spastische darm na chemo?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

spastische darm na chemo?

Berichtdoor MonaLisa » za 18 okt 2014, 15:06

Het is inmiddels alweer 2 jaar nadat ik chemo heb gehad, maar ik heb sinds een jaar best wel last van een spastische darm (denk ik althans, geen idee wat het anders moet zijn). Ik lijk er steeds meer last van te krijgen, en ik vroeg mij af dit als gevolg van de chemo zou kunnen zijn ontstaan, dus een restklacht is.. Zou dat dat kunnen denken jullie of is het gewoon domme pech/toeval?
MonaLisa

Re: spastische darm na chemo?

Berichtdoor Dees » za 18 okt 2014, 17:38

Hoi MonaLisa,
Dat klinkt naar. Het kan natuurlijk heel goed dat chemo invloed heeft gehad op je darmflora.

Ik heb zelf een overgevoeligheid (?) voor gluten gekregen na alle behandelingen en misschien ook wel door de overgang. Als ik brood eet of pasta, krijg ik problemen met de ontlasting. Als ik dat niet doe, gaat het veel beter. Ik heb het nooit verder laten onderzoeken. Op een gegeven moment had ik geen zin meer om al mijn klachten te laten onderzoeken. Ik heb zelf de oplossing gevonden door minder brood/pasta te eten.

Wat is je klacht waardoor je denkt dat je een spastische darm hebt?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Monalisa » zo 19 okt 2014, 15:43

Bedankt voor je antwoord, Desiree.
Eigenlijk heb ik alle symptomen van een spastische darm. Enorm onregelmatige stoelgang (soms 4x per dag, soms een dag niet, vaak diarree, buikkrampen, opgeblazen gevoel, gasvorming, borrelende darmen). Ik weet dat ik eigenlijk een dagboekje ofzo zou moeten bijhouden wanneer ik last heb en wat ik eet/drink op een dag, zodat ik mijn dieet daarop kan aanpassen, maar daar ben ik dan weer te lui voor.
Monalisa

Berichtdoor Dees » zo 19 okt 2014, 20:09

Hoi Monalisa,
Herkenbaar, dat je gewoon geen zin meer hebt om het uit te zoeken. Het lastige is dat je niet kunt zeggen of het door de chemo komt. Helaas kun je na kanker nog veel meer ellendige aandoeningen oplopen. Als het echt heel hinderlijk is, zit er weinig anders op dan het toch een keer uit te zoeken...... (dooddoener he?)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Monalisa » di 21 okt 2014, 22:11

Ja, ik ben maar begonnen met het schrappen van tarwe uit mijn dieet. Ik las iets over tarwe-intolerantie en dat zou naast mijn andere klachten ook mijn onverklaarbare jeuk/overgevoelige huid kunnen verklaren. Ik probeer het een paar weken. Ben benieuwd of mijn klachten dan verminderen, zo niet dan zoek ik toch maar de huisarts op om het uit te zoeken.
Monalisa

Berichtdoor Dees » wo 22 okt 2014, 09:18

Hoi Monalisa, ik hoop dat je iets vindt dat werkt waardoor je je beter gaat voelen.
Take care !
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Oktober 2014