is een griepprik nuttig tijdens chemo?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

is een griepprik nuttig tijdens chemo?

Berichtdoor alieba » ma 05 okt 2015, 09:03

Dag Dees.
Vrijdag heb ik mijn tweede FEC kuur gekregen en men gaf mij een formulier mee over de griepprik. Wat zijn de huidige adviezen en richtlijnen over wel of niet een prik halen en wanneer tijdens de therapie? Ik heb er wat tegenstrijdige berichten over gevonden, vooral over het moment van prikken. Ik ben na kuur 1 behoorlijk verkouden geweest en wil eigenlijk zo fit mogelijk de tweede helft van de kuren door (nog 1x FEC en 3x docetaxel te gaan tot Kerstmis).
alieba

Re: is een griepprik nuttig tijdens chemo?

Berichtdoor Dees » ma 05 okt 2015, 09:27

Hoi Alieba, het advies van het RIVM voor de griepprik is voor:

mensen met weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;

Bron: RIVM Griepprik

Het advies is om de griepprik te halen tussen half oktober en half november. Als jij momenteel chemotherapie of bestraling krijgt, dan is het wel verstandig om erom te vragen. De griepprik kan beter niet gezet worden op de dag van de kuur of de dag ervoor, maar ongeveer een week voor de volgende kuur.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: is een griepprik nuttig tijdens chemo?

Berichtdoor alieba » di 06 okt 2015, 08:47

Dank je Dees. Duidelijk antwoord. Volgens mij waren ze van plan een dag of twee voor de kuur te prikken, dus ik ga het bespreken.
alieba

Keer terug naar Oktober 2015