natuurlijke progesteron crème

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Gast

natuurlijke progesteron crème

Bericht door Gast » wo 17 dec 2014, 23:12

Hallo,
ik heb een vraag. Ik heb ongeveer een halfjaar lang natuurlijke progesteron crème (gemaakt van de Yam plant) . Ik gebruikte dit omdat ik zeer veel last van PMS heb. 2 weken per maand ben ik zeer neerslachtig. Met de creme leek het beter te gaan.
Maar in oktober heb ik een borstamputatie gehad ivm met dcis, tweede stadium. Zonder verdere nabehandeling.
Mijn vraag is is het nog verantwoord om met deze creme door te gaan?
Ik heb het er met mijn behandeld arts over gehad, maar zij zegt er zelf te weinig over te weten.
Graag jullie advies.

Dees
Beheerder

Re: natuurlijke progesteron crème

Bericht door Dees » do 18 dec 2014, 00:24

Beste gast, DCIS is geen kanker maar kan kanker worden. Het is lastig te zeggen of dat zou zijn gebeurd. Als je echte borstkanker had gehad en die was hormoongevoelig, zou het advies zijn geweest om deze niet te gebruiken.
Special precautions & warnings:
Hormone-sensitive condition such as breast cancer, uterine cancer, ovarian cancer, endometriosis, or uterine fibroids: Wild yam might act like estrogen. If you have any condition that might be made worse by exposure to estrogen, do not use wild yam
Bron: Medline Plus

Verder vond ik ook:
What is the evidence?
Contrary to claims, wild yam cannot supply the body with progesterone. The plant contains the chemical diosgenin, which can be converted into a synthetic form of progesterone through a lengthy process in the laboratory. There is no available scientific evidence that suggests the body can convert diosgenin into progesterone. Some of the chemicals in the plant resemble a weak form of estrogen, another hormone that is important in female physiology, but estrogen’s effects on the body are very different from those of progesterone. Drugs manufactured from diosgenin are used to treat asthma, arthritis, eczema, and to control fertility.

Available scientific evidence does not support claims that the wild yam can help the symptoms of menopause or premenstrual syndrome, reduce wrinkles, or enlarge breasts. However, since progesterone is absorbed through the skin and mucous membranes, a wild yam cream with added progesterone can have pharmacologic effects on the whole body.
Bron: Cancer.org

Heb jij zo'n versie waarbij extra progesteron is toegevoegd? Dan zou ik dat laten staan.

En anders..... ik denk dat het risico vrij klein is, maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, gewoon niet doen....

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » do 18 dec 2014, 14:03

Dank je wel voor je reactie. Er is overigens geen extra progesteron aan toegevoegd. Maar ik denk dat het dus maar beter achterwege kan laten. Dat vermoeden had ik eigenlijk al wel, maar ik voelde me goed met deze crème.

Vrouwenarts

Bericht door Vrouwenarts » do 18 dec 2014, 18:12

Voor meer tips welke natuurlijke middelen je veilig kunt gebruiken bij PMS zie http://www.vrouwenpoliboxmeer.nl/index. ... eturnid=83

Veel informatie over progesteron en borstkanker vind je ook in het boek 'De kracht van Vrouwelijke Hormonen' van Sylvie Demers, een Canadese gynaecoloog. Ze onderbouwt de inhoud van haar boek goed met verwijzingen naar wetenschappelijke literatuur.
Progesteron is een natuurlijk vrouwelijk hormoon dat zorgt voor differentiatie - uitrijping - van hormoongevoelige cellen. Dat zou juist gunstig moeten zijn bij borstkliercellen die neigen naar wanordelijkheid zoals DCIS.
Juist in de leeftijdsfase waarin vrouwen steeds minder progesteron maken, de 10 jaren voor de overgang, komt meer PMS voor. Maar dat is ook de leeftijdsfase waarin bij vrouwen de kans op borstkanker begint te stijgen.

Het is niet zeker bekend of natuurlijk progesteron de kans op borstkanker doet toenemen. Het is in de studies die gedaan zijn echter nog nooit aangetoond. Let wel, er is een groot verschil tussen natuurlijk vrouwelijk hormoon progesteron en progestagenen die door farmaceuten worden gemaakt. Van levonorgestrel dat veel in de orale anticonceptiepil gebruikt wordt is aangetoond dat de kans op borstkanker juist toeneemt, zowel in combinatie met ethinylestradiol (de microgynon 30) als zonder oestrogenen (Mirena). Van medroxyprogesteronacetaat (MPA) is eveneens aangetoond dat de kans op borstkanker toeneemt in combinatie met oestrogenen. (de WHI studie).

Ik ben het overigens helemaal eens met het eerdere antwoord dat nog nooit is aangetoond dat Wilde Yam in een vrouwenlichaam wordt omgezet naar progesteron. Daar is een chemische fabriek voor nodig. Diosgene is wel de grondstof voor alle pilhormonen, voor all overgangshormonen en voor bio-identieke hormonen progesteron en estradiol.

Gesloten

Terug naar “December 2014”