Moe

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Moe

Berichtdoor Joy » di 18 aug 2015, 22:34

In april en mei 2014 ben ik 2 keer geopereerd. De eerste keer omdat biopten en echo en mammografie geen duidelijk beeld gaven, de tweede keer omdat was gebleken dat ik een invasief lobulair carcinoom had, en het snijvlak was na de eerste operatie niet schoon. Beide keren borstbesparend. Vervolgens heeft genezing heel lang geduurd en ben ik in augustus 2014 bestraald. Zestien keer. Chemo was niet nodig, hormoontherapie ook niet. Er is nog, in verband met mijn familiegeschiedenis, onderzoek gedaan naar mogelijke erfelijke factoren. Waar naar de stand van de huidige wetenschap niets verontrustends uit kwam.

Begin november 2014 ben ik voorzichtig weer aan het werk gegaan op therapeutische basis, eind november werkte ik weer fulltime. Al met al ben ik ongeveer 6 maanden met ziekteverlof geweest. Het werk weer oppakken voelde goed, en ging in eerste instantie ook goed.

Eind januari 2015 kwam het bericht dat de jongste broer van mijn moeder leverkanker had, in een terminale fase. Hij was alleenstaand en had geen kinderen. De prognose was dat hij nog enkele weken te leven zou hebben. Tja, wat doe je dan? Samen met een ook in de buurt wonende nicht van mij heb ik de mantelzorg op me genomen. In eerste instantie viel dat wel mee, maar gaandeweg werd het zwaarder. Ook al kon hij uiteindelijk 24-uurszorg krijgen, als familie moet je toch veel dingen zelf regelen: boodschappen, medicijnen, alarmsysteem en bed beneden regelen. Er zijn heel wat dingen die de thuiszorg niet doet en ook niet mag doen. De paar weken zijn uiteindelijk vier maanden geworden. Vooral de laatste twee maanden daarvan heb ik me rot lopen rennen van huis naar werk naar oom terug naar werk en dan weer naar huis.
Eind mei 2015 is hij overleden. We hebben zijn uitvaart geregeld, en zijn nu bijna klaar met het leeghalen van het huis.

In die eerste vier maanden van 2015 waren er nog wat andere sterfgevallen in de directe omgeving. En begin juli 2015 moest ik plotseling mijn hondje van 13 laten inslapen.
Al met al was het een emotionele achtbaan, en de combinatie mantelzorg en fulltime baan viel me ook zwaar, steeds zwaarder naarmate het langer duurde. Het werk leed er duidelijk onder, en daar ging ik me dan weer schuldig over voelen.

Sinds begin augustus heb ik vakantie. Nu voel ik pas goed hoe moe ik ben.
En nu spookt maar steeds door mijn hoofd: kan het zijn dat ik nog onvoldoende was hersteld van onderzoekingen, operaties en bestralingen toen de zorg voor mijn terminaal zieke oom er bij kwam? Ben ik nu oververmoeid als restgevolg van de borstkanker? Is het verstandig om met de huisarts te gaan praten? En zo kan ik nog veel meer vragen bedenken.

Ik moest het even van me af schrijven. Natuurlijk verwacht ik geen pasklaar antwoord hier. Maar soms helpt het om even schriftelijk te ordenen waar je alsmaar over loopt te piekeren.
Joy

Re: Moe

Berichtdoor Dees » wo 19 aug 2015, 17:11

Hoi Joy, he gossie..... ik wou dat ik door het scherm kon kruipen en je een hug kon geven of dat ik mango-munt-smoothie voor je kon maken....

Je verhaal is heel coherent en ik denk dat als je het leest je zelf ook wel weet waar jij zo moe van bent. Je hebt gewoon heel veel meegemaakt en bent maar door en door en door gegaan, zonder hersteltijd te nemen. Je bent steeds in de overlevingstand blijven staan en nu moet je weer gaan léven.

Ik snap je angstige gedachte ook heel goed, maar die zou ik parkeren totdat je voldoende tijd hebt genomen om te herstellen.

Heb je iets aan deze online therapie?

Herkenning in dit topic?

En misschien heb je hier en hier nog wat aan.

Pas goed op jezelf !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Moe

Berichtdoor Joy » wo 19 aug 2015, 23:06

Dank je wel Dees. Ik ga het allemaal eens rustig lezen.

Komende week heb ik nog vakantie, en ga ik het lekker rustig aan doen.
Als ik daarna nog zo moe ben, ga ik om te beginnen eerst maar eens praten met mijn huisarts.
Joy

Keer terug naar Augustus 2015