aderen om infusen in te prikken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

aderen om infusen in te prikken

Berichtdoor alieba » do 15 okt 2015, 13:16

Dag Dees.
Na twee kuren FEC heb ik last van de aderen in mijn 'prik-arm', van de hand (op twee plaatsen gebruikt voor de prik) tot aan mijn schouder. Het is niet ontstoken en zal wel weer beter worden, hoop ik, maar wat zijn alternatieven voor de 4 kuren die ik nog moet krijgen (1x FEC en 3x Docetaxel). Een Port-a-cath wil ik liever niet; zijn er plekken die je kunt aanraden voor de infusen? Been? Enkel? Ik heb geen idee en omdat ik rechts ben (links geopereerd) vind ik het vervelend dat die arm steeds belast wordt.
alieba

Re: aderen om infusen in te prikken

Berichtdoor Ano » do 15 okt 2015, 18:42

Misschien is een PICC lijn een optie. Die wordt echo geleid onder lokale verdoving geplaatst en laat geen littekens achter. Plaatsen viel mij heel erg mee en eruit halen was helemaal een fluitje van een cent. Het is bovendien minder belastend voor je aderen omdat het uitkomt in een groter bloedvat.
Ano

Berichtdoor Dees » do 15 okt 2015, 19:32

Hoi Alieba, wat naar..... Ik zat ook aan een PICC te denken.

Sterkte !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor alieba » vr 16 okt 2015, 13:13

Bedankt voor de suggesties. Een PICC wil ik eigenlijk ook liever niet, omdat ik niet wekelijks een kuur krijg en er hopelijk na 4x vanaf ben, maar Ik vroeg me af of er lotgenoten zijn die ervaring hebben met infusen in ander aderen dan in de armen of handen. Misschien wil iemand daar nog op reageren?
Het gaat verder prima met me, ik doe van alles en kan gelukkig ook best veel aan (afgezien van week 1 na de kuur). Ik probeer alleen zo veel mogelijk ellende voor te zijn door me goed te laten voorlichten over keuzes die ik kan hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken!
alieba

Berichtdoor Dees » vr 16 okt 2015, 21:45

Hoi Alieba,
Ik hoor wel eens dat ze het infuus ook in de voet prikken. XXX
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Hennie » za 17 okt 2015, 08:54

Hallo Alieba,

Ik heb een paar keer een infuus in mijn voet gehad tijdens ziekenhuis opnames. Ook het lab heeft meerdere malen buisjes bloed uit mijn voet gehaald.
De chemo hebben zo nooit via mijn voet laten lopen, maar als het echt niet anders kon zouden ze dat wel gedaan hebben gaf een Verpleegkundige aan.

Gr, Hennie
Hennie

Berichtdoor alieba » za 17 okt 2015, 11:27

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga maandag bellen met de afdeling en mijn vraag voorleggen. Omdat ik links ben geopereerd, met weghalen van alleen de schildwachtklier, zou ik ook links een infuus mogen hebben, is mij verteld. Misschien is dat de beste keuze voor de volgende kuur. Dan krijgt rechts meer rust en kan ik kijken hoe het uitpakt.
Bloedprikken gebeurt ook altijd 'gewoon' rechts in de elleboog; misschien vraag ik de verpleegkundige woensdag om dat in de voet te doen.
Zodra ik wat weet dat ook nuttig kan zijn voor anderen, meld ik het wel.
alieba

Berichtdoor alieba » za 24 okt 2015, 11:56

Afgelopen woensdag heb ik bloed laten prikken in de middelvinger van mijn linkerhand; klein prikje, niks geen last van gehad en het voordeel is dat ook minder bloed afgenomen wordt - microafname noemde ze het. Dat ga ik dus vaker doen!
Bij de 3e FEC gisteren heeft de verpleegkundige een dikke ader halverwege mijn linkeronderarm gevonden: ook een heel wat aangenamere plek dan op de handen! Ik hoop dat de gevoeligheid nu een stuk minder is en het lijkt me logisch dat de pols en hand veel minder belast wordt op deze manier.
Een aanrader dus - dank voor jullie hulp en suggesties hierbij.
(halverwege de kuren nu.... de volgende 3 zijn Docetaxel en daar heb ik dan vast ook weer vragen over)
alieba

Berichtdoor Carolina » za 24 okt 2015, 14:44

Bij mij adviseerde de oncologie verpleegkundige om altijd een babynaadje te vragen, zelfs als er geen slechte aderen waren,
Maar fijn dat het vinger prikken ook goed ging.
Groeten Frederique
Carolina

Berichtdoor willy » zo 25 okt 2015, 13:57

Vorige week via Twitter het nieuws,(vanuit een ziekenhuis in Den Bosch) vernomen dat het achterhaald is om niet meer in de behandelde arm te prikken.
Mijn ziekenhuis gaat het ook overleggen , ik heb ook prikproblemen, maar hoop dat ze volgende keer in de andere arm gaan prikken. Ben ooit twee keer in de voet geprikt voor bloedafname, ging goed. De ene keer pijnlijker dan de andere keer...
Succes! W. .
willy

Keer terug naar Oktober 2015