behandelopties 2e keer diagnose borstkanker

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Gast

behandelopties 2e keer diagnose borstkanker

Bericht door Gast » ma 30 mar 2015, 14:54

Als er voor de 2e keer de diagnose borstkanker (minst kwaadaardige vorm) is gesteld in dezelfde borst is het dan mogelijk (en verstandig) om nogmaals een besparende operatie en bestralingen uit te voeren ?

Gast

Re: behandelopties 2e keer diagnose borstkanker

Bericht door Gast » ma 30 mar 2015, 17:26

Er is geen minst kwaadaardige vorm. Grootte van de tumor(en) zegt ook niks over wel of niet agressief zijn (als in uitzaaien).

Persoonlijk zou ik bij een 2e keer bk in dezelfde borst kiezen voor een amputatie met directe reconstructie.

Gast

Bericht door Gast » ma 30 mar 2015, 17:58

Minst agressief dan ? Of hebben wij dat dan niet goed begrepen ?
En zou je dan de andere borst ook meteen preventief verwijderen in geval van hormonaal gerelateerde borstkanker (64 jaar) ?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 30 mar 2015, 18:03

Hoi gast, wat ontzettend balen zeg, het kan wel opnieuw borstsparend worden geopereerd, maar niet bestraald. Daar zal dan voor hyperthermie gekozen worden, vermoed ik. Ik denk, eerlijk gezegd, dat ze dan liever voor een borstamputatie kiezen. Dat kan waarschijnlijk met een directe reconstructie.

Met minst kwaadaardig bedoel je, denk ik, de graad.

Twee keer borstkanker kan wel een reden zijn om doorverwezen te worden naar een klinisch geneticus, want het zou erfelijk kunnen zijn.

Take care.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » ma 30 mar 2015, 18:59

Naar erfelijkheid heb ik de vorige keer gevraagd (het gaat nl over mijn moeder en ik wilde dat weten) en toen is mij verzekerd dat dit niet om een erfelijke vorm gaat.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 30 mar 2015, 19:41

Hoi gast, zonder bloedonderzoek kan niemand verzekeren dat het niet om een erfelijke vorm van borstkanker gaat. Dokters met röntgenogen die op afstand genen kunnen analyseren heb ik nog nooit ontmoet. Wel kunnen ze een risico-inschatting maken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2015”