Geelzucht

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

mirjam63

Geelzucht

Bericht door mirjam63 » vr 27 feb 2015, 09:29

Na een enorm traject februari 2014 afgerond te hebben ( triple-negatief, chemo, operatie met direct reconstructies, okseltoilet, verwijdering eierstokken, wederom chemo en bestraling) vind ik het een zware weg die ik bewandel. Het volgende doet zich nu voor: geelzucht met uiteraard geel oogwit en huid, donkere urine, jeuk, moe. Dinsdag jl direct bloed geprikt en woensdagmorgen echt van lever, want niet alleen ik maar ook artsen dachten aan uitzaaiing op lever. Er werd op lever niets verdachts gevonden. Helaas kon ik weer vertrekken, want de Daniel den Hoed in Rdam is voor kanker en dit moeten "gewone" artsen uitzoeken. Kom na alle stress weer enigszins terug in mijn energie en wacht dus nu op oproep opname in Erasmus. Enig idee wat het dan kan zijn?
groet Mirjam

Michiel

Re: Geelzucht

Bericht door Michiel » za 28 feb 2015, 00:25

Hallo Mirjam63,

Ik vind het lastig om op basis van deze informatie iets te zeggen. Ik neem aan dat je tamoxifen gebruikt; het zou een (zeldzame) bijwerking daarvan kunnen zijn. Is je bekend hoe hoog de waarden zijn van bilirubine, jGT, ALAT en ASAT zijn? Aan de hand daarvan kan je ook het een of ander meer of minder waarschijnlijk maken. Verder zijn vragen als ben je op vakantie geweest recent, gebruik je nog meer medicijnen, heb je pijn in de buik, heb je je galblaas nog, relevant om de denkrichting te bepalen. In het algemeen zijn de mogelijke oorzaken van geelzucht: obstructie dus tumor of galstenen (maar dat zie je wel op de echo), ten gevolge van medicijnen ( dus ook chemo in het verleden), ten gevolge van infectie en in jouw geval minder waarschijnlijk ten gevolge van veel te veel alcohol en auto-imuun.
Mogelijk kan je wat meer informatie geven?
Verder is opname bij een algemeen internist wel voor de hand liggend als je dus aan niet direct tumor gerelateerde oorzaken van geelzucht denkt.

Groeten,

Michiel van Soelen

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”