op RX lytische zones? botuitzaaiing of osteoporose?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

op RX lytische zones? botuitzaaiing of osteoporose?

Berichtdoor dini » ma 27 okt 2014, 14:25

hallo,
Even in het kort: X aantal maanden heb ik drukpijn en een vervelend gevoel in mijn linkerbovenarm (humerus). De röntgenfoto toont op die plaats 4 kleine lytische letsels. Oncoloog heeft een bot en CT-scan aangevraagd. De resultaten weet ik pas binnen 10 dagen. Die wachttijd vind ik veel te lang, daarom kom ik hier mijn vraag stellen.
Ik ben bekend met osteopenie, waarvoor ik kalk en vitamine D inneem. Ik weet dat bij osteoporose het bot ook lytische letsels vertoont maar kan dit ook al pijn doen, ook al zijn de letsels nog heel klein? Zijn er nog andere ziekten of aandoeningen met pijnlijke lytische letsels?
Ik kreeg de diagnose triple negatief (T1c N0 M0, graad 3, KI67 90%) zo'n 3 1/2 jaar terug. Amputatie (links), DIEP flap reconstructie en chemotherapie. ik ben een veertiger.
Alvast bedankt!
dini

Re: op RX lytische zones? botuitzaaiing of osteoporose?

Berichtdoor Sanne » ma 27 okt 2014, 16:55

Hallo Dini,

Wat akelig dat je zo lang moet wachten op de uitslag van vervolgonderzoek.
Die onzekerheid is killing.
Ik heb de definitie van lytische laesies gevonden die zegt:
Een lytische laesie is destructie (afbraak) van bot dat te wijten is aan een ziekteproces, zoals kanker. Als kankercellen uitzaaiingen hebben in het bot (beenweefsel) kan dit de botstructuur veranderen. Het proces waarbij delen van het bot worden beschadigd wordt osteolyse (osteolysis) genoemd. Lytische leasies kunnen het bot verzwakken en vergroten het risico op botbreuken of andere problemen. Bij uitzaaiingen ervaren de patiënten vaak pijn.

Osteoporose, osteopenie is daar een voorloper van, geeft meestal geen laesies maar een veranderde botdichtheid door botontkalking.
Het vervolgonderzoek met CT en moet uitwijzen of de lytische laesies op de röntgenfoto ook écht botuitzaaiingen zijn, of dat er toch een onschuldige oorzaak voor is.
Ik hoop met jou dat het laatste het geval is...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Dees » ma 27 okt 2014, 19:27

Hoi Dini, jakkie wat spannend. Voor zover ik weet zijn botuitzaaiingen echt zeldzaam als triple negatieve borstkanker uitzaait. Meestal gaat dat eerder in longen of lever zitten. Ik hoop héél erg op een andere verklaring voor je, maar stel nou dat dat toch botuitzaaiingen zijn, kun je dan het weefsel van je tumor opnieuw laten beoordelen? Of het niet stiekem toch hormoongevoelig is dan?

Take care !! Het móet gewoon wat anders zijn. Ja toch?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor dini » ma 27 okt 2014, 21:35

Sanne en Dees, bedankt om zo vlug te reageren.
Zoals jullie misschien al tussen de regels konden lezen, ben ik wanhopig op zoek naar een andere verklaring. Behandelopties, indien botuitzaaiingen, zijn beperkt, daar ben ik me heel erg van bewust. En al helemaal wanneer deze niet-hormoongevoelig zijn. Morgen heb ik de botscan en volgende week maandag CT-scan, dus ik vrees dat er niets opzit dan afwachten.Hoop op iets anders heb ik nog maar als mijn gevoel juist zit, is het foute boel. Bedankt om met me mee te denken. Ik laat nog weten wat de uitslag is.
dini

Berichtdoor Dees » di 28 okt 2014, 11:59

Ik duim héél hard dat het iets anders is.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Oktober 2014