Mirena spiraal na hormoongevoelige tumor

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Philly

Mirena spiraal na hormoongevoelige tumor

Bericht door Philly » wo 28 jan 2015, 20:33

Heeft er hier iemand ervaring met de mirena spiraal na kanker?
Ik ben in overleg met oncoloog gestopt met de hormoontherapie vanwege ernstige bijwerkingen. Nu was mijn vraag aan de arts hoe zij dacht over het gebruik van de mirena spiraal. Ze gaf aan dat het in principe afgeraden wordt, maar dat het lijkt alsof het niet veel uitmaakt...
Weten jullie hier meer over?

Dees
Beheerder

Re: Mirena spiraal na hormoongevoelige tumor

Bericht door Dees » do 29 jan 2015, 13:07

Hoi Philly, ik denk dat je het wel weet. Artsen zijn na hormoongevoelige borstkanker niet happig om extra hormonen toe te dienen. Er is geen onderzoek naar gedaan en er zal ook nooit onderzoek naar gedaan worden, omdat dat onethisch is.
Wanneer mag u dit middel niet gebruiken?
In de hieronder genoemde situaties mag u Mirena niet gebruiken. Als één van deze situaties op u van toepassing is, moet u dit aan uw arts vertellen voordat u Mirena gaat gebruiken. Het is mogelijk dat uw arts u in dit geval een ander anticonceptiemiddel (zonder hormonen) aanraadt.
 U bent zwanger of zou zwanger kunnen zijn.
 U heeft een kwaadaardige aandoening die voor de groei afhankelijk is van progestageenhormonen, zoals bepaalde vormen van borstkanker.
Bron: Bijsluiter Mirena

Er zijn andere vormen van anticonceptie. Hormonen gebruiken moet je gewoon niet willen.

Heb je nog een kinderwens?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Philly

Bericht door Philly » do 29 jan 2015, 15:29

Hoi Dees,
Nee ik heb geen kinderwens meer. Maar de mirena beviel mij erg goed qua stemming met name. Koperspiraal ben ik bang dat mijn menstruaties erg heftig worden. Mijn man wil niet naar 'zorro' ...

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 29 jan 2015, 16:42

Hoi Philly, ik denk dat je het beste een afspraak kunt maken met een gynaecoloog om over anticonceptie. Haha, veel mannen willen niet, maar jij kunt er ook voor sterilisatie kiezen. Dat zou zomaar de beste oplossing kunnen zijn. Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”