Overtijd bij menstruatie en Tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Overtijd bij menstruatie en Tamoxifen

Berichtdoor Ann » di 08 maart 2016, 18:55

Hoi Dees en team,

Sinds 2011 slik ik na alle behandelingen voor borstkanker tamoxifen. Dit omdat ik een hormoongevoelige tumor had.
Nu heb ik de eerst 2,5 jaar tamoxifen in combinatie met zoladex gehad en werd ik niet meer ongesteld. Toen ik daar depressief van werd is de Zoladex in overleg met de internist afgehaald. Toen ben ik weer normaal gaan menstrueren. Eerst onregelmatig en nu alweer zeker 2 jaar erg regelmatig. Het vreemde is dat ik deze keer alweer 6 dagen te laat ben met de menstruatie. Het voelt raar en vreemd dat dit nu in eens gebeurd. Daarom naar de huisarts gegaan en gevraagd wat het zou kunnen zijn. Een zwangerschapstest gedaan en deze was negatief.
Waar kan dit vandaan komen? Het is geen stress namelijk.
Over een paar dagen wil de dokter een bloedtest doen op zwangerschap.
Kan tamoxifen zulke testen beïnvloeden? En zou ik dit door moeten blijven slikken? Ik weet namelijk niet of ik zwanger ben of dat het geheel normaal is dat het wel eens zoveel dagen te laat is (wat mij de afgelopen 2 jaar dus niet is gebeurd). Op het moment van typen ben ik nog steeds niet ongesteld.
Maar me wel een klein beetje zorgen of wat het nou zou kunnen zijn. Weet jij hier een antwoord op?
Ann

Re: Overtijd bij menstruatie en Tamoxifen

Berichtdoor cordekroon » di 08 maart 2016, 21:16

Beste Ann,

Schrikken zeg. Maar er zijn heel veel redenen van een paar dagen over tijd zijn. De bekendste, en de belangrijkste om snel duidelijk te hebben, is inderdaad zwangerschap. Goed dat de huisarts meteen een test heeft gedaan en nkg beter dat de test na een week wordt herhaald. Als de test weer negatief is (en dat je dus niet zwanger bent) zou ik even afwachten denk ik. Er zijn namelijk geen 'ernstige' aandoeningen' waar je hard naar zou moeten zoeken die maken dat je overtijd raakt. Als het langer duurt dan 6 week, of als er andere klachten bij komen, zou ik aan de huisarts vragen of je een keer met de gynaecoloog kunt overleggen om te kijken wat de oorzaak zou kunnen. En dat is dan nog vooral om te kijken of dat cinsequenties heeft voor je behandeling met tamoxifen. Maar dat hangt ook nog van veel andere factoren af.

Tot slot, en dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, moet je naar de gynaecoloog als je onregelmatig bloedverlies krijgt. Regelmatige menstruaties zijn prima, maar onregelmatige menstruaties of tussentijds bloedverlies behoeven aanvullend onderzoek.

Kun je hier iets mee?
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Berichtdoor Ann » wo 09 maart 2016, 18:19

Bedankt voor uw reactie. Maar mijn laatste vraag of tamoxifen de hcg waarde kan beïnvloeden is nog niet echt beantwoord.

Daarnaast vind ik het vreemd dat je als jonge vrouw in een keer zoveel over tijd ben. Nu ondertussen een week zonder dat je daar te veel achter moet zoeken.
Ann

Berichtdoor cordekroon » za 12 maart 2016, 21:16

Beste Ann,

Volgens mij beïnvloedt tamoxifen de zwangerschapstest niet en verhoogt tamoxifen ook niet het zwangerschapshormoon in het bloed. Je huisarts was van plan bloed te prikken toch? Om te kijken hoe hoog het zwangerschapshormoon is? Goed om te bedenken dat de urinetesten heel goed en erg gevoelig zijn dus je kunt ook gewoon nog een zwangerschapstest van de Kruidvat doen (veel goedkoper!).

Als je samen met de huisarts heb t besloten dat je echt wil weten wat er aan de hand is moeten er andere hormonen in het bloed worden bepaald (LH, FSH, prolactine en eventueel oestradiol). De huisarts kan je ook een hormoonkuur (primolut of provera) voorschrijven: als je na die kuur wel ongesteld wordt is er iets anders aan de hand dan als je niet ongesteld wordt. Op die manier kun je bijna altijd de oorzaak van het uitblijven van de menstruatie opsporen. Het is goed te bedenken dat het uitblijven van de menstruatie geen 'ziekte' is. Soms is het een symptoom van een aandoening waarvoor je (afhankelijk van je leeftijd) behandeld moet worden maar bijna altijd is het iets tijdelijks en is er niets ernstigs aan de hand.

Kun je hiermee uit de voeten?
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Keer terug naar Maart 2016