tamoxifen of aromataseremmers

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

tamoxifen of aromataseremmers

Berichtdoor Jannie1964 » wo 12 nov 2014, 21:01

Vanmiddag controle gehad bij de oncoloog en hij stelde voor om over te stappen naar aromataseremmers i.p.v. tamoxifen. Nu mijn vraag, wat is het grote verschil tussen deze twee, en wat zijn de bijwerkingen van aromataseremmers ten opzichte van de bijwerkingen bij het gebruik van tamoxifen.
Jannie1964

Re: tamoxifen of aromataseremmers

Berichtdoor Dees » wo 12 nov 2014, 22:08

Hoi Jannie,

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn:
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Meestal wordt voorgesteld om na 2,5 jaar te switchen. Uit onderzoek komt naar voren dat dat effectiever is dan alleen maar tamoxifen slikken bij postmenopausale vrouwen. De bijwerkingen zijn vergelijkbaar alhoewel ik de indruk heb dat mensen meer last hebben van aromataseremmers dan van tamoxifen. Tamoxifen geeft een licht verhoogd risico op baarmoederkanker en aromataseremmers niet. Tamoxifen beschermt tegen osteoporose en aromataseremmers juist niet. Dat zijn wel zo'n beetje de belangrijkste verschillen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: tamoxifen of aromataseremmers

Berichtdoor Jannie1964 » do 20 nov 2014, 09:29

Dees schreef:Hoi Jannie,

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn:
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Meestal wordt voorgesteld om na 2,5 jaar te switchen. Uit onderzoek komt naar voren dat dat effectiever is dan alleen maar tamoxifen slikken bij postmenopausale vrouwen. De bijwerkingen zijn vergelijkbaar alhoewel ik de indruk heb dat mensen meer last hebben van aromataseremmers dan van tamoxifen. Tamoxifen geeft een licht verhoogd risico op baarmoederkanker en aromataseremmers niet. Tamoxifen beschermt tegen osteoporose en aromataseremmers juist niet. Dat zijn wel zo'n beetje de belangrijkste verschillen.

Kun je hier iets mee?

Hoi Dees,
Dank je wel voor je antwoord, ik ben er nog niet helemaal uit maar dat komt wel. Het heeft geen haast, want de afspraak is dat ik over een half jaar terug kom bij de oncoloog en dat we dan een beslissing gaan nemen om wel of niet over te gaan op aromataseremmers. Alleen wil ik heel graag alles weten van hoe of wat voor ik een beslissing neem :D
gr. Jannie
Jannie1964

Keer terug naar November 2014