Re: lymfklieren

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Berichtdoor Brigitte71 » vr 13 maart 2015, 22:00

Beste mensen,
vorige maand heb ik vragen gesteld over lymfklieren en dat voor de duidelijkheid een punctie plaats heeft gevonden.
Helaas heb ik verkeerde info de type lymfklieren begrepen. Het betreft de : hilaire (mediastinale)lymfklieren welke tussen de slokdarm en de longen zitten.
Het resultaat van de punctie bij beide klieren is positief.
Volgens de oncoloog in het zh waarvoor ik behandeld word voor mijn recidief mammacarcinoom met hyperthermie, bestraling en chemotherapie (cisplatin, studieverband) handelt het zich hier om een uitzaaiing op afstand. De schrik is natuurlijk groot. Nu wetende dat je niet meer te genezen van de bk en dat het nu ook M1 bij de gradering staat. De moed opgeven daar doe ik nog niet aan, wil wel heel graag weten of jullie hierover meer kunnen vertellen. Immers kennis is zeker nu heel belangrijk.
Goed is wel te weten dat in de scans (PET/CT van feb) verder geen uitzaaiingen in de organen, bot en hersenen zijn gevonden en ik goed reageer op de hyperhtermie en bestraling. Onderhuidse tumoren en oedeem is al sterk verminderd en reageren volgens de bestralingsarts volgens wens.
Maar goed hoe verder met de uitzaaiingen en hoe te behandelen? zijn er mogelijkheden en kunnen jullie wellicht hierover meer informatie geven?

Groetjes, Brigitte 71
Brigitte71

Berichtdoor Dees » zo 15 maart 2015, 13:57

Hoi Brigitte71, heftig hoor allemaal.

Ik wil je geen valse hoop geven, want het scenario klinkt niet goed. Dat zeg je zelf heel goed. Wel zie ik een verschuiving. Bij de behandeling van oligometastasen (dwz weinig uitzaaiingen) is er een hele kleine hoop dat dat toch tot genezing zou kunnen leiden. Het zal afhangen van het aantal uitzaaiingen en hoe groot dat gebied is. Fijn dat je zo goed op hyperthermie, bestraling en cisplatinum reageert. Ik neem aan dat je dat doet in het kader van een trial. Ik vrees dat er momenteel niet zoveel anders te doen is dan dat. Als de plekken weer gaan groeien, zal er een nieuw behandelprogramma besproken moeten worden. Op dit moment kun je niks anders dan je leven centraal zetten en doen wat je fijn vindt om te doen.... Moeilijk he?

Wat heb je nodig? Hoe kunnen we je helpen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Brigitte71 » di 31 maart 2015, 19:02

Hallo Dees,

bedankt voor je reactie. Mijn reactie duurde wat omdat ik nogal ziek was van de bijwerkingen van de cisplatin. Je had gelijk, de behandeling was verbonden aan een studie. Intussen is het recidief in het litteken en van de borstspier, zichtbaar verminderd. Wat te zien of te voelen is, zijn alle tumoren verdwenen. Een PET/CT-scan moet natuurlijk uitwijzen of het daadwerkelijk zo is. Helaas heb ik enkele dagen geleden een verdikte klier in de linker oksel gevoeld. Via een punctie is deze week bevestigt dat het om kanker gaat. Nu zijn er twee uitzaaiingen op afstand vastgesteld en allebei betreft het klieren. Het eerste voorstel voor behandeling is capecitabine (Xeloda). Ik heb begrepen dat het goed wordt verdragen en minder bijwerkingen heeft dan reguliere chemo.
Het leven in het nu, en het genieten van kleine en grote momenten en dingen is reeds begonnen, en dat gaat me goed af. De rest zien ik wel...
Bedankt voor alle informatie en steun,

Brigitte
Brigitte71

Berichtdoor Dees » di 31 maart 2015, 21:13

Hoi lieve Brigitte, wat heftig he...... Wat kun je anders dan stap voor stap en hopen dat het goed blijft gaan of zo lang mogelijk goed blijft gaan.......

Take care......

P.s. Was jij nou BRCA-genmutatiedrager? Hou dan de studies met PARPremmers (zoals olaparib) in de gaten....... Misschien is dat nu al een optie......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Maart 2015