Vergoeding aanpassen niet-geopereerde borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Vergoeding aanpassen niet-geopereerde borst

Berichtdoor Sandra64benik » zo 19 okt 2014, 21:44

Binnenkort word ik geopereerd, hoop dat het mogelijk is een huidsparende ablatie met reductie te doen. Dat betekent dat er een aanzienlijk verschil zal zijn tussen m'n twee borsten. Nu heb ik ergens gelezen (weet niet meer waar) dat het aanpassen van de niet-geopereerde borst vanaf volgend jaar niet meer vergoed zal worden.
Hebben jullie daar iets over gehoord?

Groet, Sandra
Sandra64benik

Re: Vergoeding aanpassen niet-geopereerde borst

Berichtdoor Dees » zo 19 okt 2014, 22:09

Hoi Sandra, ik heb het één persoon horen zeggen, maar bij navraag kan ik nergens een officiële bron vinden. Als iemand het moet weten, is dat een plastisch chirurg, vermoed ik...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Sask » ma 20 okt 2014, 18:53

Hoi Sandra,

Ik krijg in januari een symmetrie operatie. Dit wordt vanuit de basisverzekering betaald en de beschikking die ik onlangs heb ontvangen is gewoon een jaar geldig.
Sask

Berichtdoor sandra64benik » ma 20 okt 2014, 22:31

Dank voor jullie reacties. Ik heb binnenkort een afspraak met de plastisch chirurg, zal het daar ook nog even navragen.

Groet, Sandra
sandra64benik

Berichtdoor Sanne » ma 20 okt 2014, 23:23

Hallo Sandra,

Symmetrisatie-operaties na amputatie/reconstructie hebben tot op heden gewoon tot de basisverzekerde zorg behoord en blijven dat doen.
Vanaf 2015 is ook vergoeding van lipofilling voorlopig toegelaten tot de verzekerde zorg en lijken reconstructiemogelijkheden te verbeteren.
Meestal wordt in een operatie aan de gereconstrueerde borst, symmetrie van de eigen borst meegenomen, maar dat kan ook apart geschieden.
Formeel is daarop een aanspraak bij een cupverschil van twee of meer maten danwel bij groot vormverschil.
Je eigen plastisch chirurg moet weten hoe hij dit administratief moet registreren/aanvragen om de ingreep binnen de basisverzekering te mogen verrichten.
Dat gaat via een machtigingenportaal voor Plastische Chirurgie en is gesneden koek voor een ervaren PC.
Ik hoop dat jouw PC een mooie huidsparende ablatie zal uitvoeren en de reductie van je eigen borst net zo mooi in symmetrie zal brengen.
Heel veel succes!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Sandra64benik » di 21 okt 2014, 22:31

Hoi Sanne,

Dank je voor je antwoord. Begrijp ik goed dat de linkerborst dan tijdens dezelfde operatie wordt meegenomen ipv een tweede? Ik begreep nl dat mijn voorkeursoperatie (huidsparend met eigen weefsel) al flink wat tijd in beslag zal nemen.

Groet, Sandra
Sandra64benik

Berichtdoor Dees » wo 22 okt 2014, 08:55

Hoi Sandra, dat kan maar hoeft niet. Alles hangt inderdaad af van de beschikbaarheid van mankracht, maar ook van het inschatten van risico's. Twee operaties in één geven meer risico op complicaties.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Oktober 2014