Wel of geen chemo binnen drie jaar

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Fraz

Wel of geen chemo binnen drie jaar

Bericht door Fraz » wo 25 feb 2015, 08:53

Lieve borstkankervragen,

Mijn situatie mei 2012, lobulair hormoongevoelig carcinoom linkerborst van 5 cm en 0,8 cm verschillende kwadranten van de borst en micro/macro metastasen in de poortwachtersklier. Behandeling amputatie , bestralen oksel en thoraxwand, chemo ( 6 x tac) hormoontherapie tamoxifen.

Nu is in januari 2015 een nieuwe primaire tumoren gevonden in mijn rechterborst. Opnieuw lobulair en hormoongevoelig. Twee tumoren van 2.7 cm in verschillende kwadranten van de borst en een micro metastasen in een poortwachtersklier (van de tweede tumor niet onderzocht). Advies op basis van alleen deze nieuwe primaire tumor is chemo ( Tc )

Vraag: chemo blijkt drie jaar lang door te werken ( wist ik niet) omdat binnen die drie jaar ondanks de Tac chemo en tamoxifen wederom twee tumoren hebben kunnen ontstaan is de conclusie dat ze beide hun werk niet goed hebben gedaan. vraag is nu of chemo nu wel een toegevoegde waarde heeft. Mijn oncoloog id in conclaaf gegaan met o.a. Oncoloog van het vu, die raadde toch chemo aan maar kon dit niet voldoende onderbouwen met studies. Mijn oncoloog gaat nu praten met het Avl. Mijn vraag is jullie hierover iets bekend?

Groetjes

Fraz

Dees
Beheerder

Re: Wel of geen chemo binnen drie jaar

Bericht door Dees » wo 25 feb 2015, 17:08

Hoi Fraz, de situatie is zo moeilijk dat ik er echt geen antwoord op weet. Het klinkt natuurlijk allemaal niet als een hele gunstige ontwikkeling. Denken ze in het AVL ook mee? Dat zou de plek zijn waar ik nadere informatie op zou vragen.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz

Bericht door Fraz » wo 25 feb 2015, 17:34

Hoi dees,

Ja mijn oncoloog gaat om de tafel zitten met haar opleider/professor van het Avl. Ja inderdaad erg ingewikkeld. Ik ben blij als ik geen chemo hoef maar ben niet blij met de reden waarom. Ik ben wel erg blij dat mijn oncoloog niet over een nacht ijs gaat en dieper en verder zoekt.

Fraz

Fraz

Bericht door Fraz » vr 27 feb 2015, 13:30

Oncoloog Avl kon overtuigen dat chemo toch nut heeft alleen wel een ander schema dan de TC.
. Avl kwam met een kleine studie waarin het nut van chemo toch naar boven kwam echter met twee middelen die totaal anders zijn dan de Tac die ik al gehad heb. Voor de studie zie : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24439313

Ik zal nu 6 kuren krijgen elk van drie weken met twee weken pillen xeloda en op dag 1 en dag 8 van een kuur een infuus van vinorelbine en dan een stopwerk.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 27 feb 2015, 18:08

Hoi Fraz, persoonlijk zou ik de kans graag grijpen, want al met al klinkt het niet heel gunstig. Gatsiedarrie, moet je weer aan die nare chemo. Hopelijk verdraag je hem goed. Het is voor het goede doel, zullen we maar denken.....

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”