brca1 en 2

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

simone2

brca1 en 2

Bericht door simone2 » za 28 mar 2015, 20:12

Hallo,

Ik kom niet in aanmerking voor onderzoek door een geneticus naar BRCA 1 en 2 omdat ik net boven de 40 was toen ik de diagnose borstkanker kreeg en mijn vader rond zijn 65e prostaatkanker kreeg i.p.v. vóór zijn 60e. Ik voldoe dus niet aan de criteria. Wil dat dan ook zeggen dat ik een verkleinde kans heb op eierstokkanker dan mensen die wél aan de criteria voldoen? Ben zo bang dat ik dit ook nog eens erbij krijg. Wat kan ik doen om hier meer duidelijkheid over te krijgen? Alvast bedankt

Dees
Beheerder

Re: brca1 en 2

Bericht door Dees » za 28 mar 2015, 21:56

Hoi Simone, richtlijnen geven richting maar zijn geen wet. Ik kan me voorstellen dat je toch met een klinisch geneticus wilt praten en dan samen bepalen of je wel of geen genonderzoek wilt laten doen. Als je chirurg je niet door wil sturen, wil je oncoloog of huisarts dat misschien wel doen. Als je tumor triple negatief was of als deze uit meerdere tumoren bestond zijn dat al weer extra redenen. Komt er verder nog kanker in je familie voor? En heb je een grote of kleine familie?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2015”