Hormoonsuppletie na TN borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hormoonsuppletie na TN borstkanker

Berichtdoor CarolineWB » ma 25 mei 2015, 23:35

Hallo,

Na overleg met mijn gynaecoloog ben ik twee jaar geleden Femoston gaan slikken. Hormoonsuppletie wordt normaal afgeraden voor vrouwen die borstkanker hebben gehad. 8 jr geleden had ik een kleine TN tumor, ik ben drager van een brca1 genmutatie en heb preventief mijn eierstokken laten verwijderen.
Gezien het feit dat de tumor triple negatief was en ik ernstige overgangsklachten had hebben mijn gynaecoloog en ik samen besloten toch voor Femoston te kiezen.

Ik volg onderzoek op gebied van brca op de voet. Onlangs kwam ik dit onderzoek tegen: http://oncology.jamanetwork.com/Mobile/ ... id=2276101

Hieruit blijkt dat juist brca1+ borstkankerpatienten met een tripke negatieve tumor baat hebben bij het verwijderen van de eierstokken...

Ik twijfel nu erg of ik de Femoston nog wel zal slikken.
Graag hoor ik de mening van Cor de Kroon.
CarolineWB

Re: Hormoonsuppletie na TN borstkanker

Berichtdoor Dees » di 26 mei 2015, 08:04

Hoi Caroline, pffff.... daar krijg je dan toch stress van he. Ik snap je gedachte helemaal. Dit is wat er staat.

In the entire study group, the observed protective effect of oophorectomy was strong for women who had ER-negative breast cancer (HR, 0.07 [95% CI, 0.01-0.51]; P = .009). Fourteen women with ER-negative breast cancer diagnosed at older than 50 years did not undergo oophorectomy; of these, 3 (21%) died. In contrast, of the 15 women with ER-negative breast cancer older than 50 years who underwent oophorectomy, none died.

Er is één maar. Ik kan niet ontdekken hoeveel jaar na diagnose deze vrouwen waren. 8 jaar na een triple negatieve borstkanker is echt wel gunstig. Triple negatieve tumoren zaaien zelden nog na 8 jaar uit. Er zou een moment kunnen zijn waarna het niet meer uitmaakt om hormoonsuppletie te slikken omdat je uit de gevarenzone bent. Ik kan dat uit de studie niet helemaal halen.

Oophorectomy was performed a mean (range) of 6.1 (0.1-31.8) years after diagnosis. For the 70 BRCA1 carriers for whom the oophorectomy was performed within 2 years of breast cancer diagnosis, the HR was 0.27 (95% CI, 0.11-0.66; P = .004) compared with women with a BRCA1 mutation who never underwent oophorectomy. The protective effect of oophorectomy on deaths of breast cancer was apparent immediately after diagnosis and persisted for 15 years (Table 4)

Die eierstokken werden dus relatief laat verwijderd. Zes jaar na diagnose. Misschien dat de sterfte dus niet zozeer met die hormonen alswel met het hebben van eierstokken te maken had.

Ik vraag Cor of hij meeleest.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor CarolineWB » di 26 mei 2015, 09:45

HI Dees,

Juist voor die 70 vrouwen die binnen 2 jaar na diagnose de eierstokken hadden verwijderd met een TN tumor bleek het effect het grootst. Hier staat het persbericht: http://media.jamanetwork.com/news-item/ ... -mutation/
CarolineWB

Berichtdoor cordekroon » zo 31 mei 2015, 23:48

Beste Caroline en Dees,

Moeilijk hoor! Snap heel goed dat je schrikt van zo'n artikel. Vervelende is dat er geen studies zijn die de helft van de vrouwen met TN borstkanker wel en de andere helft met TN borstkanker geen HRT voorschrijven vanwege menopauzale klachten.

Dat betekent dat je studies die iets anders onderzoeken (bijv die jij citeert) gaat interpreteren naar je eigen situatie. En dat snap ik maar is toch niet verstandig. Bovendien zou ook het artikel dat jij citeert last kunnen hebben van de bias die Heemskerk-Gerritsen en collega's hebben onderzocht. Ze hebben een manier gevonden om de door hun gevonden bias te verrekenen (inderdaad hogere statistiek) maar concluderen dan dat er helemaal geen daling is van het risico op borstkanker na van het preventief (en dat ECHT wat anders dan als onderdeel van de behandeling van borstkanker) verwijderen van eierstokken door vrouwen met een BRCA mutatie (Heemskerk-Gerritsen 2015: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25788320). Hormonen worden daarmee weer een beetje uit het kwade daglicht gehaald zou je kunnen zeggen en ze spreken, met reden, de studie Metcalf waar jij uit citeert tegen. (http://oncology.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2276101)

En omdat er geen studies zijn die precies jouw zorg kunnen wegnemen zijn we toch overgeleverd aan weloverwogen meningen. Ik vind die van de groep van Mourits (UMCG) een hele goede. En nog beschikbaar als PDF ook: http://www.maturitas.org/article/S0378-5122(12)00243-5/pdf Zij stellen (en ik citeer):
There are no data to prove that in ER-negative breast cancer patients HRT is safe in terms of cancer recurrence. However, the cancer-promoting side-effect of menopausal hormone therapy is more strongly associated with hormone-receptor-positive tumors [22,23]. As there are no studies on safety in this specific category of ER-negative tumors, it has to be assumed thatin these women HRT does increase breast cancer recurrence
Ze raden dus HRT af omdat er geen onderzoek is en het onderzoek dat er is suggereert HRT vooral effect zal hebben op de recidiefkans bij vrouwen met hormoonreceptor+ borstkanker.

Ze zeggen echter ook:
Special advice is needed for breast cancer survivors carrying a BRCA1 mutation. These women usually have ER-negative breast cancer and tend to undergo prophylactic mastectomy and riskreducing salpingo-oophorectomy at a young age. Many suffer from severe menopausal symptoms, and have often done the utmost to prevent another cancer. These are the breast cancer survivors who, as an exception, could be considered for counselling regarding short-term topical estriol, or HRT in case of severe menopausal symptoms, especially a few years after diagnosis. Short-term HRT can be considered if quality of life is too much impaired and the aforementioned non-hormonal strategies do not improve menopausal symptoms sufficiently
In geval van BRCA en vrouwen met TN borstkanker houden ze de deur voor HRT op een kier.

En dan is het nog goed te bedenken dat het gebruiken van HRT voor vrouwen de angst voor een recidief (of het ontwikkelen van borstkanker als ze nog geen borstkanker hebben gehad) zo groot kan zijn dat daarmee de winst in kwaliteit van leven door de HRT teniet wordt gedaan: 'cancer worry' heeft immers grote impact op de kwaliteit van leven.

Dan rest nog slechts de vraag: wat zou mijn advies zijn? Volgens mij is dit nou iets voor gedeelde besluitvorming. Samen onderzoeken wat het probleem is, wat de vrouw wil, welke onzekerheden acceptabel zijn, welke risico's onacceptabel zijn en achterhalen welke klacht(en) de kwaliteit van leven verminderen. En wellicht het belangrijkst: welke klacht is het belangrijkst om opgelost te worden. De weloverwogen keus die daaruit voortkomt is altijd de goede. En ik denk echt dat HRT voor sommige vrouwen met triple negatieve borstkanker en ernstige overgangsklachten de beste optie is.

Heb jullie hier wat aan?
Cor de Kroon
Gynaecologisch Oncoloog

Wie is wie?
cordekroon

Keer terug naar Mei 2015