slaapmiddel bij anastrozol

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ingrid66

slaapmiddel bij anastrozol

Bericht door Ingrid66 » do 31 jul 2014, 08:45

Hallo, ik gebruik anastrozol en ga moe naar bed maar lig vervolgens klaar wakker tot een uur of 2 -half 3..., daardoor overdag vermoeider. Zou ik een slaapmiddel naast anastrozol kunnen gebruiken? en is er evt. een natuurlijk slaapmiddel wat ook helpt en wat je tevens mag gebruiken?

Dees
Beheerder

Re: slaapmiddel bij anastrozol

Bericht door Dees » do 31 jul 2014, 09:50

Hoi Ingrid66,
Naar is dat. Ik herken de slaapproblemen heel erg, van mezelf en van lotgenoten.

Mijn ervaring is dat slapen héél belangrijk is. Hoe slechter ik slaap, hoe meer hartkloppingen ik krijg waardoor ik nog slechter slaap. Ik slaap nooit gewoon goed. Ik probeer meestal zonder medicijnen te slapen, maar als ik aanvoel dat ik opgefokt ben, me druk maak, als ik naar een feestje ben geweest oid, dan neem ik wel iets. Ik mag 2 a 3 keer per week een slaappil van mijn huisarts. Ik nam dan lormetazepam. Daarmee sliep ik in elk geval 2 a 3 keer per week beter. Ik gebruikte ook wel eens mediwiet opgelost in melk. Ik slik ook wel eens melatonine 5mg (op doktersrecept). Ik gebruikte ook wel eens Nervensaft van apotheek Adler. Daar zit doxylamine in en daar slaap ik ook goed op. Ik heb vorig jaar van een vriendin een doosje pillen doxylamine gekregen, Unisom uit Amerika. Daar zit 25 mg doxylamine in en daar nam ik een halve van. Dat is in Spanje ook te koop en ook in Frankrijk (waar het Donormyl heet en in de vrije verkoop verkrijgbaar is, ongeveer 2,50 voor 10 tabletten van 15 mg).

Er is geen contraindicatie met anastrazol.

De laatste tijd word ik met hoofdpijn wakker als ik één van die middelen slik, kortom dan start mijn dag ook niet echt goed. Dan liever minder goed slapen en zonder hoofdpijn wakker worden.

Ik verdraag heel slecht allerlei prikkels in de avond (licht, geluid, maar ook gewoon normaal sociaal contact). Dat herken ik van anderen en staat ook vermeld als bekende klacht bij 'Chemobrein'.

Ik wéét dat Mindfulness-achtige oefeningen, ontspanning, yoga etc helpt om beter te slapen (ik heb alleen zelf te weinig discipline om dat goed te doen).

Slaapproblemen kunnen ook een teken zijn van een soort 'post-traumatische stress-stoornis'. Op dit site van de Amerikaanse borstkankerorganisatie worden slaapproblemen genoemd als één van de kenmerken. Ik weet niet of je goed engels leest maar hier lees je er meer over.

Hier vind je tips tegen slecht slapen.

P.s. Als engels lastig voor je is, laat het me weten, dan vertaal ik stukken ervan.

Als je herkent dat het eigenlijk sowieso niet zo jofel met je gaat, dan is het misschien tijd om eens naar één van de IPSO-instellingen te gaan. Ik ben véél te eigenwijs om hulp te vragen en ik was nooit gegaan als Sanne me niet overtuigd had, maar ik moet eerlijk bekennen dat het me veel goeds gebracht heeft.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ingrid66

Bericht door Ingrid66 » do 31 jul 2014, 16:19

Hoi Desiree,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik heb inmiddels Zolpidemtart van de huisarts gekregen. Ik vind het erg fijn dat ik hier met mijn vragen terecht kan. Ik kan ook heel slecht tegen stress en prikkels,maar idd ook niet tegen drukte in groepen. Ik ben HSP, hooggevoelig en denk dat dat er ook mee te maken heeft. Maar zeker ook dat chemobrein. Voor de buitenwereld is alles al weer normaal,maar voor mij zeker nog niet. Ik ben zelf wandelcoach en emotioneel kracht trainer en gebruik alle technieken op mijzelf;)...maar ja soms zit ik ook met vragen wat voor mij nieuw is en is de vraag wat komt waarvan..

Het heeft er zeker ingehakt de diagnose en dat ben ik nu aan het verwerken, nu de behandelingen met Chemo klaar zijn. daarbij komt dat kanker mij verandert heeft en ik bewust keuzes heb gemaakt. maar dat betekent ook dat ik naar anderen meer uit moet/wil spreken dat ik sommige dingen niet meer wil juist omdat ik nu mijzelf bovenaan wil zetten en niet de ander...al met al een heel proces . Kanker heeft me ook veel inzichten gebracht en veel positieve dingen ook al klinkt dat misschien gek...

maar als je je nacht rust niet krijgt dan is alles minder zonnig en zijn er meer wolken...en ik wil natuurlijk wel de zon blijven zien :)

Ik ga je tips ter harte nemen en bedankt voor er ZIJN :)

liefs Ingrid

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 31 jul 2014, 20:26

Hoi Ingrid, dat is echt het allerminste wat ik kan doen. Ik hoop dat je er iets aan hebt !! Laat me weten als ik mee kan denken !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2014”