angst voor dcis??

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

gast

angst voor dcis??

Bericht door gast » do 19 feb 2015, 23:55

Dag Dees,

Ik zit al lange tijd met een vraag in mijn hoofd die ik toch ga stellen. Het heeft weliswaar geen associatie met mijn situatie maar ben toch ontzettend benieuwd.

Dcis is geen kanker zoals ik veelvuldig heb kunnen lezen. En dat dcis zich nog bevindt in de melkgangen. Maar ik lees geregeld verhalen waarin dcis tumoren van wel 5cm worden genoemd. Hoe kan dat dan? Groeit zo een tumor dan gewoon binnen in de melkgang zonder dat het zich daarbuiten begeeft? Ook lees ik dat de okselklieren worden weggehaald omdat dcis de borst is uitgebroken?? Daar raak ik mezelf even kwijt. Hoezo uitgebroken?? Dcis is toch niet infiltrerend? Ow ja wat ik mij ook afvraag. Stel nou he dat zo een dcis celletje in de bloedbaan terecht komt. Zou zo een celletje op een zekere dag kunnen veranderen in een kankercel om zo herrie te schoppen elders in het lichaam? Kortweg, waarom zijn die vrouwtjes alsnog zo angstig? Dcis is toch geen kanker?? Ja het kan het wel worden. Maar het is het nog niet!!!! Als je het hebt weggehaald hoef je je toch ook geen zorgen te maken lijkt mij. Of bagetalisseer ik nu een beetje??

Dees
Beheerder

Re: angst voor dcis??

Bericht door Dees » vr 20 feb 2015, 11:40

Hoi gast,
Dit zijn stadia van DCIS naar borstkanker:
Afbeelding

Kanker is pas kanker als het de grenzen van het oorspronkelijke weefsel (de melkgang) niet meer respecteert maar daar doorheen groeit. Nu kan zo'n plek met DCIS best groot worden als die gang mee rekt. DCIS wordt ook ingedeeld in graden, waarvan graad 1 vrijwel nooit kwaadaardig wordt en graad 3 vaker.

Weefsel van DCIS en invasieve kanker is anders. Je kijkt niet naar één cel, maar naar weefsel. DCIS zaait niet uit en heeft énorm goede overlevingskansen, behalve in het uitzonderlijke geval dat er een invasieve haard in zat die gemist is. Dan nóg zaait die meestal niet uit, maar soms wel. Het DCIS-celletje zelf zal niet veranderen in een kankercel, maar als het gaat delen, kan daar wel kanker ontstaan. In de schildwachtklier (de eerste klier tussen de tumor en de oksel) wordt gekeken over er kankercelletjes gevonden worden, want dan is dat een teken dat er toch een invasieve haard in zit.

Het lastige is dat áls je het vindt dan moet je er ook iets mee of je moet met je arts kunnen besluiten om het aan te zien. Dat is zeker verantwoord, maar wellicht toch angstig voor mensen.

Afbeelding

Bron: Spandidos Publications

Tja, over of je je zorgen moet maken, kan ik niet zoveel zeggen. De overlevingskansen zijn echt héél erg goed, maar soms zat er toch een invasieve haard die gemist is. dat kan voorkomen. Nu vind ik dat geen reden om je 'zorgen' te maken.

Dat mensen zo angstig zijn, is toch omdat ze het niet helemaal goed kunnen plaatsen en omdat het toch een confrontatie is. Heel reëel is de angst niet, maar dat is met angst natuurlijk heel vaak zo. Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, zei mijn opa altijd. Er kan in het leven vanalles gebeuren en van het meeste ben je je niet eens bewust. Wat kun je er anders mee dan van vandaag het beste maken?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”