Sporten na preventieve verwijdering borsten

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Sporten na preventieve verwijdering borsten

Berichtdoor Madelein » wo 26 nov 2014, 13:43

Wie kan mij meer vertellen over het sporten na een preventieve verwijdering van de borsten, met als methode het plaatsen van siliconen ?

Kun je alles nog?
Madelein

Re: Sporten na preventieve verwijdering borsten

Berichtdoor nice » wo 26 nov 2014, 23:01

ik heb mijn borsten geamputeerd een preventief de andere omdat ik een tumor groter dan 3 cm had. Ik heb nu nog steeds expanders erin en hiermee gaat sporten prima. Je moet wel meteen na de operatie natuurlijk rustig aan doen en ook tijdens het vullen wat bij mij versneld moest omdat ik op de borstwand bestraald moest worden Toen kon ik echt niet sporten en dit is toen verholpen met fysiotherapie. Ben nu zelfs bezig met herstel en balans en dat gaat prima! Ik wel altijd ook tijdens mijn chemo's veel gewandeld en steeds geezorgd voor een goede conditie. Ik krijg volgend jaar de wissel en voorzie dan ook geen enkel probleem bij het sporten. Ik ging zelfs na de amputatie en plaatsing expanders na twee dagen met nog 1 drain weer 4 km wandelen
groetjes
nice

Re: Sporten na preventieve verwijdering borsten

Berichtdoor RaptureKoS » vr 28 nov 2014, 12:22

Madelein schreef:Wie kan mij meer vertellen over het sporten na een preventieve verwijdering van de borsten, met als methode het plaatsen van siliconen ?

Kun je alles nog?

Hi Madelein,

Zelf heb ik dezelfde methode gehad (nu siliconen aan beide kanten) en ben gewoon lekker aan het sporten (sportschool, dus kan lekker veel apparaten doen met mn benen). (Op dit moment heb ik ook chemotherapie, maar dat is voor jou dan natuurlijk niet van toepassing). Normaal dans ik en doe ik aan hardlopen. Die dingen dan nu even niet (hardlopen 'deint' teveel en met dansen beweeg ik mn armen boven de 90 graden). Ene borst zit namelijk nog in de eerste 6 weken na de operatie, dus daarmee kan ik nog niet alles. De andere arm kan ik al wel weer meer gebruiken, dat is nu zo'n 10 weken geleden. En gaat goed! Moet zeggen dat het wel een ander, best gek gevoel is, omdat de anatomie nu anders is (borstspier loopt voor de siliconen borst langs) en niet altijd even prettig. Bijvoorbeeld wanneer je op wilt staan en je jezelf met die arm omhoog drukt. Kwestie van wennen en natuurlijk nog van aansterken van die borstspier, zolang is het immers niet geleden.
Ze hebben wel aangegeven dat ze aanraden intensieve sporten, zoals roeien en tennis, waarbij je de borstspier eigenlijk volop gebruikt, even achterwege te laten.
Hopelijk heb je hier iets aan!
RaptureKoS

Keer terug naar November 2014