kanker verzwijgen als werkzoekende?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

kanker verzwijgen als werkzoekende?

Berichtdoor drone » do 13 aug 2015, 14:44

Hoi hoi,

Ik heb een korte vraag omtrent kanker en werk. Ik ben momenteel zover om aan het werk te gaan. Terwijl ik op zoek ben naar werk vraag ik mij af of je je ziekte mag verzwijgen. Ik ben nmlijk bang dat men op grond van mijn ziekte zal worden gediscrimineerd en ik niet zo makkelijk aan een baantje zal komen. Echter, mag dit wel???? Alvast bedankt!
drone

Re: kanker verzwijgen als werkzoekende?

Berichtdoor Dees » do 13 aug 2015, 17:08

Hoi Drone,
Er bestaat een sollicitatiecode. Daarin staat:

• de organisatie vraagt van de sollicitant slechts die informatie die nodig is voor de beoordeling van de geschiktheid voor de functie;
• de sollicitant verschaft aan de organisatie de informatie die deze nodig heeft om een waar en
getrouw beeld te krijgen van de geschiktheid van de sollicitant voor de vacante functie

Dat je borstkanker gehad hebt maakt je niet ongeschikt voor functies en hoef je dus niet te vermelden. Als je vanwege lymfoedeem geen 5 kilo meer kunt tillen, maakt dat je wel ongeschikt als stratenmaker. De dingen die gevraagd worden, door een sollicitatiecommissie of door een keuringsarts, mogen dus alleen te maken hebben met je geschiktheid voor de functie.

Of het slim is om te vertellen dat je borstkanker hebt gehad, zal van branche tot branche en van situatie tot situatie verschillen. Ik ken mensen die zich er niet goed bij voelden het niet te vertellen en desondanks aangenomen zijn.

Ik hoop dat je snel een passende baan zult vinden. Als je recht hebt op begeleiding met een bedrag vanuit het UWV of omdat het past in een plan met je oudwerkgever, dan zouden Ragna van Hummel van Re-turn en Hugo Lemmens van Stichting Do Some Good geschikte partners kunnen zijn.

Veel succes. Ik hoop dat je een leuke, passende baan vindt !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Augustus 2015