Polyurethaanprothese en okselbestraling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Polyurethaanprothese en okselbestraling

Berichtdoor Madelief » vr 14 nov 2014, 22:19

Hoihoi,

Vandaag pc gesproken in het ziekenhuis ivm een ablatio met directe reconstructie van mijn linkerborst die op de planning staat.
Mijn buik kwam niet in aanmerking en de rug moet worden gespaard voor in geval van nood, als er extra weefsel nodig zou zijn i.v.m. restschade bestraling. Heb namelijk onlangs een SWK proc gehad en de klier bevatte een macrometastase van 6 mm, de oksel zal daarom bestraald worden.
Het voorstel is nu een polyurethaan borstimplantaat (Silimed) te plaatsen, indien mogelijk direct, anders eerst een expander. Ik begrijp van de pc dat er nog weinig ervaring is met directe reconstructie i.c.m. okselbestraling.

Dus mijn vragen:
Is er überhaupt iemand die deze combinatie van behandelingen heeft gehad en die mij daar meer over kan vertellen?
En kan iemand mij meer vertellen over polyurethaan/ Silimed? Search op Google geeft niet alleen lovende kritieken....

Ben heel benieuwd naar tips, ervaringen en wijze raad....
Dankjewel vast!
Madelief

Re: Polyurethaanprothese en okselbestraling

Berichtdoor Dees » za 15 nov 2014, 17:42

Hoi Madelief, ik kan er echt niks zinnigs over zeggen. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik bij andere plastisch chirurgen te rade gaan. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat er gezegd werd dat een reconstructie met buikweefsel niet kon, terwijl een andere plastisch chirurg dat wel kon. Of dat reconstructie na bestraling niet kon terwijl een andere plastisch chirurg daar wel oplossingen voor had.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor nice » zo 16 nov 2014, 00:33

ik heb zelf bestraling met expander gehad. Ik had ook achteraf bij de swk procedure micro uitzaaing in 1 van de twee poortwachtersklieren. Dus ook oksel bestraling en thorax. Ik ben ook bestraal met een wasopbouw. Mijn huid is nu 7 weken verder en goed herstelt Ik heb mijn huid veel gesmeerd vooraf en nu nog steeds. afwisselend met alhydran calendulan en o ja als ik meteen uit de bestraling kwam met boegembalsem hij zou de hitte afvoeren en s nacht met weleda duindoornolie. Ik heb de expanders voor de bsetraling gevuld gekregen wel versneld. Mijn plastic chirurg wilde geen enkel risico lopen om erna nog te vullen. En hij is absoluut geen voorstander om een prothese te plaatsen en dan bestraling. Hij vertelde me dat dit in het avl standaard wordt gedaan ook wanneer niet duidelijk is of je bestraald moet worden met niet altijd een positief resultaat . Hij vind dat je altijd een expanders moet plaatsen om de borstspier en huid op te rekken. Verder wilt hij als ik de wissel krijgt er ook eigen vet bij doen door middel van lipofilling. Je krijgt er eigen weefsel bij en de stamcellen uit het buikvet werken heel therapeutisch op littekens en bestraalde huid. Ik heb alle vertrouwen in mijn plastic chirurg als je nog vragen heb stel ze gerust !
nice

Berichtdoor Madelief » wo 19 nov 2014, 21:06

Dankjewel Nice voor alle info, superzinnig voor mij, fijn! Morgen kennismaking met m'n nieuwe pc, ik ga 'm dit zeker voorleggen. Hoe gaat het nu met je? Verloopt alles naar tevredenheid? Voorspoedig herstel?
Graag zou ik nog wat meer te weten komen over de termijnen, dus als ik nog even wat vragen op je af mag vuren... ;) bijvoorbeeld hoeveel dagen/weken na de operatie begint men met vullen van de exp en na hoeveel tijd was het gewenste volume bereikt? En hoeveel weken na de operatie start dan de bestraling? Was het bij jou ook 21X, dus ongeveer 4 weken? En tot slot: na hoeveel weken volgt de wissel?
Boegembalsem ga ik zeker bestellen, calendula hebben we standaard in huis, en ik geloof dat het ziekenhuis ook nog een crème gaat meegeven. Als je verder nog tips hebt, zeer welkom!
Madelief

Berichtdoor Gast » vr 21 nov 2014, 21:03

Hallo madelief
ja het herstel is nog steeds naar tevredenheid. Bij de operatie kreeg ik meteen de expanders een beetje gevuld namelijk met 60 cc. Normaal begint men drie weken na de operatie met vullen. Ben ook meteen naar de fysiotherapeut gegaan twee weken na de operatie zoiets. Hij heeft me het litteken ingetapt middels lmyp taping. En ook voor mobiliteit van mijn arm Was net alsof ik een marlies dekker bh aan had van tape.Maar dit gaf lekker steun en heeft gezorgd dat de wond/litteken goed genas en dat er ook geen vocht was. Men is gaan vullen pas na vier weken omdat ik net in de vakantieperiode zat.Toen moest het versneld in 4 weken De 1e keer ging er 100 cc in. Geen probleem. De tweede keer 90 cc. pfff dat voelde toch wel zwaar. De keer erna weer 90 cc toen kon ik al een week me niet goed bewegen.. Toen heb ik er dagen last van gehad En de laatste keer hebben we er toen maar 60 cc in gedaan. Het doel was om er minsten 400 cc in te krijgen en dat is gelukt. Want ik had voor meer gewoon veel te veel last van de druk. ,Door fysio is dit na een week of drie gelukkig verholpen je lichaam moet weer de balans terug vinden.Draag nu zolang bh maat 75 d Bij mij is de bestraling later begonnen omdat het eerst net duidelijk was of ik bestraald moest worden. En toen ik dus bij de radiotherapeute kwam was er nog niet gevuld bij drie weken na de operatie. normaal is het zoiets starten met bestraling binnen 6 weken. Maar de arts zei dat uit onderzoeken nu weer was gebleken dat het beter was om langer te wachten en met bestraling rond de 8 weken te starten. Verder vond de radiotherapeute het ook beter om al wat gevuld te hebben voor de bestraling. En zoals ik al eerder heb geschreven mijn plastic chirurg wilt absoluut niet vullen na de bestraling. De huid kan kapot dan gaan door de druk op de bestraalde huid, Dus ik ben pas begonnen met de bestraling na als ik het goed heb 8 en 1/2 week na operatie O ja ik ben 16x bestraald wel met een wasopbouw om dat de bestraling in de huid moest komen en natuurlijk niet op de expanders. Ik ben links bestraald 16 x Gelukkig geen boost want de snijranden waren schoon meer dan 1 cm en geen ingroei van bloedvaten en graad 1 . Ik moet nu in december drie maanden na de bestraling na de plastic chirurg dan beoordeelt hij hoe de huid het heeft doorstaan en dan gaan we de stappen plannen en dus ook de datum van de wissel. Maar hij me van te voren gezegd dat hij toch tussen de bestraling en wissel een half jaar wilt wachten zodat de huid voldoende is herstelt. En echt een aanrader de duindoornolie van weleda voor s nachts Ik smeerde de hele borst in en dan een gaasje anders word je bedgoed vies van de olie :grin: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... doorn.html dit stukje staat erin Medicinale werking duindoornolie, uitwendig gebruik
Duindoornolie beschermt de huid tegen DNA-schade die wordt veroorzaakt door de zon en ioniserende straling. De vetzuren voeden en verzachten de huid en de antioxidanten zoals betacaroteen versterken deze eigenschap. Het werkt verzachtend en ontstekingswerend. Daarom wordt het door fytotherapeuten voorgeschreven bij deze indicaties:
Bescherming tegen blootstelling aan de zon,
Bescherming tegen schade door straling die bij radiotherapie gebruikt wordt,
Doffe, geïrriteerde, ruwe en schrale huid,
Overbelaste minder vitale huid,
Preventie van vroegtijdige veroudering van de huid,
Brandwonden, zonnebrand, stralingswonden,
Om eczeem, psoriasis en andere chronische huidaandoeningen te verzachten.

bij mij heeft het tot nu toe goed geholpen maar de straling werkt nog een jaar door En o ja vooral als je klaar bent met de bestraling werkt het nog twee weken flink door!

groetjes nice
Gast

Berichtdoor nice » za 22 nov 2014, 08:05

o ja madelief vergeten te vragen hoef jij niet op je borstwand bestraald te worden ? Maar er komt wel altijd iets van de straling aan de zijde van je borst terecht dus ook daar goed ssmeren. En bij de oksel icm sleutelbeen (tenminste zo was dat bij mij) moet je ook op je rug smeren want ze pakken dit stukje ook van uit je rug om je arm gewricht te sparen en dat er niet te veel straling aan de voorkant hoeft te gebeuren Vraag even aan je radiotherapeut waar die straling ongeveer binnekomt zodat je weet waar je precies moet smeren! Ze heeft mij het stralingsplan netje uitgelegd. (ik wilde eerst me namelijk niet laten bestralen op de borstwand.) Omdat mijn tumor niet groter was al 5 m maar 3 cm. En protocol is bij tumor groter dan 5 cm maar ja nu was het icm 1 besmette klier! Ben benieuwd wat het gaat worden bij jouw Madelief
groet Nice
nice

Berichtdoor Madelief » za 22 nov 2014, 15:43

Hey Nice, mijn nieuwe pc blijkt dezelfde visie/ werkwijze te hebben als die van jou. Dus ik krijg netjes eerst een expander die gevuld wordt voor start bestraling. De definitieve prothese blijft dan veilig buiten schot. Dat luchtte mij wel op moet ik zeggen. Bovendien liet hij weten normaal niet te werken met polyurethaan, alleen als patiente hier zelf om vraagt, dat was opluchting nummer twee :smile: omdat het me gewoon niet lukt om duidelijk te krijgen hoe veilig pu nu precies is, te nieuw product, niet vaak gebruikt. Zoals het plan nu is, heb ik er alle vertrouwen in.
Als de mammachirurg haar best doet en de tumoren radicaal verwijdert, hoeft er geen bestraling van de borstwand. Maar dat is pas na de operatie bekend, ergens tweede helft december. Zoals het er nu uitziet wordt alleen de oksel bestraald en de rest (in elk geval borst en rug/ schouder) afgeblokt met lood om de reconstructie soort van veilig te stellen.
Blijft er natuurlijk genoeg risico op bestralingsschade aanwezig maar ga smeren om de huid zo optimaal mogelijk te houden.
Oké, je hebt me overtuigd, behalve Boegembalsem heb ik ook duindoornolie op mijn bestralingsboodschappenlijstje gezet ;)
Dankjewel Nice, je helpt me enorm!
Alle goeds voor jou!!
Madelief

Berichtdoor nice » za 22 nov 2014, 18:10

hey madelief,

fijn dat ik je hiermee heb kunnen helpen! En ik krijg de prothese van Allergan de natrelle, de druppelvorm; deze is voor het meeste natuurlijke resultaat. Hij verzekerde me dat het de allerbeste de allerduurste en wat heel belangrijk is de allerveiligste protheses zijn
En echt die olie is echt prima en ook de creme's en echt smeer heel vaak. Want ook de mammaverpleegkundige heeft me dit echt op het hart gedrukt liever te veel smeren dan te weinig. Dus dat heb ik me echt ter harte genomen en het is echt opvallend dat ik met wasopbouw de huid heel heb gehouden. Gelukkig blijft jou dit bespaard (wasopbouw) daar heb je al een grote voorsporong mee en voorals als de borstwand niet bestraalt hoeft te worden. Ik wens je heel veeel succes met de operatie en naderhand met de bestraling Zou fijn zijn om nog van je te horen hoe het is gegaan.
liefs Astrid (nice)
nice

Berichtdoor CarolineWB » ma 24 nov 2014, 11:36

Beste Madelief,

De protheses die jij noemt, de polyuthethaan protheses, geven na bestraling minder kapselvorming dan de gebruikelijke. Het is zeker het proberen waard. Mocht er toch kapselvorming optreden dan kan de plastisch chirurg proberen dit te verminderen met lipofilling. Hij heeft gelijk te zeggen dat de huid en spier op de rug het laatste redmiddel zou moeten zijn.

Veel sterkte!

Groet,
Caroline
CarolineWB

Berichtdoor Gast » ma 24 nov 2014, 21:50

De FDA heeft slechts 3 merken siliconen borstimplantaten goedgekeurd : Allergan, Mentor, and Sientra. Ik rijg de eerste van dit rijtje met een geruwd oppervlak1
Gast

Keer terug naar November 2014