tamoxifen wel/niet in comb met zoladex-lucrin

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

tamoxifen wel/niet in comb met zoladex-lucrin

Berichtdoor anne1966 » zo 09 feb 2014, 10:34

Goedemorgen, ben 48, nog niet in overgang, okt 2013 borstamputatie gehad, 2,1 cm., graad 1, okselklieren schoon. 90% oestrogeen gevoelig, 10% eiwit. Sinds nov 2013 tamoxifen en veel bijwerkingen (m.n. zeer emotioneel en pijn/slap in benen). 6 febr uitslag bloedonderzoek en oestradiol nog hoger dan bij start in november 2013 (menstrueer ook hevig op moment). Moest dus starten met injecties eierstokken maar heb dit voorlopig geweigerd. Raak al in paniek als ik denk dat depressieve gevoel weer zo erg terugkomt als bij start behandeling!!! Nurse pract. gaf in 1e instantie aan dat voortgang tamoxifen dan ook geen zin had maar bond naderhand in. Mijn vraag is concreet of ik echt meer risico loop door injecties te weigeren maar wel tamoxifen te slikken (zou t liefst helemaal stoppen maar dat durf ik niet)
Tamoxifen blokkeert toch in ieder geval al de receptor?
Alvast hartelijk dank voor uw antwoord
anne1966

Re: tamoxifen wel/niet in comb met zoladex-lucrin

Berichtdoor Dees » zo 09 feb 2014, 13:58

Hoi Anne, voor premenopausale vrouwen (vóór de overgang) is het advies om mbt hormoontherapie te starten met Tamoxifen. Bij premenopausale vrouwen kán ervoor gekozen worden om de eierstokken plat te leggen, maar.... dat hoeft niet. Het heeft bij een grote groep vrouwen eigenlijk ook geen meerwaarde. Meerwaarde van de combinatie eierstokonderdrukking én Tamoxifen/Nolvadex is namelijk alleen aangetoond bij die jonge vrouwen die géén chemotherapie hebben gehad.

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn voor de behandeling van borstkanker:

Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Tamoxifen is een stofje dat op de oestrogeenreceptor van eventueel aanwezige kankercellen gaat zitten. Daarmee komt er een stop op die kankercel, zodat ie niet meer kan groeien op de aanwezige oestrogeencellen. Het gaat niet alleen op kankercellen zitten, maar ook op andere oestrogeenreceptoren.

Afbeelding
Bron: Breast Cancer Center Miami

De meeste artsen geven wel Zoladex/Lucrin plus Tamoxifen bij premenopausale vrouwen die chemo hebben gehad. Ik heb in november 2012 een presentatie bijgewoond van professor Nortier op het NVMO-congres. Hij gaf daar aan dat de toegevoegde waarde van Zoladex/Lucrin náást Tamoxifen/Nolvadex voor de meeste premenopausale vrouwen niet bewezen is.

Alleen bij die premenopausale vrouwen die géén chemotherapie hebben gehad geeft Zoladex/Lucrin plus Tamoxifen enig overlevingsvoordeel (en dat geldt voor de grote groep he).

Hier is het artikeltje dat verscheen over zijn presentatie Adjuvante hormonale therapie bij premenopausale vrouwen. Hier staat alles in wat je nodig hebt.

Tja, wat moet je? Ik denk dat het verstandig is om éérst te zoeken naar een manier waarop jij het vol gaat houden met tamoxifen (eventueel in combinatie met Zoladex).

Dat je zo emotioneel bent, kán ook nog met iets anders te maken hebben, namelijk met de psychische kant. Misschien herken je dat helemáál niet, maar ik wil het je toch gezegd hebben....

Ooit van de Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS) gehoord? Eén op de vier nieuw gediagnosticeerde vrouwen heeft er na borstkanker last van, zie dit artikel.

De Amerikaanse Borstkankerorganisatie wijdt er een hele pagina aan.

Post-traumatische stress-stoornis (PTSS) is een angststoornis die door een traumatische gebeurtenis veroorzaakt kan worden. PTSS kan voorkomen na een levensbedreigende situatie, zoals de diagnose van borstkanker of als de kanker terugkomt. PTSS kan invloed hebben op je vermogen om om te gaan met de dagelijkse taken en ongemakken van het leven en maken het moeilijk om te functioneren.

PTSS-symptomen kunnen zijn:

- nachtmerries of flashbacks over de kankerervaring
- doorlopend gefocused op de kankerervaring
- het vermijden van mensen, plaatsen en gebeurtenissen die je herinneren aan de ervaring
- slaapproblemen
- extreme prikkelbaarheid
- intense gevoelens van angst
- overdreven opgewonden
- gevoel van hulpeloosheid of hopeloosheid
- schaamte of schuldgevoelens
- periodes van huilen
- gevoel emotioneel verdoofd te zijn
- verdriet of depressie
- verlies van eetlust
- moeite met het onderhouden van persoonlijke relaties
- zelfvernietigend gedrag (alcohol- of drugsmisbruik, bijvoorbeeld)
- geheugenproblemen
- concentratieproblemen
- gemakkelijk opschrikken of bang worden
- geen vreugde meer halen uit activiteiten die je juist doet om te genieten
- hallucinaties

PTSS-symptomen verschijnen meestal binnen 3 maanden na een traumatische gebeurtenis, duren langer dan een maand, en hebben ernstige gevolgen voor het dagelijks leven. In sommige gevallen heeft iemand jarenlang geen last en dan opeens wel.

Om te voorkomen dat PTSS-symptomen erger worden, is het belangrijk om je arts direct te vertellen over je gevoelens. Als je erover denkt om jezelf of iemand anders iets aan te doen, bel dan 112 of vraag om hulp bij familie of vrienden.

PTSS behandeling kan onder meer bestaan uit medicijnen, zoals antidepressiva en therapie om te leren hoe om te gaan met situaties die traumatische stress veroorzaken.

Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

De pagina geeft ook suggesties hoe hiermee om te gaan:
De volgende tips kunnen helpen als PTSS veroorzaakt is door borstkanker:

- Volg een PTSS behandelplan. Tijd en geduld kunnen echt helpen om manieren te leren hoe ermee om te gaan
- Zorg voor genoeg slaap. Goed uitgerust zijn kan stress te verminderen.
- Zorg voor lichamelijke activiteiten. Beweging kan stress verminderen en er kan endorfine vrijkomen, een chemische stof waarmee in het lichaam het goede gevoel bevorderd wordt.
- Eet gezond om je lichaam alle voedingsstoffen te geven die het nodig heeft.
- Vermijd cafeïne en nicotine - ze kunnen tot meer stress leiden.
- Gebruik geen alcohol of drugs. Zelfmedicatie kan gevaarlijk zijn en kunnen het genezingsproces langer maken.
- Leer nieuwe gewoonten aan, een nieuwe hobby of ga een blokje wandelen als je je angstig begint te voelen.
- Zoek om je heen mensen aan wie je wat hebt en probeer je gevoelens te bespreken.
- Overweeg je aan te sluiten bij lotgenoten.

Bron: Breastcancer.org over Post Traumatische Stress Syndroom

Als je hier wel iets van herkent, zoek dan hulp. Wie weet heb je er wat aan en als het niks is, kun je altijd nog besluiten om ermee op te houden.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor anne1966 » zo 09 feb 2014, 19:24

Hoi Dees, hartelijk dank voor je reactie. Ik schrik van je mededeling dat je betwijfelt of ik echt geen chemotherapie nodig heb. Mag toch aannemen dat men hier goed naar heeft gekeken? Chema had vlg oncologie in mijn geval weinig toegevoegde waarde. Second opinion vragen?
anne1966

Berichtdoor Dees » zo 09 feb 2014, 20:04

O Anne wat erg. Ik had gekopieerd en geplakt maar over dat zinnetje had ik heen gelezen. Dat hoorde dus niet bij jou.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor anne1966 » zo 09 feb 2014, 20:18

;-)) gelukkig!! Dank voor je berichtje!!
anne1966

Berichtdoor Anneke » zo 16 feb 2014, 18:45

even voort borduren op deze vraag: Kan je tijdens de 5 jaar tamoxifen gewoon weer ongesteld worden? Of is dit niet de bedoeling?
Anneke

Berichtdoor Dees » zo 16 feb 2014, 19:25

Hoi Anneke,

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn voor de behandeling van borstkanker:
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Tamoxifen kan dus gegeven worden met Zoladex/Lucrin (dat de eierstokken plat legt en dan word je niet meer ongesteld). Het kan ook zonder Zoladex/Lucrin gegeven worden en dan kun je wel ongesteld worden (en dus ook zwanger raken).

Paniek is niet nodig als je tijdens tamoxifen-gebruik ongesteld wordt. Dan moet je even met de oncoloog overleggen of je Zoladex/Lucrin erbij moet gaan gebruiken of dat het ook zonder kan. Zou je nou van Zoladex/Lucrin heel veel last hebben, dan kun je altijd overwegen om alleen tamoxifen te gaan slikken.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Keer terug naar Februari 2014