eierstokken verwijderen of niet?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

sannepanne

eierstokken verwijderen of niet?

Bericht door sannepanne » ma 27 okt 2014, 15:53

Hallo,

December 2013 is bij mij borstkanker geconstateerd.
Ik heb een borstbesparende operatie gehad, daarna bestraling, daarna chemo (4xAC en 12xT/herceptin) en krijg nu nog om de 3 weken Herceptin tot april 2015.
Sinds september 2014 slik ik Tamoxifen. Tijdens de chemo had ik al veel last van opvliegers, dus ik ga er een beetje vanuit dat ik in de overgang zit.
Ik ben 40 jaar. De tumor was hormoongevoelig en her2neu positief.

Nu ben ik vorige week bij de oncoloog geweest en hij vroeg of ik nog menstureerde.
Zoals hij aangaf is het voor mij heel belangrijk dat ik in de overgang kom.
Ik heb echter een mirena spiraaltje en daardoor menstrueer ik niet.
Ik kan nu dus niet controleren of de tamoxifen zijn werk doet.
Volgens de oncoloog kon de mirena spiraal blijven zitten.

Nu stelde de oncoloog voor dat ik over een half jaar terug kom en dan bloed prik om het hormoongehalte in het bloed te bepalen.
Mocht er dan nog teveel hormonen worden aangemaakt dan had hij het over 3 maandelijk bijspuiten of eventueel de eierstokken laten verwijderen.

Omdat de oncoloog dit pas over een half jaar wilde doen, heb ik het hier even bij gelaten.
Maar nu thuis denk ik eigenlijk dat ik niet goed heb doorgevraagd en er eigenlijk nu al meer over wil weten.
Ik weet ook niet of het kwaad kan om een half jaar te wachten.

Kunnen jullie mij uitleggen wat er dan bijgespoten gaat worden en wat de voor- en nadelen van de eierstokken verwijderen zijn?
Ik heb geen kinderwens meer, heb 2 prachtige kids. Dus zelf denk ik dat het net zo makkelijk is om de eierstokken te laten verwijderen.
Of krijg ik dan nog meer bijwerkingen?

Al vast bedankt voor je reactie.

Dees
Beheerder

Re: eierstokken verwijderen of niet?

Bericht door Dees » ma 27 okt 2014, 21:17

Hoi Sannepanne,

Tamoxifen is een stofje dat op de oestrogeenreceptor van eventueel aanwezige kankercellen gaat zitten. Daarmee komt er een stop op die kankercel, zodat ie niet meer kan groeien op de aanwezige oestrogeencellen. Het gaat niet alleen op kankercellen zitten, maar ook op andere oestrogeenreceptoren. Tamoxifen zelf zorgt er niet voor dat vrouwen in de overgang komen. Dat komt door de chemo of doordat vrouwen er nog Zoladex of Lucrin bij krijgen.

Afbeelding
Bron: Breast Cancer Center Miami

Je kunt niet controleren of tamoxifen zijn werkt doet. Dat heeft niks met de Mirena te maken.

Zelf vind ik de Mirena niet bepaald het meest voor de hand liggende anticonceptiemiddel na een hormoongevoelige borstkanker, ook al geeft de Mirena slechts lokaal hormonen af. Ik heb, eerlijk gezegd, nog nooit gehoord dat een oncoloog vond dat ie bij een hormoongevoelige borstkanker wel kon blijven zitten. Ik zou je met klem willen vragen daar een second opinion over aan te vragen.

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn voor de behandeling van borstkanker:
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Artsen kiezen er vaak voor om het zekere voor het onzekere te nemen. Ik heb in november 2012 een presentatie bijgewoond van professor Nortier op het NVMO-congres. Hij gaf daar aan dat de toegevoegde waarde van Zoladex/Lucrin (injecties waarmee de eierstokken platgelegd kunnen worden) náást Tamoxifen/Nolvadex voor de meeste premenopausale vrouwen niet bewezen is. Alleen bij die premenopausale vrouwen die géén chemotherapie hebben gehad geeft Zoladex/Lucrin plus tamoxifen enig bewezen overlevingsvoordeel (en dat geldt voor de grote groep he).

Hier is het artikeltje dat verscheen over zijn presentatie Adjuvante hormonale therapie bij premenopausale vrouwen. Hier staat alles in wat je nodig hebt.

Er wordt nog gewacht op de resultaten van een nieuwe studie die meer duidelijkheid kan geven. Die wordt verwacht in december van dit jaar op het San Antonio congres.

Vaak ervaren meer bijwerkingen van Zoladex/Lucrin naast tamoxifen dan met tamoxifen alleen. De bijwerkingen van Zoladex/Lucrin zijn wel vergelijkbaar met het verwijderen van de eierstokken. Het nare is dat je niet meer terug kunt als je eierstokken eruit zijn. Als je geen verhoogd risico hebt op eierstokkanker door een BRCA-genmutatie, zou ik ze er dus gewoon in laten zitten.

(dat ik mijn eierstokken heb laten verwijderen is het enige waar ik echt spijt van heb. Ik kom dus nooit meer uit die postmenopausale status en een heleboel bijwerkingen zijn gebleven, ook toen ik stopte met hormoontherapie)

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sandra64benik

Bericht door Sandra64benik » ma 27 okt 2014, 22:36

Hoi Sannepanne,

Ik heb ook een hormoongevoelige tumor en moest van mijn oncoloog meteen m'n Mirena laten verwijderen, omdat die toch hormonen afgeeft. Ook de gynaecoloog vond dat heel voor de hand liggend.
Ik zou je spiraal toch maar laten verwijderen.

Groet, Sandra

Car

Bericht door Car » di 28 okt 2014, 12:00

Ook bij mijn hormoongevoelige borstkanker moest de Mirena spiraal direct na de diagnose verwijderd worden.
Mocht je nog premenopauzaal zijn en er (nog) geen sprake is van Zoladex/lucrin of eierstokverwijdering dan is de essure sterilisatie een goede optie (http://www.isala.nl/patienten/folders/5 ... tiemethode) of een koperspiraal.

sannepanne

Bericht door sannepanne » di 28 okt 2014, 12:49

Hallo allemaal.

Dees bedankt voor je uitgebreide antwoord en ook de andere dames bedankt voor jullie aanvulling.
Hier heb ik echt wat aan, ik was zelf al vreselijk aan het twijfelen en het voelde niet goed dat de mirena spiraal bleef zitten.
Ik ben zeker van plan om de mirena te laten verwijderen.

Ik had de mirena voor mijn migraine aanvallen en natuurlijk als anticonceptie en zal hiervoor dus iets anders moeten zoeken, iemand tips???
Car ik heb het artikel gelezen.
Ik hoor jullie ook over gynaecologen, zijn jullie hier door de oncoloog naar doorverwezen?
Mijn huisarts heeft namelijk de mirena geplaatst.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 28 okt 2014, 13:16

Hoi Sannepanne, ik zou niet weten wat je bij de gynaecoloog moet. Je Mirena moet er gewoon uit en snel. Het is de vraag of de migraine blijft. Dat vkan onder invloed van tamoxifen (met of zonder Zoladex/Lucrin) ook wel weer veranderen......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

sannepanne

Bericht door sannepanne » di 28 okt 2014, 15:23

Hoi Dees,

Je bent heel duidelijk en dat ga ik dan ook meteen doen.
Bedankt.

Gesloten

Terug naar “Oktober 2014”