Tamoxifen of Arimidex?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Tamoxifen of Arimidex?

Berichtdoor Marietje » do 23 okt 2014, 21:34

Goedenavond, fijn dat ik hier een vraag kan stellen.
Binnenkort start ik met hormoontherapie. Mijn oncologe zegt dat ze nog gaat kijken of ik eerst een paar jaar Tamoxifen en daarna Arimidex ga krijgen of omgekeerd. Nu lees ik dat Arimidex beter werkt bij het voorkomen van uitzaaiingen, al zijn deze bevindingen niet heel indrukwekkend. Zijn er andere overwegingen? Ik ben postmenopauzaal (58) en had meerdere lymfeklieren met kapseluitbraak, tumor 100% oestrogeengevoelig.
En in hoeverre is afvallen dan nog ondersteunend? Ik heb nu een bmi van 22,5 maar kan nog 10 kilo missen voor ik ondergewicht heb.
Dank voor jullie antwoord!
Marietje
Marietje

Re: Tamoxifen of Arimidex?

Berichtdoor Dees » do 23 okt 2014, 22:48

Hoi Marietje,
Het maakt allemaal niet zoveel uit. De verwachting is dat je tegen de tijd dat je er vijf jaar op hebt zitten aangeboden krijgt om nog vijf jaar door te gaan. Dat zal dan waarschijnlijk volgens dit schema zijn.

5 jaar tamoxifen en dan 5 jaar een aromataseremmer of 2,5 jaar tamoxifen en dan 7 jaar een aromataseremmer...... Kan allebei

Afbeelding
Bron: ASCO guidelines

BMI 22,5 lijkt mij helemaal prima.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Gast » vr 24 okt 2014, 11:50

Maar een BMI van 22,5 is toch categorie normaal gewicht. Valt nog niet eens onder licht overgewicht. Moet je dan al gaan afvallen?
Gast

Berichtdoor Dees » vr 24 okt 2014, 14:05

Excuus, verkeerd gelezen. Ik dacht aan BMI 32,5. Ik pas mijn bericht even aan....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Marietje » vr 24 okt 2014, 14:34

Mooi. Ik dacht, ik kan nog wel zakken, hoe minder vet hoe beter. Maar zin had ik er niet in.
Dank, allebei!
Marietje

Berichtdoor Dees » vr 24 okt 2014, 15:05

Hoi Marietje, nee joh, ben je gek. Een te laag gewicht is ook weer een risico voor vanalles en nog wat.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Oktober 2014