Draineert een lokaal recidief huid naar lymfeklier in oksel?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anneke78

Draineert een lokaal recidief huid naar lymfeklier in oksel?

Bericht door Anneke78 » zo 15 mar 2015, 01:13

Vorig jaar maart kreeg ik te horen dat ik een lokaal recidief had in de huid van het oksellitteken. Tijdens een eerdere punctie of okselklieroperatie is een losse tumorcel op die plek in de huid beland en deze is na verloop van tijd gaan uitgroeien tot een recidief. Het recidief is in twee operaties met hele ruime marge weg gehaald. Daarna heb ik bestraling van de huid in het okselgebied gehad, hyperthermie en 4 maanden chemo: Vinorelbine in combinatie met Xeloda. De laatste chemo was in september en de laatste bestraling met hyperthermie in november. Ik heb in diezelfde oksel geen lymfeklieren meer, er zijn 18 lymfeklieren weg gehaald in 2011 en in 2012 nog één aangedane lymfeklier die onder een spier lag. De oksel is in 2012 (diep) bestraald.

Nu vroeg ik me af of een recidief in de huid van het litteken kan draineren naar een lymfeklier in de oksel? In mijn geval dus naar een achtergebleven dieper gelegen lymfeklier. Is er een verbinding tussen de huid van het litteken en eventueel nog aanwezige okselklieren? Of is het niet logisch dat het richting je oksel gaat als alle lymfevaten en lymfeklieren weg gehaald zijn, is die verbinding er niet meer?

Ik voel diep in mijn oksel aan de aangedane kant een harder stuk. Ik twijfel of het een lymfeklier kan zijn of dat het een rand van een spier of pees is. In mijn goede oksel lijk ik ook op die plek een verharding te hebben, maar het is minder goed te voelen en het voelt minder hard, waarschijnlijk doordat er in die oksel nog vetweefsel zit. Mijn behandelde oksel is door de vele operaties, bestraling en hyperthermie een kuil geworden zonder enige vorm van vetweefsel. Alles ligt aan de oppervlakte, alles voelt harder, stugger en knobbeliger aan. Ik weet dus niet of deze verharding er altijd al gezeten heeft, maar nu door alles beter voelbaar is of dat het een opgezette lymfeklier kan zijn. In het laatste geval zou het daar beland moeten zijn vanuit het recidief in de huid van mijn oksellitteken (ondanks bestraling, hyperthermie, chemo en hormoontherapie), maar ik weet dus niet of dat mogelijk is vanwege ontbrekende lymfevaten en klieren. Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt & groeten,
Anneke
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Marietje

Re: Draineert een lokaal recidief huid naar lymfeklier in ok

Bericht door Marietje » zo 15 mar 2015, 11:35

Hoi Anneke, ik heb ook een harde knobbel overgehouden onder in mijn oksel na een okseltoilet, waarvan zowel oncoloog als radioloog zeggen dat het littekenweefsel is. Dat kan bij jou ook heel goed het geval zijn. Over draineren van huid naar oksel weet ik niets, maar het klinkt mij erg onwaarschijnlijk in de oren, zeker als je klieren zo drastisch zijn verwijderd als bij jou.
Groet, Marietje

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 15 mar 2015, 13:50

Hoi Anneke, wat een weg heb je al afgelegd. Volgens mij kun je nooit zeggen dat een losse tumorcel ergens anders beland is door punctie of okselklieroperatie. Cellen die op een andere plek terecht komen, gaan normaal gesproken dood. We weten nog zoveel niet over kankercellen en hoe er uitzaaiingen komen. Er is wel bewijs dat veel aangedane okselklieren een slechte prognose geeft, maar hard bewijs dat het weghalen van die aangedane okselklieren de overlevingskansen verbetert of het risico op uitzaaiingen op afstand verkleint, is er volgens mij niet.

Als jij iets voelt wat je niet vertrouwt, moet je ernaar laten kijken. Dat alle kankercellen via de okselklieren gaan en andere theorieën, op dat pad zou ik me niet wagen..... Het gaat in de werkelijkheid toch anders dan je nu kunt bedenken.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » zo 15 mar 2015, 17:12

Dees Verschillende artsen hebben mij uitgelegd dat het lokale recidief in de huid van het oksellitteken daar is ontstaan door een eerdere punctie of okselklieroperatie, doordat er tijdens het aanprikken of snijden op die plek een losse tumorcel in de huid is blijven hangen. Het was geen uitzaaiing naar de huid via het bloed, dus geen uitzaaiing op afstand. Maar duidelijk een lokaal recidief. Ik heb helaas het talent dat lokale tumorcellen voor problemen blijven zorgen, terwijl het op afstand (hopelijk) nog steeds goed zit (heel hard afkloppen!). Ik had niet een groot aantal besmette okselklieren. Na de diagnose in de schildwachtklier een paar losse tumorcellen. Twee jaar later één aangedane laag gelegen lymfeklier en de andere 17 waren schoon. Weer een jaar daarna nog één hoger gelegen aangedane lymfeklier en een schone PET-CT. Dus twee besmette lymfeklieren en een schildwachtklier met enkele losse tumorcellen, van in totaal 21 verwijderde lymfeklieren.

Het lijkt mij niet logisch dat een recidief in de huid draineert naar een diep gelegen okselklier. Ik denk zelf dat het niet in verbinding staat met elkaar. Maar misschien heb ik het verkeerd. Vandaar mijn vraag. Misschien zit ik me zorgen te maken over iets wat medisch gezien helemaal niet kan.

Marietje Bedankt voor je berichtje. De verdikking zit niet onder het het oksellitteken of maar in de buurt. Het zit diep in mijn okselholte, richting mijn rug en ik voel de rand alleen als ik behoorlijk hard duw. Het recidief in de huid zat aan aan de rand van mijn okselliteken, helemaal aan het uiteinde van de snede aan de kant van mijn borst. Mijn oksellitteken zit wel vijf vingers onder mijn okselholte. Dus het zit niet bij elkaar in de buurt. Maar goed... een tumor in je borst zit ook niet in de buurt van een lymfeklier in je oksel, dat is een grotere afstand. Littekenweefsel zo diep in je okselholte lijkt me een vreemde plek. Maar ik heb daar wel twee ronden bestraling en hyperthermie op gehad en dat zal zeker zijn impact hebben op het weefsel wat er zit. Ik zit zelf eerder te denken aan een rand van een spier of pees. Maar wie weet is littekenweefsel of fibrose ook een optie, bedankt voor het meedenken!

Ik heb over vier weken een controle-afspraak staan bij de radiotherapeut. Zij doet altijd erg grondig haar druk-en voelwerk. Dus daar zou ik op kunnen wachten. Of eerder een afspraak maken bij de mamapoli. Ik laat het in ieder geval nakijken.
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 15 mar 2015, 21:26

Anneke, waren de randen van de tumor steeds helemaal vrij? Dat kan ook he, dat er toch nog tumorweefsel is blijven zitten. Nouja, hoe dan ook, precies weet je het nooit.

Als je je ongerust maakt, zou ik gewoon bellen. Iedereen kan begrijpen dat jij in de stress schiet van knobbels....

Ik duim heel hard dat het gewóón littekenweefsel is.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » zo 15 mar 2015, 22:06

Eén snijrand was na de eerste operatie niet helemaal schoon. Nog een keer onder het mes geweest en toen met een hele ruime marge alles weg gehaald. Eigenlijk al het vetweefsel wat ze nog konden vinden, waardoor ik nu een flinke kuil in/onder mijn oksel heb. Daarna was alles schoon. Vervolgens vier maanden chemo gehad en daarna een maand bestraling met hyperthermie. En natuurlijk de hormoontherapie er nog bij. Dus er is geen tumorweefsel blijven zitten, voor zover ik weet. De snijranden van de twee aangedane lymfeklieren in 2011 en 2012 waren ook schoon, en er was geen sprake van kapseldoorbraak.

Bedankt voor je reactie!

Anneke78

Bericht door Anneke78 » di 31 mar 2015, 21:48

Nog even een berichtje om te laten weten hoe het afgelopen is. Ik vind het zelf altijd heel irritant als je informatie opzoekt en vervolgens niet kan lezen hoe het verder gegaan is.

Ik heb mijn controle-afspraak van half april kunnen vervroegen. Het zat me toch niet helemaal lekker. Vandaag naar de radiotherapeut geweest en zij gaf meteen aan dat de harde streng/rand in mijn aangedane oksel een spier is. Hij is duidelijker voelbaar, omdat ik in de aangedane oksel geen vetweefsel meer heb door de vele operaties en behandelingen. En de spier zelf voelt stugger, harder en opgezet aan door de bestraling. Op die plek liggen geen lymfeklieren. En verspreiding van tumorcellen in de huid van het oksellitteken naar die plek in de oksel komt eigenlijk niet voor. Dus hier gelukkig gerustgesteld.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 31 mar 2015, 22:21

Lang leve de spieren !!!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Maart 2015”