vermindering opvliegers werkt tamoxifen nog?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

eline40

vermindering opvliegers werkt tamoxifen nog?

Bericht door eline40 » do 30 jul 2015, 10:57

Beste Dees,

Sinds 3 maanden slik ik tamoxifen. Sinds de chemo therapie menstrueer ik niet meer.
Nou heb ik sinds een dag of 10 significant minder opvliegers (gelukkig maar), maar nu vraag ik mij af, wil dat zeggen dat de tamoxifen de boel niet genoeg onderdrukt?
Voordat ik ermee begon zijn mijn hormoon niet bepaald en ik heb pas in september een afspraak met mijn oncoloog.
Ik werk in Frankrijk en vraag mij nu af of ik soms aan mijn huisarts een bloedtest moet vragen.

O'ja ik ben 40 jaar oud en oestrogeen en progesteron positief.

Dees
Beheerder

Re: vermindering opvliegers werkt tamoxifen nog?

Bericht door Dees » do 30 jul 2015, 16:09

Hoi Eline40,
Tamoxifen blokkeert niet je menstruatie, maar gaat zitten op oestrogeenreceptoren van eventueel aanwezige borstkankercellen en van andere oestrogeenreceptoren in je lichaam (en dat veroorzaakt dan de bijwerkingen).

Het hebben van opvliegers heeft met vanalles te maken. Minder opvliegers zegt in principe niks over de werking van tamoxifen. Soms heb je minder opvliegers omdat de temperatuur veranderd is, of omdat je ontspannen bent.... of..... je cyclus komt weer op gang. Dan zou er een menstruatie aanstaande kunnen zijn. Daar hoef je niet van te schrikken. In principe is dat niet heel erg. De vraag is of je oncoloog het dan nodig vindt om je eierstokken te onderdrukken (met Zoladex of Lucrin) maar tamoxifen alleen kan ook.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

eline40

Bericht door eline40 » do 30 jul 2015, 16:24

Hoi Dees,

Ik ben ook sinds 2 maanden bezig met homeopathie. Ik woon in Frankrijk en ben behandeld in Nederland. Mijn oncoloog zie ik pas in september weer in Nederland.
Mijn homeopaat ( die tevens acupuncturist en regulier huisarts is hier in Frankrijk) heeft me o.a testosterone acetate 7ch voorgeschreven. Hij weet dat ik borstkanker heb gehad en dat ik tamoxifen neem. Nou vraag ik me toch af of de testosteron kwaad kan.
Mijn oncoloog kan ik niet aan de telefoon krijgen, de assistente zou mijn vraag doorgeven maar ben benieuwd of ik ooit een reactie terug krijg.
Heb jij enige ervaring met homeopathie icm tamoxifen? of informatie daar over? Op internet is het ook niet zo makkelijk om daar info over te vinden

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 30 jul 2015, 20:20

Hoi Eline,
Testosteron zou ik écht niet nemen. Testosteron wordt door middel van aromatase omgezet in oestrogeen. Tegelijk met tamoxifen is dat dus remmen en gasgeven tegelijkertijd. Je moet me tamoxifen in combinatie met Sint Janskruid zéker uitkijken. Sint Janskruid vermindert de hoeveelheid werkzaam tamoxifen. Er zijn meer 'homeopathische' middelen die een interactie hebben met tamoxifen. Daarbij weet je niet precies wat er in homeopathische middelen zit. Er kunnen giftige stoffen in zitten.

Ik geloof zelf niet in homeopathie.

Wat voor mij het beste werkte (na een lange zoektocht) is accepteren dat het is zoals het is. Daarna had ik minder last van bijwerkingen van hormoontherapie en de vervroegde overgang.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

eline40

Bericht door eline40 » vr 31 jul 2015, 09:18

Hoi Dees,

Maakt mijn lichaam ondanks de tamoxifen toch aromatase aan? En hoe zit het met intensief sporten/krachttraining, daar maakt je lichaam toch ook testosteron mee aan ?
In afwachting van wat mijn oncoloog me aanraadt stop ik met de testosteron.
Ben erg blij dat deze site bestaat! Heb al zoveel antwoorden op mijn vragen kunnen vinden op dit forum, ga zo door!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 31 jul 2015, 09:34

Hoi Eline, dank voor het compliment. Helpen deze plaatjes?

Afbeelding
Bron: US Pharmacist

Afbeelding
Bron: Breast Cancer Center Miami

Tamoxifen gaat op een borstkankercel zitten en blokkeert daarmee de toegang voor oestrogenen. Tamoxifen kan ook op andere borstcellen gaan zitten en daarmee de toegang voor oestrogenen blokkeren (dat zorgt dan voor de bijwerkingen).

Aromataseremmers remmen aromatase en dat is het enzym dat testosteron omzet in oestrogeen en daardoor wordt de eventuele borstkankercel dan niet meer gevoed met oestrogeen.

We weten dat borstkankerpatiënten die sterk overgewicht hebben en meer oestrogeen produceren uit vet een hoger risico hebben dat er uitzaaiingen komen. Gezonde vrouwen met sterk overgewicht hebben ook een hoger risico op borstkanker.

Bewegen en sporten is in elk geval goed en hoe het dan zit met het daardoor geproduceerde testosteron durf ik niet te zeggen, maar extra toedienen, ik zou het niet doen.
Groeten, Dees

machteld40

Bericht door machteld40 » vr 31 jul 2015, 09:44

Hoi Dees,

Maar als de tamoxifen op de receptoren gaat zitten en toegang van oestrogeen blokkeert, dan maakt het toch in principe niet uit of je oestrogenen binnenkrijgt, aanmaakt of niet? De toegang tot de borstkankercel wordt dan toch door de tamoxifen geblokkeerd? of begrijp ik het verkeerd?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 31 jul 2015, 09:52

Hoi Machteld, dat is dan alsof je remt (tamoxifen) en gas geeft tegelijkertijd he (extra aanbod oestrogeen). Dat is ook zo bij vrouwen met ernstig overgewicht die vanuit vet extra oestrogeen aanmaken en toch echt vaker uitzaaiingen krijgen. Ik vrees dat ik niet precies weet hoe dat op molecuulniveau zit.....
Groeten, Dees

eline40

Bericht door eline40 » vr 31 jul 2015, 14:04

Hoi Dees,

Heb n mailtje gekregen van mn oncoloog, ik kan zonder problemen doorgaan met mijn homeopatische behandeling. Een hele opluchting!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 31 jul 2015, 20:01

Hoi Eline, fijn voor je. Ik kan dat niet plaatsen, maar als je oncoloog het zegt... Ik hoop dat je er baat bij hebt.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juli 2015”