keuze ziekenhuis reconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

keuze ziekenhuis reconstructie

Berichtdoor Krullen » di 25 aug 2015, 13:12

Dag Desiree,

Het is bijna een jaar geleden dat mijn linkerborst geamputeerd is. Daarna is deze plek nog 20x bestraald (november 2014). In Nijmegen duurt het lang voor ik geholpen word (reconstructie met eigen weefsel). Jij bent steeds zo positief over Gent. Waarom heb jij gekozen voor Gent?

groeten, Krul
Krullen

Re: keuze ziekenhuis reconstructie

Berichtdoor Dees » di 25 aug 2015, 18:43

Hoi Krul, volgens mij hanteren ze altijd een jaar na de laatste bestraling voordat ze over kunnen gaan tot reconstructie met eigen weefsel. Hoe ik in UZ Gent bij professor Hamdi terecht gekomen ben? Nou, ik schreef toen bij De Amazones en daar waren verschillende vrouwen al in UZ Gent geopereerd door professor Hamdi. Ik ontdekte dat het team in UZ Gent, met professor Blondeel en professor Hamdi, deze methode van borstreconstructie ontwikkeld hadden en dat gaf mij veel vertrouwen. Ik ben er toen naar toe gegaan en heb toen besloten dat dit is wat ik wilde. Dat is alweer een aantal jaren geleden. Professor Hamdi werkt inmiddels niet meer in UZ Gent maar in UZ Brussel en het Edith Cavell in Brussel.

Er is in Nederland ook voldoende expertise op het gebied van borstreconstructies met eigen weefsel. Helaas zijn de wachtlijsten vaak langer dan in Belgiƫ. Borstreconstructie in Belgische ziekenhuizen wordt vergoed als er toestemming is en als er een contract is met het centrum (bij een in natura verzekering) of als je voldoende budget hebt bij een (restitutieverzekering). Dat is soms lastig om uit te zoeken.

Je hebt altijd de mogelijkheid om per 1 januari voor een andere zorgverzekeraar te kiezen waarbij de voorwaarden voor vergoeding in Belgiƫ beter zijn. We gaan daar in december vast weer over schrijven.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Augustus 2015