Letrozol

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Letrozol

Berichtdoor Zazoe » di 20 okt 2015, 17:16

In 2012 borstkanker ontdekt. Borstamputatie volgde, daarna chemo, daarnaeen jaar lang herceptin, toen twee jaar tamoxifen. Nu over op letrozol, verschrikkelijke bijwerkingen.
Mijn vraag is, is er iemand die ook ervaring met dit medicijn heeft.

Het is moeilijk te beslissen,stoppen of door gaan met dit medicijn met die vreselijke bijwerkingen.
Zazoe

Re: Letrozol

Berichtdoor Dees » di 20 okt 2015, 20:46

Hoi Zazoe, ik heb zo'n beetje hetzelfde traject gehad als jij. Ik heb alleen geen tamoxifen gehad, alleen letrozole en later nog exemestaan.

Met de tijd wordt een aantal problemen wel minder.

Ik denk altijd heel praktisch:
Stap 1: Kijken of er een andere verklaring is voor je klachten (bv werking van de schildklier)
Stap 2: Kijken of je met andere hormoontherapie minder bijwerkingen hebt
Stap 3: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen (zet het vooral hier neer, want we kennen veel oplossingen)
Stap 4: Je kunt altijd een test doen en een maand stoppen. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de hormoontherapie komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan en kun je net zo goed doorgaan met de hormoontherapie.
Stap 5: Afweging maken of het verminderde risico dóór de hormoontherapie de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.

- Als de kanker terugkomt, ondanks de hormoontherapie, baal je omdat je het dan voor niks geslikt hebt
- Als de kanker terugkomt, als je gestopt bent met hormoontherapie baal je omdat je je afvraagt of het anders was gegaan als je doorgegaan was
- Als de kanker niet terugkomt terwijl je hormoontherapie slikt, vraag je je af of je al die jaren voor niks de bijwerkingen hebt gehad

De kans dat je hormoontherapie voor niks slikt is heel reëel, maar stel dat je uitzaaiingen krijgt, kun je het dan aan jezelf en je omgeving verkopen dat je gestopt bent met iets dat je leven had kunnen redden? Dat is haast een onmogelijke opgave. Over dat duivelse dilemma, doorgaan met hormoontherapie of toch stoppen, heb ik deze blog geschreven.
Er is nog een fenomeen dat ik eerder de 'Burnout na kanker' heb genoemd, het afkicken van de adrenaline, die je zo behulpzaam was tijdens het overleven, tijdens alle behandelingen, die je op de been gehouden heeft, maar die nu echt weer normaal moet worden zodat je weer kunt gaan leven in plaats van overleven.

Ik vond de diagnose en behandelingen een makkie vergeleken met het leven daarna....... Alsof je een doos op je hoedenplank hebt staan en je krijgt een botsing. Die klap van voren, nouja, die kon ik plaatsen, maar ik had er niet op gerekend dat er nog eens een doos van de hoedenplank zou zeulen en dat die me in de nek zou raken....... En dat terwijl je dénkt dat je nu alles heel erg gaat waarderen en dansend door het leven gaat. Ik ben op een gegeven moment op het punt gekomen dat ik dacht: "Als ik nu uitzaaiingen krijg, dan vind ik dat wel best, dan hoef ik niet meer zo lang.........." Achteraf was dat een heel helder signaal dat het water me totaan de lippen stond. Zo diep wil ik NOOIT meer zakken.

Misschien vind je ook wel wat herkenning in deze blogs, die ik schreef:
Stoppen met sprinten
Rode draad deel 1 en 2 over adrenaline slaap en het gebrek eraan en opgefoktheid en wietmelk
Adrenaline
D.Z.N.

Uiteindelijk heeft tig stappen terug doen, alles gaan verwerken, mezelf en mijn lijf serieus gaan nemen en rekening gaan houden met mijn beperkingen, wel van groot belang geweest. Dat heeft alle problemen die ik had beter te hanteren en acceptabeler gemaakt.

Mocht je dat psychische verhaal herkennen, de therapeutische IPSO-instellingen voor psychosociale hulp na kanker zijn te vinden op: http://www.ipso.nl/

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Letrozol

Berichtdoor Elizabeth » wo 21 okt 2015, 08:24

Dag Zazoe,
Ik heb sinds juli jl Letrozol. Wat vervelend dat je zo'n last van de bijwerkingen hebt! Hopenlijk heb je wat aan de tips van Dees op deze site! ( Ik wel)
Ik heb ( tot nu toe) weinig last van de bijwerkingen. Wel spierpijn en wat stram in gewrichten en soms wat ontstoken tranende ogen. Accepteer ik. Ik zie het momenteel als een rouwproces. Afstand nemen van mijn 'oude tijd', deze loslaten en ( soms boos of verdrietig ) wel met open ogen en dus 'anders aanvoelend' lijf de 'andere soort' van morgen tegemoet. Zoals Dees dat verwoord: optimistisch maar wel ook met een flinke dosis realisme. Hier moet en zál ik het dus ook mee doen. Morgen' is morgen pas aan de beurt is mijn slogan. Elke dag een stap. Dus ook toch veel bewegen!
Fiets daarom ook perse naar mijn werk ( half uur heen, half uur terug - Fries landschap, altijd dus wind tegen...) wandel en 'ren' zoveel mogelijk de trap op en neer..botversterker oefeningen en wend verder zoveel mogelijk ' mijn gezicht in de zon' ( oftewel genieten van de goede momenten en me daar door laten ontroeren).
Het kan zijn dat Letrozol het niet is voor jou, het kan ook zijn dat je door deze tijd heen moet. Ik wens je goede moed en hoop dat je 'nu' met de huidige kennis en informatie van álle mensen om je heen verder kunt! Sterkte!
Elizabeth

Keer terug naar Oktober 2015