Teensokken bij neuropathie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jeka

Teensokken bij neuropathie

Bericht door Jeka » zo 04 mei 2014, 20:08

Niet zozeer een vraag, maar een tip:
Aan mijn TAC-kuur heb ik helaas perifere neuropathie overgehouden. Toevalligerwijs kwam ik erachter dat teensokken een heel probaat middel zijn om de neuropathie aan mijn voeten niet te voelen. Als ik deze sokken draag voel ik weliswaar de druk van de sokken om mijn tenen, maar niet meer dat vervelende dove gevoel in mijn tenen en dat kussentjesgevoel onder de bal van mijn voet. Een hele verbetering! Natuurlijk geen remedie, maar het maakt het leven wel weer een stuk aangenamer...

In het VUmc (Amsterdam) is trouwens onlangs een bijeenkomst voor patienten met neuropathie geweest. Een verslag daarvan vind je op http://www.cmwp.nl/actueel/nieuws/perif ... ropathie-/. Als mogelijke therapieën bij neuropathie zijn daar genoemd: acupunctuur, de oncologisch voetzorgverlener, TENS, ergotherapie, pijnstillende crèmes en sokken. Binnen VUmc is verpleegkundige Corine Eeltink coordinator voor onderzoek naar het effect van o.a. acupunctuur bij neuropathie. Zij heeft o.a. een lijst van acupuncturisten die ervaring hebben met de behandeling van neuropathie. Wellicht heeft ze deze lijsten ook voor de andere therapieën, maar daarover heb ik helaas geen informatie (deze informatie heb ik grotendeels van mijn vakvereniging de NVA, Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur, vandaar). Wel fijn te horen dat er nu toch meer aandacht lijkt te komen voor deze rottige bijwerking!

Dees
Beheerder

Re: Teensokken bij neuropathie

Bericht door Dees » ma 05 mei 2014, 11:49

Goede tip zeg !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » di 06 mei 2014, 11:25

Ja Dankjewel Jeka,

Zijn goed tips. Ik heb er al velen van geprobeert. Maar dat van die teensokken lijkt mij wel wat.
Ik heb het gevoel alsof er karton onder mijn voetzolen zit. Vervelend!!
Maar dat komt meer door de medicatie. Toen ik een mindere dosis lyrica had was dit weg.
Helaas kan ik niet zonder de lyrica en eigenlijk moet mn medicatie weer verhoogd worden, maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in.
Ik probeer het nog ff zo vol te houden.
De andere therapieën heb ik ook al geprobeert maar die helpen niet.

Groetjes Hanne 1961

Jeka

Bericht door Jeka » di 06 mei 2014, 22:30

Hi Hanne, wat akelig dat je al zo lang lang last hebt en niets bij je werkt... Het kartongevoel ken ik niet, maar er is nog een gevoel dat ik nog niet had beschreven: met gewone sokken aan heb ik vaak het gevoel alsof er iets tussen mijn tenen en de bal van mijn voet zit, alsof mijn sokken daar heel pluizig zijn of veel te ruim waardoor de sok op die plek opgefrommeld is. Een lastig gevoel, want het dringt aan tot aktie (sokken rechttrekken, tenen schoonmaken), maar dat helpt natuurlijk niet. Laatst had ik hetzelfde gevoel ook toen ik voor het eerst met blote voeten in sandalen liep — een tegenvaller, want dat had ik nog niet eerder zo ervaren. Maar goed, met teensokken is ook dit gevoel gelukkig weg. Ik zou ze met warm weer natuurlijk liever niet dragen, maar als ik moet kiezen tussen sokken of dat vervelende frommel-gevoel, dan weet ik het wel! Al hoop ik natuurlijk vooral dat tegen de tijd van het echt warme weer de neuropathie voldoende afgenomen zal zijn dat dit niet meer nodig is. Maar dat wordt afwachten...

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » vr 09 mei 2014, 09:49

Ha Jeka,

Ik denk dat wij hetzelfde gevoel ervaren. Mijn tenen zijn bij aanraking gevoelloos.
Ik ben bij een neuroloog geweest en die schrok van de schade in mijn voeten en benen.
Bijna al mijn tenen en ook de voetzolen zijn gevoelloos. Verder heb ik in mijn rechterbeen geen reflexen.
Toen ik wat minder lyrica nam kwam het gevoe een beetje terug. Maar die dosis was te weinig om redelijk pijnvrij te zijn.
Dus nu weer een hogere dosis. ik moet wel uitkijken want ik voel ook geen wondjes. Het lijkt op diabetesvoeten.
Ik loop trouwens het liefst zonde sokken in mijn schoenen. Met sokken is het ontzettend warm en branden mijn voeten nog meer.
Mijn benen jeuken en prikkelen, mieren of zo, bij aanraking zijn het net de benen van iemand anders. Geen gevoel in de huid.
Ik heb dit nu al 3 jaar. Ik hoop nog steeds dat het minder wordt, maar integendeel wordt het steeds erger.
Dat betekend levenslang na deze tijd. Gelukkig heb ik op de pijnpoli een arts die meedenkt en ik kan bellen als het niet meer te verdragen is.
Dan wordt de medicatie aangepast, maar zoveel pillen is ook niet om vrolijk van te worden.

Hopelijk wordt het bij jou iets minder.

Gr. Hanne1961

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”