carboplatin taxol wekelijks of 3-wekelijks?!

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

carboplatin taxol wekelijks of 3-wekelijks?!

Berichtdoor Dochtervan » di 20 okt 2015, 22:11

Hallo allemaal,
Allereerst even zeggen dat ik de dochter (34) van een lieve mama ben die borstkanker heeft, het gaat dus niet om mij zelf. Mijn moeder is bijna 70, kan wel op internet maar is er niet zo in thuis. ze heeft al zoooooveel gehad..Wij hebben veel vragen en ik zou het heel fijn vinden als ik hier een beetje terecht kan en mee kan lezen. Dank jullie wel alvast.

14 jaar geleden, rechterborst tumor en ontsteking, 6 x chemo (weet niet meer welke), 35 x bestraling en geen operatie. In de tussentijd kreeg ze nog kwaadaardige blaas en darmpoliep, 3 x operatie en blaasspoelingen.
Nu is in de afgelopen 4 weken geconstateerd dat ze een plek onder de linker oksel heeft (uit biopt gebleken dat dit triple-negatief is) (er wordt aangenomen dat dit uitgezaaide borstkanker is van de linkerkant van 14 jaar geleden..en ook nog een plek achter de linker tepel (uit biopt gebleken dat dit hormoongevoelig is) dus heeft ze 2 scenario's.
Er is nu geadviseerd om te starten met de behandeling van de triple negatieve tumor in de klieren onder de oksel.
De oncologe zei dat ze mag kiezen wat ze wil, 6 kuren elke week of 6 kuren om de drie weken elk. Ze zeggen dat het niets uitmaakt of ze het wekelijks gaat krijgen (mindere dosis per keer) of 3/wekelijks (1 x in de 3 weken en hogere dosis). Ze krijgt dan Carbolatin - Taxol. Maar mijn moeder twijfelt nu en weet het niet zo goed...
Daar komt de hele onzekerheid nog bij, het laten landen dat ze de kanker terug heeft..etc. etc. ik hoef het jullie waarschijnlijk niet uit te leggen...

Heeft iemand hier ervaring mee??

((Nu ik begin te lezen over triple negatief en alle andere topics, lees ik dingen waarover ons niemand iets heeft verteld. We hebben eigenlijk erg weinig uitleg en details gekregen. Mijn moeder heeft steeds enorme pech, fouten in de afspraken, arts wordt weg geroepen voor operatie, geen uitgebreide tijd dus zeer beknopte uitleg, buitenlandse oncoloog met zwaar accent ) begrijp me niet verkeerd maar mijn moeder kon haar simpelweg niet goed verstaan)) het valt me ook op dat er niemand vraagt of ze het allemaal begrijpt of nog vragen heeft of ze steun nodig heeft enz. Gelukkig heb ik steeds kans gehad om met haar mee te gaan.

Hoor graag of iemand iets weet. Voor iedereen die ermee zit, heel veel kracht gewenst!! Het is een van de ergste dingen die een mensen kan krijgen. Jullie zijn dus sowieso allemaal kanjers!
Dochtervan

Re: carboplatin taxol wekelijks of 3-wekelijks?!

Berichtdoor Dees » wo 21 okt 2015, 10:56

Hoi Dochter van, wat ontzettend heftig allemaal. Ik vraag me af of jullie in het centrum zitten waar jullie blijven. Jullie zouden over kunnen stappen naar een ander ziekenhuis. Je moeder is bijna 70 en heeft al het één en ander meegemaakt. Daar moet rekening mee gehouden worden bij het bepalen van het beleid. Dat de keuze voor wekelijks of driewekelijks bij je moeder neer wordt gelegd, dat vind ik onacceptabel. De artsen moeten kiezen wat het beste is en wat het beste verdragen wordt en de minste risico's kent. Daar moeten ze natuurlijk met je moeder over praten en dan samen kiezen. Misschien kan de huisarts nog een rol nemen omdat hij je moeder en haar voorgeschiedenis het beste kent.

70 jaar en een triple negatieve tumor is op zich geen reden om genonderzoek te doen, maar dat ze nu voor de tweede keer borstkanker heeft en dat ze eerder ook kwaadaardige poliepen heeft gehad, lijkt me wel een reden om naar een klinisch geneticus te gaan. Er kan een afwijking worden in het BRCA-gen, maar ook bijvoorbeeld Lynch, CDH1 of Cowden. Het vinden van zo'n genafwijking kan leiden tot een andere aanpak. PARPremmers kunnen bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn.

Als je me een mailtje stuurt naar info@borstkankervragen.nl en me vertelt in welk ziekenhuis je moeder wordt behandeld, kan ik eventueel met je zoeken naar een ander ziekenhuis.

Take care, veel sterkte voor je moeder en voor jou !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Dochtervan » wo 21 okt 2015, 11:56

Lieve Dees, hartelijk dank dat jij gereageerd hebt, daar ben ik heel blij mee. Wat weet jij ontzettend veel zeg, ben ik jaloers op. Het is allemaal zo lastig! Ik ga je nu meteen mailen.
Groetjes
Dochtervan

Berichtdoor Folie » do 29 okt 2015, 19:54

Hallo dochtervan,

ik heb ook mogen kiezen tussen wekelijks taxol, of 3-wekelijks taxotere. Er werd mij inderdaad ook gezegd dat het effect hetzelfde was, maar dat elke week taxol krijgen veel minder zwaar was.
Ik heb dan ook hiervoor gekozen, en was daar achteraf erg blij mee.
De wekelijkse chemo is mij erg goed meegevallen, ik viel achteraf gedurende een uurtje of 2 in slaap, en was de volgende ochtend weer relatief fit. Op de derde dag kreeg ik wat botpijn, maar kon dit heel gemakkelijk onder controle houden met lichte pijnstilling.

Veel sterkte aan je moeder!
Folie

Keer terug naar Oktober 2015