nabehandeling ?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: nabehandeling ?

Berichtdoor Dees » vr 28 aug 2015, 09:28

Hoi lr75, de vergoeding van de Mammaprint staat genoemd in verschillende aanvullende verzekeringen. Menzis bleef lange tijd achter en vergoedde niet, maar ik weet niet beter dan dat Menzis sinds 2014 de Mammaprint wel vergoedt. Deze informatie staat op de website.

Nu is het, volgens mij, eigenlijk anders georganiseerd. De Mammaprint maakt onderdeel uit van de DBC- Diagnose Behandel Combinatie. Dat is een vast bedrag voor een behandeling naar aanleiding van een diagnose. Dat bedrag is een gemiddelde van wat er voor een behandeling van borstkanker nodig is. Dat betekent dat als een ziekenhuis de Mammaprint niet inzet ze minder geld uitgeven en meer overhouden. Als de Mammaprint voor jouw behandeling belangrijk is, dan zou ik hemel en aarde bewegen om die Mammaprint te krijgen. Anders zou ik naar een ander ziekenhuis gaan.

Mammaprint geeft alleen Hoog of Laag risico aan. Hoe de prognose is en hoe die verbetert met chemo, trastuzumab en/of hormoontherapie kun je berekenen met Adjuvant Online of Predict Plus, maar dat zijn statistiekprogramma's die iets zeggen over grote groepen van vrouwen met vergelijkbare kenmerken als jij en je tumor.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ir75 » vr 28 aug 2015, 09:58

Hoi Dees,

Wederom dank voor je snelle reactie, volgens Menzis had het inderdaad te maken met de DBC code, de mevrouw die ik heb gesproken heeft het nagevraagd en gaf aan dat het (in mijn geval ?) niet wordt vergoed.
Agendia heeft al vaker te maken gehad met aanvragen van Menzis verzekerden vanuit mijn ziekenhuis (AZM) en geeft aan dat het via hen geregeld kan worden.

Ik wil graag zoveel mogelijk weten waar ik aan toe ben al begrijp ik heus wel dat ik geen garanties krijg maar misschien wel een beter inzicht in een eventuele nabehandeling via de mammaprint bij een hoog risico of anders idd via adjuvant online.
Mijn moeder had destijds een heel uitgebreide DCIS en haar tweelingzus had de ontstekingsvorm (weet even de correcte naam niet), wat hun oma dus mijn overgrootmoeder had weet ik niet.
Invasief ductaal carcinoom is (helaas) nieuw bij ons dus vandaar dat ik heel graag die mammaprint wil, klinkt dat een beetje logisch ?
Ir75

Berichtdoor Dees » vr 28 aug 2015, 13:12

Hoi lr75, haha, die mevrouw van Menzis kan toch niet zeggen dat het niet vergoed wordt als het via de DBC gaat? Daar gaat ze helemaal niet over.

Ik snap helemaal dat je een Mammaprint wilt laten doen. Die informatie komt dan bij de informatie van de patholoog en het gezond verstand van de dokter. Je kunt in elk geval een beter gefundeerde beslissing nemen mbt nabehandeling. Als het eigenlijk vanaf het begin zo klaar als een klontje is, dan slaat dat natuurlijk nergens op, maar als je in de twijfelzone zit, helemaal mee eens.

De Mammaprint kijkt naar de genen van de tumor en die hebben niks met erfelijkheid te maken, dus niks met je moeder, haar zus en hun moeder. In dat opzicht is het dus niet logisch. DCIS is geen kanker, maar kan een voorloper zijn van Invasief ductaal carcinoom.

Ductaal betekent dat de kanker is ontstaan vanuit cellen van de melkgangen. De ontstekingsvorm, inflammatory breastcancer of mastitis carcinomatosa kan ook ductaal zijn. Het is dus niet zo dat jullie in jullie familie allemaal totaal iets anders hadden, maar verder heeft dat er eigenlijk ook niks mee te maken.

Ook als borstkanker het gevolg is van erfelijke aanleg kunnen vrouwen een andere soort borstkanker hebben. Het BRCA gendefect heeft de normale rem, die het lichaam kent op kankergroei, eraf gehaald.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Ir75 » vr 28 aug 2015, 15:36

Hoi Dees, wederom dank
Is er ergens een boek " kanker voor dummies" want ik ben hier duidelijk niet zo goed in.Ik ben in ieder geval opgelucht dat de mammaprint een optie is indien nodig. Mag ik nog vragen wat je bedoelt met wanneer het zo klaar is als een klontje ?
Ir75

Berichtdoor Dees » vr 28 aug 2015, 19:05

Hoi lr75, het is ook veel en ingewikkeld. Als je een basisboek wilt, dan is Het borstkankerboek een aanrader. Verzekerden van CZ kunnen het gratis aanvragen. Verder is het Zorgboek Borstkanker een aanrader. Verzekerden van Zilveren Kruis kunnen dat gratis aanvragen. Als je er zelf niet verzekerd bent, is misschien iemand in je omgeving dat wel.

Verder staat er veel informatie op www.borstkanker.nl en nog op allerlei plekken, maar stel vooral je vragen, dan kan ik je op weg helpen.

Ik bedoelde met 'zo klaar als een klontje' dat als je een tumor hebt van 10 cm en 15 positieve okselklieren, dan heb je de Mammaprint niet nodig om te weten dat er chemo en hormoontherapie nodig is. Juist in jouw geval, kleine tumor, sterk hormoongevoelig, maar wel relatief jong, kan zo'n Mammaprint extra informatie geven of er meer voordelen dan nadelen aan de nabehandeling zitten.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Vorige

Keer terug naar Augustus 2015