Oedeemtherapie

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Vraag

Oedeemtherapie

Bericht door Vraag » do 12 feb 2015, 13:07

In mei is mijn rechterborst verwijderd inclusief de lymfeklieren die al behoorlijk aangetast waren. Ook in de klieren bij het sleutelbeen werden kwaadaardige cellen gevonden. Op de pet-ct scan waren verder geen uitzaaiingen zichtbaar. Ongeveer een week nadat de drain verwijderd is, begon zich vocht op te hopen over de hele breedte van het litteken. Dat is aan de voorkant van het lichaam verdwenen maar onder de oksel en een beetje in de rug zit het nog. Ik heb geen oedeem in de arm. Vanaf 1 december jl. ga ik twee keer per week naar de oedeemtherapie. Die werkt echter niet alleen plaatselijk maar begint met het masseren van het hals gebied om de lymfestroom te bevorderen. In dat gebied komt echter ook het lymfevocht in de bloedbaan terecht. Ik vroeg haar vanochtend of ze daarmee juist niet bevorderdt dat, mochten er onverhoopt kwaadaardige cellen in die lymfeklieren in hals gebied zitten ondanks chemo en bestraling, die cellen in de bloedbaan terecht komen en daarmee sneller in organen. In dat geval vind ik het middel erger dan de kwaal.

Dees
Beheerder

Re: Oedeemtherapie

Bericht door Dees » do 12 feb 2015, 21:15

Hoi Vraag, ik dacht dat er geen enkel bewijs is gevonden dat je uitzaaiingen kunt veroorzaken door oedeemtherapie. Ik heb je vraag even doorgezet naar een oedeemtherapeut.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marietje

Bericht door Marietje » do 12 feb 2015, 23:09

Hoi, ik zou er niet gerust op zijn:
http://www.oncoline.nl/index.php?pagina ... ijn_id=760

Marietje

Bericht door Marietje » do 12 feb 2015, 23:15

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 13 feb 2015, 11:05

Marietje, maar klassieke massage is echt iets anders dan oedeemtherapie. Een relatieve contraindicatie omdat er geen bewijs van veiligheid is maar ook geen bewijs van onveiligheid.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marietje

Bericht door Marietje » vr 13 feb 2015, 11:41

Ja, dat snap ik. Misschien niet goed om paniek te zaaien. Maar ik zou me er zelf niet zo fijn onder voelen..

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 13 feb 2015, 12:55

Ik ben er zelf niet zo bezorgd over. Ik geloof niet dat kankercellen zich zo verspreiden en dan kwaad kunnen. Ook door beweging wordt het lymfestelsel geactiveerd en we weten dat voldoende bewegen voor een betere overleving zorgt.
Groeten, Dees

Martine

Bericht door Martine » vr 13 feb 2015, 22:28

Als oedeemtherapeut behandel ook ik mensen vanuit de 'basis' dit is de plaats waar de lymfe terug in de bloedbaan wordt opgenomen.
Bij de massage wordt rek op de huid uitgeoefend en daarmee ook op de lymfebanen. Hierdoor wordt de afvoer van het lymfesysteem gestimuleerd.
Net als bij een overstroomde ruimte is het van belang het afvoerputje goed schoon te maken alvorens al het water er naar toe te verplaatsen.
Gebaseerd op deze theorie wordt in de buurt van je sleutelbeen gestart met de behandeling van lymfedrainage.
Om het vocht wat zich bij jou heeft opgebouwd te kunnen afvoeren moet de 'put' vrij zijn en vervolgens er een bruikbare weg zijn waardoor het vocht verplaatst kan worden. De lymfeknopen filteren het lymfevocht. Bacteriën en lichaamsvreemde stoffen worden onschadelijk gemaakt en vervolgens wordt het vocht verder verplaatst in het systeem.
Er is zover ik weet geen onderzoek gedaan waaruit blijkt dat kankercellen op deze manier gestimuleerd worden om zich op deze manier uit te zaaien.
Als je het vocht wil verhelpen is dit een goede behandelmethode . Afhankelijk van de behandelingen die je ondergaan hebt mag je aannemen dat de kwaadaardige cellen zijn vernietigd hierdoor.

P.s. het lymfesysteem vervoert altijd lymfe, ook zonder massage. Oefeningen en bewegen in het algemeen bevordert deze lymfestroom ook. Niemand kan garanties geven jammergenoeg, maar Het lijkt met het beste om alle systemen die je lichaam van nature gebruikt om 'foute cellen' af te voeren optimaal te gebruiken!

Veel succes!

Vraag

Bericht door Vraag » vr 27 feb 2015, 11:01

@Martine: in mijn geval kan ik er helaas niet van uit gaan dat alle kankercellen weg zijn gegeven een aantal kenmerken op moment van diagnose stellen. Voor bacteriën enz. is het natuurlijk zeker goed om het afvoerputje voor deze foute cellen open te houden en de afvoer te stimuleren. Maar als het gaat om kwaadaardige cellen die opgevangen worden vraag ik me nu juist af of je (door masseren van het halsgebied) moet gaan stimuleren dat die in het afvoerputje/de bloedbaan terecht komen en daarmee ook (versneld) op andere plekken in het lichaam.

@Desiree, zou je mijn vraag ook eens aan een internist-oncoloog kunnen voorleggen?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 27 feb 2015, 18:29

Hoi Vraag, ik weet echt 100% zeker dat er niet meer antwoord komt dan wat hierboven staat. Garanties bestaan niet in het leven. Als je je er niet goed bij voelt, moet je het niet doen, maar er is geen enkel bewijs dat oedeemtherapie voor uitzaaiingen zorgt.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”