mirena spiraal

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Mona

mirena spiraal

Bericht door Mona » wo 18 jun 2014, 10:57

Hallo,
Al eerder heb ik gevraagd naar de relatie borstkanker en het langdurig gebruik van de Mirena spiraal. Toen kreeg ik een uitgebreid antwoord met onderzoeksresultaten die het tegendeel bewezen.
Toch heb ik nog steeds sterke twijfels en ik ben ik bang dat er toch een verband is. Al kan ik dat natuurlijk niet bewijzen. Ik heb 10 jaar lang de Mirenaspiraal gebruikt en in december 2013 is er borstkanker gediagnosticeerd ( graag 3 invasief) Ik ben 47 jaar, nog betrekkelijk jong en premenopausaal. De MIrena is in oktober 2013 verwijderd. IK heb de Mirena gebruikt om medische redenen, ik had zware menstruaties met bloedarmoede. Dus niet voor anticonceptie.
Ik ben nu al 2 vrouwen tegengekomen die op resp. 44 en 47 jarige leeftijd borstkanker kregen en graad3, na langdurig gebruik van de MIrena spiraal, ook om medische redenen. Eén van die vrouwen kent ook weer andere vrouwen met een soortgelijke geschiedenis na Mirena gebruik. Dit vind ik allemaal wel heel toevallig. Allemaal vrouwen die niet tot de risicogroep behoren om borstkanker te ontwikkelen.
Ik heb mijn geval gemeld bij Bayer ( fabrikant) en ze hebben mijn gegevens opgevraagd bij mijn arts. Zij verwijzen mij ook naar die onderzoeken die het tegendeel bewijzen. ( maar in hoeverre waren die onderzoeken bedrijfsonafhankelijk?)
Op een Duitse site kwam ik een artikel tegen ( Brustkrebs unter der gestagenhaltigen Spirale Mirena?), waarin wordt aangedrongen op verder, vooral onafhankelijk, onderzoek.
Wat moet ik hier allemaal van denken? Hebben we hier te maken met de macht van de farmaceutische industrie? Hoeveel vrouwen moeten er dan nog de dupe worden. Of ligt het aan mij, heb ik last van paranoide wanen?
Ik weet dat ik dit moet loslaten, maar dagelijks bekruipt mij het gevoel van boosheid en onrechtvaardigheid, als ik me bedenk dat Mirena mogelijk bijgedragen aan mijn borstkanker en alle ellende misschien had kunnen voorkomen.
Mogelijk weten over een aantal jaren meer. Maar op het moment voel ik me een roepende in de woestijn. Ik heb bij de KWF en de Borstkankerverening ook al melding gemaakt.

Wat denken jullie ervan?,

Mona

Dees
Beheerder

Re: mirena spiraal

Bericht door Dees » wo 18 jun 2014, 19:30

Beste Mona, ik snap je Waarom-vraag en ik begrijp dat je het wijt aan de Mirena. Toch moet je dat in perspectief zien. Per jaar wordt bij 15000 vrouwen in Nederland de diagnose borstkanker gesteld. Een deel daarvan heeft de Mirena als voorbehoedmiddel. Nog een groter deel daarvan heeft de anticonceptiepil geslikt. Dat betekent nog niet dat het één een gevolg is van het andere. Mij lijkt het, eerlijk gezegd, sterk omdat er in de Mirena minder hormonen zitten dan in de anticonceptiepil. Je kunt het altijd melden bij Het Lareb. Daar houden ze bijwerkingen van alle geneesmiddelen bij.
Verhoogd risico door anticonceptiepil
Vrouwen die de pil slikken hebben een verhoogd risico van 24 procent op het krijgen van borstkanker in vergelijking tot vrouwen die de pil niet slikken. Voor vrouwen die 1-4 jaar geleden zijn gestopt met de pil is er een verhoogd risico van 16 procent. Vrouwen die 5-9 jaar geleden zijn gestopt met de pil, hebben een verhoogd risico van 7 procent. Voor vrouwen die al langer dan tien jaar geen anticonceptiepil meer slikken is er geen verhoogd risico meer. De duur van het gebruik van de anticonceptiepil, de dosis en de samenstelling hebben geen effect op het risico. Vrouwen die vóór de leeftijd van 20 jaar beginnen met het slikken van de pil hebben een wat hogere kans op het krijgen van borstkanker gedurende het gebruik van de pil. Het absolute risico van borstkanker is echter laag in deze leeftijdsgroep (Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer, 1996).
Bron: Nationaal kompas

Wat ik me kan herinneren, is dat het gebruik van de anticonceptiepil de kans op eierstokkanker juist weer verlaagt.

Bovenstaande informatie over de anticonceptiepil is geen reden geweest om deze middelen van de markt te halen. Uiteindelijk is er nooit één oorzaak voor het krijgen van kanker. Achteraf kun je er anders over denken, maar toen je de Mirena liet plaatsen, was niet ongewenst zwanger raken en vooral van die zware menstruaties af komen ook heel belangrijk en terecht !!!

Sterke risicofactoren voor borstkanker zijn vrouwzijn en leeftijd en in mindere mate ernstig overgewicht, te weinig beweging, geen kinderen krijgen, geen borstvoeding geven, alcohol. De relatie roken en borstkanker is minder sterk, maar in het algemeen is van alle lifestylefactoren roken de allergrootste veroorzaker van kanker. Dat is 90% en alle andere lifestyle-factoren bij elkaar opgeteld is die andere 10%.

Er wordt steeds weer onderzoek gedaan en steeds worden er verbanden gevonden. Zelf vind ik deze onderzoeken zonde van het geld. Het is belangrijker om ervoor te zorgen dat er minder mensen doodgaan aan borstkanker want dát is wat borstkanker zo'n nare ziekte maakt.....

Uiteindelijk weet je het gewoon niet wat het allemaal is geweest en wat je zegt, je kunt er ook niks meer mee behalve dan de therapie volgen die je wordt aangeboden en er het beste van hopen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mona

Bericht door Mona » wo 18 jun 2014, 20:31

hallo Dees,

bedankt voor je reactie, je hebt het een en het ander inderdaad in perspectief gezet voor me en dat stelt me gerust.
Ik heb al melding gemaakt bij het Lareb.
Dit was mijn laatste actie w.b. De Mirena en nu ga ik proberen het uit mijn hoofd te zetten en me te richten op het hier en nu.De borstkanker is weg! Ik heb er alles aan gedaan, borst kwijt, De chemo's zijn achter de rug, ik wandel veel. Tuinieren werkt therapeutisch en mijn pubers geven afleiding. Ik ben nu 4 weken met de Tamoxifen bezig, nog geen problemen ondervonden, af en toe een opvliegertje, dat wel.
Ik had/heb meer last van mijn eigen depressie en daarmee gepaard gaande spanningen en angsten. De psychiater heeft daar het volgende voor gegeven:
Ik gebruik antidepressiva, 's avonds mirtazapine (remeron) 15 mg, om te slapen) en 's morgens sertraline (zoloft)50 mg. Nog een vraag: Kan dit wel in combinatie met de Tamoxifen? De apotheker zei me van wel.
De antidepressiva slaan aan, gelukkig want ik zat heel erg diep, ik deed niets meer had nergens zin in. Maar ik zie weer lichtpuntjes, ik ben er weer, ook voor mijn gezin!

Alweer bedankt voor je uiteenzetting,
Echt heel fijn,

groetjes Mona

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 19 jun 2014, 07:47

Hoi Mona, take care. Het valt niet mee hè? Ik zal straks je medicatie in combinatie met tamoxifen even nakijken....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

mona

Bericht door mona » do 19 jun 2014, 16:04

Hallo Dees,

Uit het artikel begrijp ik dat die sertraline, een ssri, geen goeie combi is met Tamoxifen. Mijn apotheker heeft de gegevens ingevoerd en er gingen geen alarmbellen rinkelen,
de combinatie was veilig volgens hem.
Ik ben nu 6 weken bezig met sertraline, en het slaat nu aan.
Wat moet ik doen?

groetjes Mona

Gesloten

Terug naar “Juni 2014”