Hormoonkuur

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hormoonkuur

Berichtdoor Rietepiet » wo 19 nov 2014, 15:09

Goedemiddag, ik woon in Frankrijk en bereid mij met gesprekken met de oncoloog en andere artsen goed voor hier op het internet, ik heb borstkanker, ben geopereerd doordat er 3 tumoren waren is mijn borst geamputeerd, net zoals dit in nederland zou gebeuren, daarna chemo en bestraling, allemaal prima gegaan. Maar nu de hormoonkuur, daar ben ik mee gestart na de bestralingen. Ik kreeg rimidex voorgeschreven (aromataseremmer) eerst een generiek merk zoals zij dat hier noemen maar daar kreeg ik heel veel last van in mijn handen en armen, dood gevoel, prikkelingen, branden, pijn in mijn gewrichten, heb dit 2.5 maand volgehouden en toen ging het echt niet meer. Zat twee tot drie keer in de nacht rechtop om het te laten verminderen en slikte trimidol, paracetamol, etc. Ik ben toen in overleg een week gestopt en toen kreeg ik dus de echte rimidex. Nu ben ik een week hiermee bezig(ben niet van plan om weer 2,5 maand te wachten voordat ik aan de bel ga hangen) maar het was vannacht weer raak, ben wel 4 keer mijn bed uit geweest om de pijn, dode gevoel etc te verlichten en uiteindelijk ben ik rechtop gaan slapen. Deze medicijnen moet ik 5 jaar gaan slikken. Maar zie dat natuurlijk op deze manier niet zitten. Zou het helpen als mijn eileiders (ben al lang uit de overgang) verwijderd zouden worden en dat ik dan geen hormoonkuur meer hoef te doen of moet dit evengoed en wat zou er eventueel als alternatief kunnen zijn?
Wie kan mij helpen?
Rietepiet

Re: Hormoonkuur

Berichtdoor Dees » wo 19 nov 2014, 20:20

Beste Rietepiet, he wat een narigheid. Kun je me meer vertellen? Hoe oud ben je? Je schrijft 'ik ben allang uit de overgang'. Bedoel je dat je weer menstrueert of dat de tijd dat je menstrueerde ver achter je ligt?

Het verwijderen van de eileiders heeft sowieso geen zin.

Ik wacht op je antwoord en beantwoord dan je vragen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Rietepiet » wo 19 nov 2014, 20:47

Bedankt voor je snelle reactie, ik ben 58 en heb nu zo'n 5 jaar geen menstruatie meer en heb niet al teveel problemen met de overgang gehad.
Ik wacht je antwoord met spanning af.
Rietepiet

Berichtdoor Dees » wo 19 nov 2014, 22:11

Hoi Rietepiet,

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn (die is van 2012 en niet gewijzigd):
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Starten met een aromataseremmer (zoals Rimidex, in Nederland Arimidex oftewel anastrazole) is een mogelijkheid, maar starten met tamoxifen ook.

Als dat niet gaat, kom je voor een lastig dilemma te staan. Hormoontherapie is tenslotte preventieve therapie. Dat betekent dat de meeste mensen er geen baat bij hebben omdat ze sowieso geen uitzaaiingen hadden gekregen, terwijl er anderen zijn die ondanks de hormoontherapie uitzaaiingen krijgen (maar dan wel later) en voor sommigen maakt het het verschil tussen wel of niet overleven. Vraag in elk geval de toegevoegde waarde van de hormoontherapie aan je oncoloog.

Bij het vreselijke dilemma, wel of niet doorgaan, kan ik je niet helpen. Eerst maar eens proberen of het met tamoxifen beter gaat. Er zijn nog twee andere aromataseremmers. Je kunt het proberen. Soms geven ze andere bijwerkingen.

Misschien heb je nog iets aan deze blog met daarin een verwijzing naar mijn eigen blog over dat duivelse dilemma.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Rietepiet » do 20 nov 2014, 00:08

Bedankt, ik ga niet stoppen met de hormoontherapie maar ik ga wel duidelijk maken, en niet meer zo lang wachten, dat deze aromastaseremmer bij mij wel heel veel problemen geeft met slapen, bijwerkingen etc. Ik ga het gesprek aan om evt voor tamoxifen te gaan.
Rietepiet

Hormoonkuur

Berichtdoor Klara » do 20 nov 2014, 19:33

Beste rietepiet,
Ik moest ook anastrozol slikken. Kreeg er pijn in mijn botten van, misselijkheid en ik werd depressief. Na 3 maanden in overleg met de oncoloog gestopt. Daarna raadde zij mij exemestaan aan. Ik had er weinig vertrouwen in, maar ben er toch aan begonnen en het gaat redelijk tot goed nu. Misschien is dit voor jou een optie om te proberen??
Grtjes klara
Klara

Keer terug naar November 2014