Hersenuitzaaiing?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Mamavanvier

Hersenuitzaaiing?

Bericht door Mamavanvier » vr 26 dec 2014, 11:46

Vorige week vrijdag ben ik na een verschrikkelijke dag met hoofdpijn in het ziekenhuis terecht gekomen en is er geconstateerd dat ik een tumor in mijn hoofd heb. Ik heb in 2012 borstkanker gehad met chemo, radiotherapie, immuuntherepie. Omdat ik bij mijn vorige proces me ook al erg heb ingelezen en ik nu weer zoveel mogelijk informatie wil vergaren. Vraag ik mij nu af....wat me allemaal te wachten staat. Maandag 29 december krijg ik een ct scan en een dag erna bij de oncoloog de uitslag.

Welke vragen kan ik allemaal stellen aan mijn oncoloog en waar kan ik een antwoord op verwachten?

Dees
Beheerder

Re: Hersenuitzaaiing?

Bericht door Dees » za 27 dec 2014, 01:18

Hoi Mamavanvier, wat ontzettend naar zeg. Het is het meest voor de hand liggend dat de tumor in je hoofd een hersenuitzaaiing van de borstkanker is. In dat geval zal die hersenuitzaaiing op een 'borstkanker-manier' behandeld worden. Het kán natuurlijk zijn dat het toch een op zichzelf staande hersentumor is. De CT-scans moeten daar meer uitsluitsel over geven.

Wat er dan gaat gebeuren, hangt af van de plaats van de tumor en of het er één of misschien meerdere tumoren zijn. Soms is het mogelijk om de tumor met een operatie te verwijderen. Dat kan met een slapende operatie maar misschien ook met een wakkere hersenoperatie. Soms stelt men voor om een Gamma Knife behandeling te doen. Totale bestraling van de schedel kan ook.

Er zal vast gekeken worden of je nog op andere plekken uitzaaiingen hebt. Ik verwacht dat je wel weer chemo voorgesteld zult krijgen in combinatie met Herceptin. Op het gebied van Her2Neu-blokkade zijn er een aantal middelen en op dat gebied is er nog best veel mogelijk.

Zorg dat je op een goede plaats behandeld wordt en dat je je goed laat informeren en eventueel een second opinion aanvraagt.

Ik wens je héél veel sterkte en laat maar weten wat we voor je kunnen doen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mamavanvier

Re: Hersenuitzaaiing?

Bericht door Mamavanvier » ma 29 dec 2014, 11:10

Dank je wel Dees, hier kan ik mee aan de slag.

Gesloten

Terug naar “December 2014”