positief snijvlak dcis na mastectomie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

positief snijvlak dcis na mastectomie

Berichtdoor Caro » wo 25 maart 2015, 10:30

Hallo, ik ben een vrouw van 40 jaar. Had lateraal 9 mm dcis (overwegend graad 1/2, focaal graad 3). Mediaal had ik een tumor van 1cm (graad 1) in een gebied van DCIS (2,5 cm; overwegend graad 1/2, focaal graad 3 en daarin een klein invasief haardje, ductaal carcinoom). Geen angio-invasie.
Advies; kon niet borstbesparend, dus borstverwijdering met huid en tepelbehoud. Prothese is meteen geplaats. Resultaat; prima. SWK procedure: geisoleerde tumorcellen waren aangetroffen; advies; niks.

Alleen; nu blijkt dat na de operatie het resectievlak in situ carcinoom focaal niet vrij is voor de laterale haard (positief snijvlak van 0.5 mm).
Advies: bestraling. Ik baal daar enorm van; enerzijds omdat ik dacht na deze operatie "klaar" te zijn en anderzijds omdat ik ongerust ben dat mijn prothese en/of huid beschadigd kunnen raken (huid is best dun, maar ziet er nu goed uit).

Vragen; waarschijnlijk is er een klein beetje (een speldenknopje zegt men) blijven zitten maar ik lees van alles dat recidiefkans best groot is en dat met bestraling de kans gehalveerd wordt.
Ten tweede; ik had ook gelezen: DCIS breidt zich meestal unicentrisch uit binnen het vertakkende melkgangsysteem. Dit systeem is anatomisch gezien slecht af te grenzen en kan zich zelfs buiten een borstkwadrant begeven. Kan het dan zo zijn dat het DCIS bij mij bijv. in het steunweefsel zit? En dat er misschien meer DCIS is dan alleen dat speldenknopje?
Ik ben ongerust dat zelfs na de bestraling en operatie de kans dat dcis terugkomt of erger....
Caro

Re: positief snijvlak dcis na mastectomie

Berichtdoor Dees » wo 25 maart 2015, 21:55

Hoi Caro, ik ga even overleggen met een borstkankerchirurg wat zij hiervan zegt. DCIS is géén kanker he. Het kán kanker worden, maar het hoeft geen kanker te worden. Bij jou is het grootste deel er bovendien ook nog eens uit.

De richtlijn Mammacarcinoom staat hier. Daarin staat:
In al deze trials samen halveert postoperatieve borstbestraling de ipsilaterale recidiefkans, maar verbetert de ziektevrije en totale overleving niet. Er staat ook: De recidieven gevonden in de trials zijn in de helft van de gevallen wederom DCIS en betreffen invasieve carcinomen in de andere helft van de patiënten.

Dat die bestraling de ziektevrije en totale overleving niet verbetert, vind ik belangrijker dan of het wel of niet terugkomt. Ik kan me voorstellen dat ze willen bestralen. Dat is ontzettend balen. Je hebt best een keuze om het niet te doen, maar of dat nou verstandig is.......

Je hoort van me.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Team » do 26 maart 2015, 18:12

Bericht van mammachirurg:
Als de snijrand niet vrij is na een ablatio betreft dat meestal de laterale rand. Als ze zouden kunnen reconstrueren waar lateraal de irradicaliteit is zou je nog een MRI kunnen maken om te kijken of hier veel klierweefsel staat waarbij je een reexcisie kunt overwegen. Het risico blijft dan bestaan dat je het focale component in situ laat. Bestralen is beter. Opnieuw opereren echt alleen als iemand om wat voor reden dan ook niet bestraald wil of kan worden.

Beter is dan ook radiotherapie. Over het algemeen wordt bij DCIS de kans op recidief met factor 2 verlaagd. Hoe groot die kans is is afhankelijk wat de graad is van de DCIS die niet vrij is. (dcis gr 3; 30 -> 15%). Het is mij niet duidelijk welk component DCIS niet vrij is. Indien het niet vrije deel invasief is dan wordt met RT de kans op lokaal recidief met factor 3-4 verlaagd.

Vertaling: Als de snijrand na een borstamputatie niet schoon is, betreft dat vaak de zijkant. Als ze kunnen uitvinden waar dat stukje zat, zou je een MRI kunnen maken om te kijken of hier veel klierweefsel is, dan kun je heroperatie overwegen. Er blijft een risico dat er een beetje In situ-weefsel overblijft.

Het is dan ook beter te bestralen. Over het algemeen wordt de kans dat er iets terugkomt gehalveerd. Hoe groot de kans was dat er iets terugkomt zonder bestraling, is afhankelijk van de graad van het weefsel van het In Situ-weefsel dat achtergebleven is. Bij graad 3 verlaag je de kans van 30% naar 15%. Het is mij niet duidelijk wat voor weefsel er precies achtergebleven is. Als het echt kankerweefsel betreft, verlaagt bestraling de kans dat er iets terugkomt met 66 a 75%.

Kun je hier iets mee?
Team

Berichtdoor Caro » do 26 maart 2015, 20:56

Hallo Dees,
Bedankt voor je duidelijke antwoord. Fijn dat je ook nog navraag hebt gedaan bij een chirurg.
Ik heb het PA verslag er nog op nagekeken; Laaggradig DCIS in het ventrocaudale snijvlak. Dus graad 3 is eruit.
Dus wordt de kans op recidief nog kleiner!
Het blijft jammer dat na deze toch ingrijpende operatie weefsel is achtergebleven en dat ik nu toch bestraald moet worden. :(
Ik wil dat ook want ook al is het een voorstadium van borstkanker, het kan invasief worden als je het onbehandeld laat (toch?).
Gelukkig waren de snijranden wel schoon bij de invasieve tumor (mediaal).

groetjes Caro
Caro

Keer terug naar Maart 2015