linidol tabletten naast tamoxifen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

linidol tabletten naast tamoxifen

Berichtdoor melanie67 » di 27 okt 2015, 14:04

Goedemiddag,

Vorig jaar borstkanker geconstateerd in oktober.
Lobulaire borstkanker en hormoongevoelig.
6x TAC chemokuur gehad, borstamputatie en bestralingen.
Nu 5 jaar aan de tamoxifen.
Mijn vraag is mag ik naast de tamoxifen ook linidol slikken.
Word de werking van tamoxifen niet verminderd door linidol ?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Linidol:
Stoffen uit broccoli zoals indol-3-carbinol, di-indolmethaan en lignanen uit lijnzaad helpen een teveel aan bepaalde oestrogenen terug te dringen doordat ze het lichaam helpen om 2-hydroxy-oestrogenen te maken die als een tegenwicht werken op de sterke 16-hydroxy-oestrogenen. De verhouding tussen deze verschillende oestrogenen is meetbaar in de urine. Deze verhouding beïnvloedt de gezondheid van weefsels zoals de borsten en de baarmoeder.

Verder ondersteunen de stoffen in lijnzaad ook het lichaam in de aanmaak van SHBG (sex-hormone binding globuline) dat krachtige oestrogenen kan binden waardoor hun activiteit af kan nemen. Lignanen kunnen ook zogenaamde aromatase-enzymen in het lichaam temperen waardoor het hormoon testosteron niet meer dan nodig wordt omgezet in oestrogeen. Al deze mechanismen helpen het lichaam om een gezonde oestrogeenbalans te handhaven.
melanie67

Re: linidol tabletten naast tamoxifen

Berichtdoor Dees » di 27 okt 2015, 19:55

Beste Melanie, op welke werking van Linidol hoop je precies? Ik heb geen officiële bijsluiter kunnen vinden.

Als het in de categorie fyto-oestrogenen valt, dan is het gebruik van tabletten niet geadviseerd.

Dees schreef:Er is niet bewezen dat fyto-oestrogenen (stofjes in planten die qua structuur wel wat weg hebben van oestrogeen) niet goed zijn als je hormoongevoelige borstkanker. Bij gebrek aan bewijs adviseren sommige oncologen om ze niet te gebruiken. Ik heb de indruk dat men er minder en minder stellig over is.

Op http://www.breastcancer.org staat:
QUESTION: Ann: Phytoestrogens (plant estrogens like soy) are not the same as human estrogen. Why should ER-positive breast cancer patients avoid phytoestrogens?

ANSWERS -Mindy Goldman, M.D. Phytoestrogens and soy are natural forms of estrogen. In some countries where the average daily intake of soy is much higher than those in the U.S., such as the Asian countries, the incidence of estrogen-receptor-positive cancers like breast cancer is actually lower. So some people think that soy and phytoestrogens may be beneficial and help protect against cancer.

Other people are concerned that, because soy is a form of estrogen, it may be dangerous for someone who already has an estrogen-receptor-positive breast cancer. The bottom line with soy is that, similar to the herbal products, we need more quality studies and randomized controlled trials looking at its safety and efficacy.

What the oncologists in our breast cancer center and I have adopted is that if someone with an estrogen-receptor-positive tumor wants to use dietary forms of soy, such as soy milk, tofu, tempeh, we're comfortable with that. But we discourage people from going to the health food store and picking up soy phytoestrogen tablets or other phytoestrogens.

I have found that soy is frequently beneficial, particularly for women who notice hot flashes at night or night sweats. I often have them drink eight to ten ounces of soy milk before bed.

VRAAG: Ann: fyto-oestrogenen (plantaardige oestrogenen zoals soja) zijn niet hetzelfde als het menselijk oestrogeen. Waarom zouden ER-positieve borstkanker patiënten fyto-oestrogenen dan moeten vermijden?

ANTWOORDEN: Mindy Goldman, MD: Fyto-oestrogenen en soja zijn natuurlijke vormen van oestrogeen. In sommige landen waar de gemiddelde dagelijkse inname van soja veel hoger is dan die in de VS, zoals de Aziatische landen, is de incidentie van oestrogeen-receptor-positieve borstkanker veel lager. Dus sommige mensen denken dat soja en fyto-oestrogenen gunstig kan zijn en kan helpen te beschermen tegen kanker.

Andere mensen zijn bezorgd dat, omdat soja een vorm van oestrogeen is, het gevaarlijk kan zijn voor iemand die al een oestrogeen-receptor-positieve borstkanker heeft. De bottom line met soja is dat we meer kwalitatief goede studies en gerandomiseerde gecontroleerde studies nodig hebben naar de veiligheid en werkzaamheid.

Wat de oncologen in ons borstkankercentrum en ik overeengekomen zijn, is dat als iemand met een oestrogeen-receptor-positieve tumor gebruik wil maken van de voeding met soja, zoals sojamelk, tofu, tempeh, we daarmee akkoord kunnen gaan. Maar wij adviseren mensen om af te zien van fyto-oestrogeen tabletten of andere fyto-oestrogenen.

Ik heb geconstateerd dat soja vaak gunstig is, met name voor vrouwen die last hebben van nachtelijke opvliegers of nachtzweten. Ik adviseer vaak om een beker sojamelk te drinken voor het slapengaan.

Bron: Breastcancer.org

Het is informatie van juli 2004, maar wel geupdate in september 2012.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » di 27 okt 2015, 22:46

hallo

ik gebruik ook linidol naast tamoxifen. Mijn ortho arts heeft gevraagd aan Nutriphyt of dit mag. Als tamoxifen niet zou werken wat bij een klein gedeelte van de vrouwen zo is. Dan heb je nog altijd linidol dit de slechte oestrogenen versneld via de lever afbreekt. Dus mij geeft het een veilig gevoel. De grote man Nutriphyt komt zelf de reguliere oncologische industrie

groet
Gast

Berichtdoor Dees » wo 28 okt 2015, 00:27

Om dit soort beweringen te kunnen doen, moet je wetenschappelijke publicaties kunnen overleggen. Ik zie die graag. Anders beschouwen we het als reclame voor alternatieve therapie en die weren we van Borstkankervragen.nl. Daar zijn ongetwijfeld andere fora voor.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Oktober 2015