Nacontrole (bis)

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Arabelle

Nacontrole (bis)

Bericht door Arabelle » do 19 feb 2015, 19:19

Hallo,

Ik vraag me ineens af, ik had een billaterale amputatie. Hoe zit dat dan met mammo en mri enzo? Heeft dat nog zin, kàn dat hoegenaamd nog?

Nog even over de uitzaaiingen ook. Ik snap het niet, iedereen hamert toch altijd over hoe vroeger je erbij bent bij kanker, hoe beter je kans op genezing?

Maar als je nóg eens kanker krijgt dan geldt dat niet meer?

Dees
Beheerder

Re: Nacontrole (bis)

Bericht door Dees » do 19 feb 2015, 22:03

Hoi Arabelle, mammografie en MRI hebben na een dubbele borstamputatie geen zin meer. Er is een piepkleine kans dat er op de plek van de borsten of in de oksel opnieuw kanker ontstaat, maar dat voel je vanzelf, dus als je iets raars voelt, trek dan aan de bel.

Zoals ik het hier uitgelegd heb, is, denk ik, het allerduidelijkst. Meer dan dat kan ik er niet van maken. Ik denk dat het lastig voor je te begrijpen is omdat het zo anders is dan je altijd begrepen had.

De gedachte 'hoe vroeger je erbij bent bij kanker, hoe beter je kans op genezing' is bij sommige vormen van kanker heel duidelijk zo, maar bij borstkanker is dat niet zo. De overlevingskansen hangen vooral af van de aard van de kankercellen en hoe ze op behandeling reageren. Zo kun je een kleine tumor hebben en daaraan doodgaan en een grote tumor hebben en daar niet aan doodgaan. Er is rondom het bevolkingsonderzoek borstkanker en darmkanker een wereldwijde controverse. De meningen en wetenschappelijke bewijzen staan lijnrecht tegenover elkaar. Ik wil je niet nog meer in de war brengen, maar als het je interesseert, zou je deze uitzending van Eén Vandaag eens moeten bekijken. Professor Linn is één van de beste borstkankerprofessoren die we in Nederland hebben (vind ik).

Ik weet dat de angst als een stalkende ex met je meereist. Ik weet er alles van. Probeer het een plek te geven en ondertussen het beste ervan te maken. De vreugde van het leven is veel belangrijker dan de dreiging van een mogelijke ziekte. Trek aan de bel als je gedurende vier of zes weken klachten hebt die niet weggaan. Dat geeft ook rust in je hoofd. (dat geldt natuurlijk niet voor echt acute en ernstige klachten he, maar dat snap je zelf ook wel)

Kun je hier iets mee? Kan ik het nog anders uitleggen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”