als DCIS3 cellen door biopsie buiten de melkgang komen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Re: als DCIS3 cellen door biopsie buiten de melkgang komen?

Berichtdoor Dees » wo 12 nov 2014, 13:36

Hoi Marjanne, ik hoop dat het je rust gaat geven. Enne.... je hoeft je niet in te houden hoor en geen plaats te maken. Er is tijd en ruimte voor álle vragen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Saskia Zomer » wo 12 nov 2014, 22:16

Beste Marjanne,

Toch nog een kort antwoord op de vraag of je aan een cel kan zien of het een DCIS cel is of een invasieve cel.
Dat kan je niet zien aan de cel zelf maar wel aan de plek waar de cel zich bevindt in het weefsel. Als de cellen door de melkgang heen gegroeid zijn in het omliggende weefsel noem je het invasief.

Groet Saskia Zomer
Patholoog
Saskia Zomer

Berichtdoor marjanne155 » do 13 nov 2014, 09:45

Saskia Zomer schreef:Beste Marjanne,

Toch nog een kort antwoord op de vraag of je aan een cel kan zien of het een DCIS cel is of een invasieve cel.
Dat kan je niet zien aan de cel zelf maar wel aan de plek waar de cel zich bevindt in het weefsel. Als de cellen door de melkgang heen gegroeid zijn in het omliggende weefsel noem je het invasief.

Groet Saskia Zomer
Patholoog

Nu ben ik weer terug bij af,
-Er is geen verschil te zien tussen de ene afwijkende cel en de andere afwijkende cel,
-Alléén de vindplaats bepaalt hoe een afwijkende cel heet, in-situ óf invasief
-Hoe heet dan een afwijkende cel die vóór de biopsie ín de melkgang zat, tijdens de biopsie buiten de melkgang gekomen is en bij de operatie dus buiten de melkgang gevonden wordt??????

DCIS bestaat al jaren, hoe komt het dat nog niemand weet hoe die cellen normaal gesproken búiten de melkgang komen en wat er gebeurt als ze door biopsie buiten de melkgang komen.

Even voor de duidelijkheid, mijn biopsie was op 2-9-2014, mijn DCIS zit nog steeds IN mijn borst en de ablatio met directe reconstructie (diep-lap) kan nog maanden duren.

Of de afwijkende cellen nog steeds netjes in de melkgangen zitten (in situ) betwijfel ik, met de biopsie zijn er delen van de melkgang in de biopten terecht gekomen en afwijkende cellen zijn buiten de melkgang in mijn borst terecht gekomen
(niet meer "in-situ" "dus'' invasief ???).
marjanne155

Berichtdoor Dees » do 13 nov 2014, 10:48

Hoi Marjanne155, ze hebben misschien geen cellen live gevolgd, maar ze weten wel dat bij al die patiënten met DCIS, waar een biopt van genomen is, niet massaal uitzaaiingen geconstateerd werden, ook niet bij mensen met borstkanker. Dat bewijst dat waar jij bang voor bent niet reëel is.

Het is niet alleen de vindplaats, maar ook hoe de cellen zich gedragen ten opzichte van het omliggende weefsel. Dat kun je zien in die eerdere plaatjes.

Als ik jou was, zou ik echt een afspraak maken met de patholoog. Het is goed om hem te confronteren met jouw vragen. Ik vermoed dat ze geen idee hebben waar jij zo bang van bent. Dat kan voor jou ook weer interessante informatie opleveren waardoor je gerustgesteld kunt worden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor marjanne155 » do 13 nov 2014, 20:48

Hallo Dees,

Inderdaad lijkt een afspraak met de patholoog om mijn eigen weefsel nader te bekijken heel zinvol. Ik ga eens uitzoeken of dat mogelijk is.
Zodra ik goede info heb, zal ik het hier in dit topic delen.

Groetjes
Marjanne
marjanne155

Berichtdoor Saskia Zomer » za 15 nov 2014, 00:07

Hoi Marjanne,

Sorry, het was niet mijn bedoeling het geheel onduidelijker te maken.
Ik doe nog een poging. Cellen die door de biopsie eventueel buiten de melkgangen terecht komen worden opgeruimd door macrofagen (opruimcellen). Deze cellen komen op de weefselschade af die veroorzaakt wordt door de biopsie. Dit is onderdeel van de littekenreactie die optreed na de biopsie. Hier hoef je je dus geen zorgen over te maken.
Het verschil tussen een insitu cel en een invasieve cel is dat de invasieve cel nog meer genetische veranderingen heeft ondergaan zodat de cel 'aggressiever' wordt en zelf door de melkgang heen groeit. De cel heeft dus andere eigenschappen, maar dat kan je niet zien aan hoe de cel eruit ziet.
Ik hoop dat het zo duidelijker is en het is denk ik het beste om zelf met de patholoog naar je biopt te kijken.

Groet Saskia Zomer
Patholoog
Saskia Zomer

Berichtdoor marjanne155 » za 15 nov 2014, 13:09

Hi Saskia,

Helemaal duidelijk nu, die cellen moeten dus echt eerst zelf veranderen, agressiever worden, en dan worden ze invasief.

Phoe, hele opluchting, echt waar, het bleef maar malen en nu niet meer.

Hartelijk dank voor deze uitleg.
Groetjes
Marjanne
marjanne155

Berichtdoor Team » zo 15 maart 2015, 22:29

Via mail van professor Pathologie:
Als je DCIS cellen ergens buiten hun eigen omgeving plaatst gaan ze dood. DCIS cellen moeten eerst de benodigde genetische veranderingen hebben ondergaan in samenwerking met hun micro omgeving om ueberhaupt te overleven, laat staan verder te groeien en uit te zaaien.
Team

Vorige

Keer terug naar November 2014