stoppen met zoladex?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

stoppen met zoladex?

Berichtdoor carpe diem » do 22 okt 2015, 20:27

Hallo Dees,

Ik gebruik nu bijna 5 jaar zoladex en Tamoxifen. Vandaag heeft mijn chirurg contact gehad met AVL; ik zal nog 2 jaar ( gezien slechte prognose: grote tumor, 40% ER+, Her neu + + een uitzaaiing in oksel) Tamoxifen moeten gebruiken. Met zoladex zou ik mogen stoppen om te kijken of ik in de tussentijd( nu net 45 jaar) postmenopauzaal ben geworden en hij wil dan tussendoor mijn bloedwaarden meten om dit te bepalen. Als mijn menstruatie weer op gang komt moet ik toch ook de zoladex zeker nog 2 jaar gebruiken. Is het wel raadzaam om mijn hele hormoonhuishouding weer op gang te laten komen met de kans het straks weer te moeten gaan onderdrukken? ( gevoelsmatig wil ik het liefst mijn oestrogeengehalte zo laag mogelijk houden )
carpe diem

Re: stoppen met zoladex?

Berichtdoor Dees » do 22 okt 2015, 21:20

Hoi Carpe Diem, he dat valt tegen he, nog twee jaar. Ik vind het niet onverwacht, maar balen is het wel. De enige reden om met Zoladex te stoppen is dus om te kijken of je zonder kunt en blijvend in de overgang bent. Het risico is dat je eierstokken het weer gaan doen en dan zou je wederom Zoladex moeten. Pffffff........ Ik kan me voorstellen dat je denkt, daar doe ik het niet voor. Is het een idee om van de maandelijkse Zoladex naar de driemaandelijkse te gaan en dan misschien langzaam er wat meer tijd tussen te laten zitten? Misschien is dat wel een alternatief...... Dan bouw je toch af en heb je veel minder risico dat je uit de overgang komt....

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Oktober 2015