Wat zou de goede behandeling zijn

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Wat zou de goede behandeling zijn

Berichtdoor Noria46 » vr 28 nov 2014, 20:24

Na een mammo op 19 november en een bioptie en punctie van mijn borst en een lymfeklier afgelopen maandag, vandaag de uitslag: ductaal invasief carcinoom, graad II, 25mm en positieve lymfeklier.
Hormoongevoelig (progesteron en oestrogen)
HER2 negatief.
Ik ben 47 en woon in Frankrijk.
Volgende week vervolgonderzoeken om metastasen op afstand te onderzoeken en een MRI.
Van de twee artsen die ik vandaag heb gesproken heb ik tegenstrijdige mogelijkheden gekregen (er vanuitgaande dat er geen metastasen op afstand zijn)
1. Eerst borstbesparend opereren (mits uit de MRI blijkt dat de tumor niet groter is dan 25mm) en OKD. Dan hormoontherapie en chemo als er veel lymfeklieren aangetast zijn.
2. Eerst neo-adjuvante chemo en dan opereren.

Wat zou jullie advies zijn en is het zo dat in ieder geval alle lymfeklieren verwijderd moeten worden.
Ik heb de afelopen week al veel op deze site gelezen en er al veel aan gehad.
Noria46

Re: Wat zou de goede behandeling zijn

Berichtdoor Dees » vr 28 nov 2014, 22:04

Hoi Noria46, he wat naar allemaal. Wat een schok en nu moet je zulke ingewikkelde beslissingen nemen. Ik hoop ook héél erg dat er geen uitzaaiingen op afstand gevonden worden. In Nederland zouden ze die MRI waarschijnlijk niet doen, als je geen klachten hebt. Ze zouden je behandelen met de bedoeling je te genezen (curatieve intentie). Het kan altijd zo zijn dat later blijkt dat je toch uitzaaiingen op afstand hebt. Het kan zijn dat die er altijd al gezeten hebben of dat ze na de behandelingen ontstaan zijn. De gedachte is dat je in dat ongelukkige geval niet langer leeft als de uitzaaiingen eerder (dus bij diagnose) gevonden worden. Het is de vraag of je dan persé nu moet willen weten of er uitzaaiingen op afstand zijn. De wetenschap dat je dan (voor zover we nu aannemen) niet meer beter wordt, is waarschijnlijk loeizwaar. Dus ter overweging, moet je die MRI wel persé doen? Wat gaat het je brengen?

Voor wat betreft je behandeling als er niks op de MRI gevonden wordt:
Als ik je goed begrijp is de schildwachtklier positief. Dat maakt, samen met de grootte van meer dan 2 cm en de graad 2 dat de kans dat het advies chemo zal zijn heel groot is. Als chemo gegeven wordt, dan is starten met chemo zeer zeker een aanrader. Dat heeft een aantal voordelen:
- Je kunt aan de tumor zien hoe deze op chemo reageert en stel dat die niet zou reageren is switchen naar een andere kuur ook nog een optie
- Je hebt tijd om na te denken over je operatie (borstsparend, borstamputatie, directe reconstructie- en zo ja, hoe dan)
- Je kunt uitzoeken of je BRCA-genmutatiedraagster zou kunnen zijn, oftewel of je een erfelijke aanleg hebt voor borst- en eierstokkanker. De kenmerken van de tumor geven daar niet direct aanleiding voor, dus hangt de zinnigheid daarvan af van of er meer kanker in je familie voorkomt

Het heeft eigenlijk geen nadelen.

Het enige wat het advies misschien door kan laten slaan naar Geen chemo, is als er een genexpressietest gedaan zou kunnen worden en daar komt laag risico uit. Een genexpressietest is bijvoorbeeld Mammaprint of Oncotype DX en misschien zijn er in Frankrijk nog wel andere testen. Zo'n genexpressietest staat niet op zich. Het kan zijn dat er uit het onderzoek van de biopten al eigenschappen komen waardoor het advies toch chemo zal zijn, ondanks bijvoorbeeld een laag risico op die genexpressietest.

Ik ga er vanuit dat chemotherapie het advies wordt en dan zou ik daar dus mee starten.

Het lijkt me dan raadzaam dat ze je oksel onderzoeken voordat je met de chemo start. De beslissing wat te doen met de okselklieren kun je dan af laten hangen van hoe goed de chemo aangrijpt en hoe het plaatje van voor en na de chemo verandert. Okselkliertoilet geeft namelijk wel vaak klachten zoals lymfoedeem. Bij mij was de complete tumor (en die was 10x6x7 cm) na chemo weg. Ook de positieve okselklieren konden ze niet meer vinden. Daarop is besloten de okselklieren te laten zitten en deze te bestralen. Aan bestraling zitten ook nadelen, maar uit de studie (Amaros) komt naar voren dat okselkliertoilet meer restschade geeft dan bestraling van de oksel.

Borstsparend opereren is misschien een optie. Dat hangt af van de grootte van je borst. Eigenlijk wordt er altijd standaard bestraald. Persoonlijk vind ik dat niks standaard zou moeten zijn. Je moet over elke behandeling geïnformeerd worden, over de voor- én de nadelen, waarna jij en je arts samen een beslissing kunnen nemen. Als je borstsparend geopereerd gaat worden en bestraald, zou het fijn zijn als een chirurg oncoplastische vaardigheden heeft of dat er een plastisch chirurg mee-opereert. Dan geneest de borst vaak mooier en ook dat is belangrijk als je bestraald wordt (waardoor soms het nette resultaat van de chirurg door de bestraling toch nog een verfrommelde borst wordt).

Stel dat je BRCA-genmutatiedraagster zou zijn, waardoor je een verhoogd risico hebt op nog een keer borstkanker (en eierstokkanker), dan kan ik me voorstellen dat je kiest voor een dubbele borstamputatie, eventueel met reconstructie, als jij dat wenst.

Kun je hier iets mee?
Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar November 2014