anastrozol bij botbreuk

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ingrid66

anastrozol bij botbreuk

Bericht door Ingrid66 » wo 25 feb 2015, 09:08

Hallo,
Ik heb een jaar anastrozol gebruikt en in december mijn schouderkop gebroken. Wegens het herstel ben ik 6 weken gestopt met anastrozol, ik voelde na 4 dagen al verbetering. Nu zes weken later ben ik weer begonnen. Maar nu na 4 dagen merk ik weer spierstijfheid en pijn in mijn gewrichten terwijl mijn schouderspieren en kapsel juist op moeten rekken de aankomende weken. Hebben jullie ervaring met herstel van botbreuken en hormoontherapie?
En wat is jullie visie op langere periode stoppen? Zijn er mensen die bijv. een periode slikken en dan weer een periode niet?
Ik zit echt met een dilemma omdat ik nu het verschil ervaren heb zonder anastrozol,maar ja kanker is erger.....

ik hoor graag jullie reactie.

Liefs

Dees
Beheerder

Re: anastrozol bij botbreuk

Bericht door Dees » wo 25 feb 2015, 16:35

Hoi Ingrid, pffff wat naar dat je schouderkop gebroken is. Heb je een vorm van botontkalking?

Ik denk niet dat ik informatie kan vinden over hormoontherapie en botbreuken, maar omdat anastrazole osteoporose geeft, kan ik me helemaal voorstellen dat het niet echt helpt bij botherstel. Je zou haast denken dat je er een botversterker (zoals alendroninezuur) bij zou moeten slikken.

Het beste wat ik voor je kan doen is een berekening maken in hoeverre hormoontherapie je prognose verbetert. Dan weet je in elk geval waarom je het slikt. Hormoontherapie is preventieve therapie. Een grote groep slikt het, terwijl de meesten er geen baat bij hebben omdat ze nooit uitzaaiingen hadden gekregen, sommigen hebben er geen baat bij omdat ze desondanks uitzaaiingen hebben en dat doen we allemaal omdat het verschil maakt voor een enkeling. Hoe slechter je prognose hoe groter de toegevoegde waarde.

Over een tijdje wel en een tijd niet slikken is niks zinnigs te zeggen omdat er geen enkele wetenschappelijke studie dat kan onderbouwen. Linksom of rechtsom neem je altijd risico's en de belangrijkste vraag is, welk risico kun je accepteren en wat doet dat met je kwaliteit van leven?

Heb je ook tamoxifen geslikt? Dat zou nog wel een optie zijn, omdat dat géén osteoporose geeft (en de kans daarop zelfs kleiner maakt). Voor de rest zijn de bijwerkingen tussen aromataseremmers en tamoxifen grotendeels vergelijkbaar......

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Raviola

Bericht door Raviola » vr 27 feb 2015, 08:43

Hallo Ingrid,

Ik slik al zes jaar Arimidex en heb vier jaar geleden m'n enkel op vijf plaatsen gebroken.
De Dexascan liet zien dat ik een ernstige vorm had van botontkalking, heb meteen APD gekregen
en dat werkt buitengewoon goed!
Slik nog steeds Arimidex en mijn botten zijn er een stuk op vooruit gegeaan.
En wat stijfheid van de spieren betreft dat blijft bij mij ook drama maar ik neem het op de koop toe.
Had 23 pos. lymf. dus ga nog maar even door.

Succes. Raviola.

Ingrid66

Bericht door Ingrid66 » vr 27 feb 2015, 11:59

Hallo Dees,

dank voor je antwoord, kun je een berekening maken? maar heb je dan niet mijn gegevens nodig?
Ik ben gevallen en heb daardoor mijn schouderkop gebroken. En ja het is precies het dilemma wat jij aangeeft, het is goed om een besluit te nemen, welke dat dan ook is,maar belangrijk is dat je daar achter kan staan. Ik heb Tamoxifen gehad maar daar had ik nog meer last van. Ik ben hooggevoelig zowel emotioneel als lichamelijk en reageer sterk op medicijnen in mijn lichaam. Ik kan er nu veel beter mee omgaan maar de acceptatie van dit stukje is lastig merk ik.
Het conflict tussen angst en vertrouwen. Ergens voel ik dat het goed is om te slikken,maar dan moet ik gaan accepteren dat mijn lichaam nu klachten heeft ...en daar mijn leven op aan passen. Het is ook het acceptatie proces dat je met kanker niet klaar bent na de behandeling van operatie en chemo...je wil niet blijven 'hangen'maar je kunt er ook niet omheen dat het nog in je leven speelt. Maar ik heb iig geval het besluit genomen dat ik het leven wil vieren:)

Raviole ook jij bedankt voor je reactie!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 27 feb 2015, 20:55

Hoi Ingrid66, ja het is ontzettend lastig. Ik ben zelf uiteindelijk wel eerder gestopt met hormoontherapie, ondanks dat ik een slechte prognose had, maar mijn tumor was maar 20% oestrogeenpositief en 10% progesteronpositief, dat maakte het gemakkelijk. Omdat ik geen eierstokken meer had en dus in de overgang bleef, zijn een heleboel klachten gebleven.

Dat ik niet zou moeten blijven 'hangen' zeggen mensen tegen mij ook wel, maar ik ben wel blijven hangen en dat wil ik zo. Ik ben 8 jaar na diagnose en niet meer zo heel veel bezig met mijn eigen situatie, maar wel met borstkanker. Dat is een keuze. Niks mis met het leven vieren. Je hebt groot gelijk.

Als jij mij vertelt hoe oud je was ten tijde van de diagnose, hoe groot de tumor was, of deze hormoongevoelig was (ja dus), of deze Her2Neu-positief was, wat de graad van de tumor was en hoeveel klieren er positief waren en dan nog welke behandeling je hebt gehad, kan ik voor je uitrekenen wat je prognose is. Misschien helpt dat in de overweging of je ermee door moet gaan of niet. Misschien zou je tamoxifen nu ook wel beter verdragen dan toen je ermee begon. Het is best de moeite om dat uit te proberen, denk ik zo.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”