mamaprint low risk is geen chemo dan geen risk?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

tutaloha

mamaprint low risk is geen chemo dan geen risk?

Bericht door tutaloha » di 22 jul 2014, 21:47

hallo
30 april is mijn linkerborst geamputeerd. er zaten twee tumoren in, de lymfen waren schoon.
een van de tumoren was een infiltrerend ductaal carcinoom. na een mamaprint is er gekozen voor vijf jaar tamoxifen gebruiken, geen chemo.
nu lees ik in "hallo allemaal mijn moeder die is kaal" dat de schrijfster een invasief ductaal carcinoom heeft. ik heb begrepen dat invasief hetzelfde is als infiltrerend. ze verteld erbij dat deze kanker de slechtste prognose heeft als het gaat om overlevingskansen. nu vraag ik me af of ik wel een goed behandelplan heb... dezelfde kanker en toch de een chemo de ander niet..
ik weet dat niet een kanker hetzelfde is maar vind het toch maar vaag allemaal dat er zoveel verschillen zijn in de behandeling.
als een mamaprint low risk aangeeft is het dus altijd logisch dat er geen chemo volgt?

Dees
Beheerder

Re: mamaprint low risk is geen chemo dan geen risk?

Bericht door Dees » di 22 jul 2014, 23:12

Beste Tuthola, 80% van de borstkankers is ductaal carcinoom. Het betekent niets anders dan dat het in de melkgangen ontstaan is. Kanker is altijd invasief of infiltrerend want anders is het geen kanker. Het wordt zo genoemd om onderscheid te maken met carcinoma in situ, ofwel voorstadium, wat strikt genomen géén kanker is.

Of chemo en/of hormoontherapie een goed idee is of niet, hangt van vanalles af: je leeftijd, de grootte van de tumor, eigenschappen vd tumor, aantal positieve okselklieren, de graad van de tumor en nog wel wat kenmerken. Informatie van de Mammaprint moet je daarbij nemen. Met laag risico kan ik me helemaal voorstellen dat ze jou géén chemo hebben gegeven. Aan chemo zitten immers ook risico's.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2014”