Chemotherapie dmv pillen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

christel71

Chemotherapie dmv pillen

Bericht door christel71 » za 17 mei 2014, 17:53

Wanneer wordt chemo gegeven dmv infuus en wanneer dmv pillen. Heeft dit te maken met de vorm van de tumor of mag je hier zelf in beslissen. Wie heeft hier ervaringen mee? Ik ben zelf net geopereerd en krijg 28 mei de uitslag dus daar kan ik nog niets over vertellen. Wel dat de operatie voor 1000% is meegevallen..

Dees
Beheerder

Re: Chemotherapie dmv pillen

Bericht door Dees » za 17 mei 2014, 22:54

Hoi Christel71, in principe volgt men in Nederland dit schema uit de Richtlijn Mammacarcinoom 2012 (N0 betekent schone okselklieren en N+ aangedane okselklieren):

Afbeelding

Bron: Oncoline Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Deze schema's worden allemaal per infuus gegeven. De enige pillenkuur die ik ken is capecitabine (Xeloda) en dat wordt in principe niet gegeven als je bij borstkanker preventief behandeld wordt. Het wordt wel gegeven bij uitgezaaide borstkanker.

Het is niet zo dat pillen heel veel beter verdragen worden dan chemotherapie per infuus. Het wisselt heel erg. Als je het naar vindt om een infuus te krijgen, zou je kunnen vragen of je een port-a-cath kunt krijgen. Port-a-cath (PAC) (patiëntenfolder):

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 17 mei 2014, 22:54

Hoi Christel71, in principe volgt men in Nederland dit schema uit de Richtlijn Mammacarcinoom 2012 (N0 betekent schone okselklieren en N+ aangedane okselklieren):

Afbeelding

Bron: Oncoline Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Deze schema's worden allemaal per infuus gegeven. De enige pillenkuur die ik ken is capecitabine (Xeloda) en dat wordt in principe niet gegeven als je bij borstkanker preventief behandeld wordt. Het wordt wel gegeven bij uitgezaaide borstkanker.

Het is niet zo dat pillen heel veel beter verdragen worden dan chemotherapie per infuus. Het wisselt heel erg. Als je het naar vindt om een infuus te krijgen, zou je kunnen vragen of je een port-a-cath kunt krijgen. Port-a-cath (PAC) (patiëntenfolder):

Afbeelding

Zeker als je 17 keer Herceptin gaat krijgen, is dat erg de moeite waard. Er zitten ook nadelen aan een port-a-cath (infectierisico, risico op trombose). Toch was ik héél blij dat ik hem had.

Met betrekking tot haarverlies is hoofdhuidcooling misschien een optie.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » zo 18 mei 2014, 21:40

Hoi Dees,

Capecitabine (Xeloda) kan wel preventief. Ik krijg het nu in combinatie met Vinorelbine (infuus). Het is een nieuwe combinatie, dit wordt echter alleen gedaan als de standaard chemokuren geen effect hebben gehad (bij mij FEC en TAC). Dus het zal niet de eerste keus zijn om te geven. Alleen Xeloda preventief, komt inderdaad niet voor.

Groeten,
Anneke
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 19 mei 2014, 13:55

Hoi Anneke78, dat klopt, maar voor jou is het de tweede keer chemo. Dan is dat anders.
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”