vernieuwen van prothese in bestraalde borst

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

shakena

vernieuwen van prothese in bestraalde borst

Bericht door shakena » zo 29 mar 2015, 18:26

feb 2013 werd ik geamputeerd en kreeg ik een expander geplaatst,
helaas moet ik in maart 2013 toch bestraald gaan worden , mijn huid is om de expander heen gaan vormen.
aug 2013 kreeg ik een prothese vanaf begin zeg ik al dat de prothese niet goed zit. en het lijkt of de vorm van m'n expander er nog in zit.
geef dit vanaf begin al aan. dat ik m'n borst 24 uur per dag voelt en er zit een bult boven in en aan de zijkant van m'n arm is het heel gevoelig.
Pc heeft er niet echt op gereageerd,. :evil: :evil:
nu weet ik dat deze pc een tik op z'n vingers heeft gehad omdat er een mede lotgenoot heeft geklaagd. een paar weken geleden moest ik weer voor controle zeg de pc ineens, je prothese is niet goed je moet geopereerd worden,
je zal snappen dat ik niet echt aardig hebt gereageerd. :evil:
ik vraag me alleen af kan dit nog goed komen dan, zodat het nu op een echte borst gaat lijken en dat die bult en pijn weg gaat :?:
Maar ben ook benieuwd als ik nu geopereerd gaat worden heb ik dan kans op oedeem :?:
kan het goed komen met een bestraalde borst , pc zegt van wel maar ja volgens hem moet er wel wat aangedaan worden nieuwe prothese litteken weefsel moet weg geschrapt worden, m'n huid waar de plooi zit moet opgerekt worden ?
heb mezelf voor genomen als het er nu niet goed uit komt te zien dat er een brief naar het bestuur van het z- huis gestuurd gaat worden.
misschien weet iemand er een antwoord op.

Alvast bedankt

plastischirurg

Re: vernieuwen van prothese in bestraalde borst

Bericht door plastischirurg » zo 29 mar 2015, 21:34

Beste Shakena,

Een bestraalde borst reconstrueren met een expander en prothese is niet onmogelijk, maar kent wel meer risico's op problemen dan een borst zonder bestraling in de voorgeschiedenis. Vooral het risico dat je nu al bij jezelf hebt opgemerkt is aanwezig: Door de bestraling is het weefsel rondom de expander of prothese aangetast, waardoor littekenvorming kan optreden en de oorspronkelijke vorm van de borst verdwijnt.

Het is zeker mogelijk om dit te verbeteren, maar helaas bestaat voor die verbetering geen garantie. Bij een nieuwe operatie bestaan bij jouw dezelfde risico's op problemen, wat veroorzaakt wordt door de vroegere bestraling. Dit heeft niets te maken met de kundigheid van je PC. Zelfs de beste PC kan deze risico's niet voorkomen. Een gegarandeerd succes, bij welke PC dan ook, krijg je helaas niet.
Met de beslissing om je opnieuw te laten opereren en gebruik te maken van een nieuwe prothese, neem je dus ook een zeker risico. Zeker is overigens wel dat als er nu problemen bestaan, deze niet vanzelf zullen verdwijnen, dus uiteindelijk moet je wel wat doen. Er zijn echter meer mogelijkheden dan alleen een prothese plaatsen. Die andere mogelijkheden werken in sommige gevallen beter na een bestraling dan het plaatsen van een prothese.

Uit je verhaal maak ik op dat je niet 100% vertrouwt op je eigen PC. In mijn ogen is dat vertrouwen echter wel heel belangrijk. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de PC. Jullie moeten beiden op één lijn zitten. Een toekomst van klachten en ruzie is geen goed uitgangspunt, je moet als uitgangspunt een maximaal resultaat hebben en dat gevoel moet er bij allebei zijn.
Mijn advies is dan ook om in een ander ziekenhuis een second opinion te vragen, liefst in een ziekenhuis waar veel ervaring bestaat op het gebied van borstreconstructies. Wanneer je mij een PB stuurt en me vertelt waar je woont, kan ik wel proberen je een goed adres te noemen.

nog even iets anders:
- Een bult in je borst is altijd reden om dit goed te laten nakijken. Het is van het grootste belang om eerst uit te zoeken waar die bult vandaan komt. als duidelijk is dat het om littekenweefsel gaat, of van de prothese komt, dan is dat geen probleem en kan het eenvoudig door de PC worden opgelost. Maar dat moet natuurlijk wel eerst goed worden uitgezocht en zo nodig is hulp van een algemeen chirurg hierbij niet verkeerd.
- De pijn in je arm komt in de meeste gevallen van een zenuw die uit de buurt van je borst komt en via de oksel naar de (binnenzijde) van je arm gaat. Deze zenuw kan soms noodgedwongen bij de amputatie of de latere bestraling worden beschadigd, waardoor je klachten van je bovenarm kunt krijgen. Pijn is te verhelpen door de zenuw door te nemen. Dit heeft als resultaat dat het gevoel aan de binnenzijde van je arm verdwijnt (en je dus een dove plek krijgt) maar dat is beter dan pijn. Ook daar moet even speciaal aandacht aan gegeven worden.

Al met al: wees zuinig op jezelf, zoek een PC waar je 100% op vertrouwt, en wees altijd kritisch VOORDAT je je laat opereren, niet naderhand. Want dan ben je te laat. Van een brief aan het bestuur wordt je immers niet beter, dat leidt meestal alleen tot ergernissen waar niemand op zit te wachten, de PC niet en jij ook vast niet!

Heel veel succes met alles en als ik je kan helpen met een paar goede namen dan hoor ik het graag.

wil1964

Bericht door wil1964 » ma 30 mar 2015, 12:33

Bedankt voor je antwoord,

Net vertrouwen ik weet niet precies hoe het voor mij zelf zit,
Hij heeft meerdere dingen niet goed gedaan.
maar ik weet dat hij een berisping heeft gekregen.
Daarom wil ik hem de kans geven om het goed te krijgen.
tuurlijk snap ik dat het nooit meer gaat worden als mn andere borst.
Maar volgens mij kan het wel beter dan dat het er nu uit ziet
Ik zeg eerlijk de brief ligt klaar.
Heb hem ook verteld dat ik me niet gehoord voelt.
Maar heeft nu toegezegd dat het mooi gaat worden.
en die kans wil ik hem geven.

wat die bult betreft.
is niets raars hij zei elke x dat het vet was en ik bleef volhouden dat het mijn prothese was.
de bult schijnt een plooi in m.n prothese te zijn.
helaas heeft hij nooit andere mogelijkheden uitgelegt
misschien komt dat ook omdat ik in mn goede borst ook een prothese wilde.
heb het gevoel dat hij matrealistisch bezig is ipv kijken naar de client.

15april ga ik weer voor een nieuwe prothese maar ik sta niet te springen.

plastischirurg

Bericht door plastischirurg » ma 30 mar 2015, 19:37

Dapper dat je er toch weer voor gaat. Laten we er inderdaad maar op vertrouwen dat je PC dit keer dubbel hard zijn best doet.
Heel veel succes over twee weken, laat vooral even weten hoe het resultaat is geworden!

wil1964

Bericht door wil1964 » ma 30 mar 2015, 19:42

Dapper nee zo ziet ik het niet heb er best wel de kriebels van.
Is goed ik laat iets van mij horen.
Bedankt voor je antwoorden.
Zuper dat jullie er zijn.

Gesloten

Terug naar “Maart 2015”