Wel of geen bestraling krijgen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Wel of geen bestraling krijgen

Berichtdoor Saartje50 » za 08 feb 2014, 14:36

Hallo, mijn vraag volgt na een borstbesparende operatie i.v.m. DCIS 1 waarvan de arts ook denkt dat er kans is op terugkeer omdat het weefsel de neiging tot DCIS heeft. In eerste instantie zou de behandeling bestaan uit borstbesparende operatie en bestralingen. Nu bij de nacontrole kreeg ik te horen dat alles weg is en de snijranden schoon waren en bestraling nu niet nodig wordt geacht. Ook is mijn eerstvolgende controle pas over 1jaar gepland.Dit roept bij mij toch een onbehaaglijk gevoel op als je wel de mededeling krijgt dat er een kans in zit op recidief en controles nodig zijn.moet ik nu toch vragen om bestralingen of kan ik een second opinion vragen? Ik voel me na 2 maanden stress omdat je leven op z'n kop wordt gezet eigenlijk een beetje aan de kant geschoven.
Alvast bedankt voor het antwoord!!
Annet.
Saartje50

Re: Wel of geen bestraling krijgen

Berichtdoor Dees » za 08 feb 2014, 17:28

Hoi Annet, ten eerste is het belangrijk om te weten dat DCIS géén borstkanker is. DCIS zijn afwijkende cellen. Het kán een voorstadium zijn, maar in veel gevallen (schatting is 70 a 80%) zou het, óók als het was blijven zitten, géén borstkanker geworden zijn. Bij graad 1 is die kans nog véél kleiner dan bij graad 2 of 3.

Ik weet niet of je goed engels leest, maar deze factsheet over DCIS is erg de moeite waard.

Oók als het wel borstkanker wordt, is er nog geen man overboord, want dat kan gewoon behandeld worden en de kans dat dat succesvol gebeurt is groot.

In de richtlijn Mammacarcinoom staat bij het tabje Literatuurbespreking:
In al deze trials samen halveert postoperatieve borstbestraling de ipsilaterale recidiefkans, maar verbetert de ziektevrije en totale overleving niet.

De recidieven gevonden in de trials zijn in de helft van de gevallen wederom DCIS en betreffen invasieve carcinomen in de andere helft van de patiënten.

De kans dat DCIS ter plekke terugkomt (ipsilaterale recidiefkans) halveert, maar daardoor leef je niet langer. Als er iets terugkomt, is dat in de helft van de gevallen DCIS en in de helft van de gevallen borstkanker.

Dat de kans dat het ter plekke terugkomt halveert, zegt niet zoveel, want van 2 op de miljoen naar 1 op de miljoen is ook halveren. De exacte cijfers staan niet in de richtlijn.

Nu denk je misschien, ik neem het liefst het zekere voor het onzekere. Nu is bestraling niet zonder risico. Veel mensen die bestraald zijn houden daar restklachten aan over (pijnlijke borst, lelijke borst, pijnlijke ribben, stug weefsel bij schouderblad en schoudergewricht) of longen en hart worden een beetje geraakt. Dus je wint een beetje aan de ene kant en je vergroot gezondheidsproblemen aan de andere kant.

Ik denk dat de afweging niet-bestralen héél verstandig is.

Dat je onder controle blijft, tja, het is gewoonte. Meestal wordt er bij controles niks gevonden. Je zou dus ook niet kunnen gaan. Als jij jezelf in de gaten houdt en bij een voelbare afwijking aan de bel trekt, is dat ook helemaal prima.

Het hele traject is enorm schrikken. Heel concreet kun je nu niet zoveel meer doen om gezond oud te worden an niet-roken (is echt het allerbelangrijkst), matig met alcohol, gezond en gevarieerd eten, voldoende bewegen en niet te zwaar worden.

Als die angst je in de weg zit, kun je daar hulp voor zoeken. Dat kan bijvoorbeeld bij één van de psycho-oncologische centra.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Saartje50 » za 08 feb 2014, 17:39

Ja hoor ik snap het maar wordt onzeker door de tegenstrijdigheden die de arts gaf bij ziekenhuis bezoeken dus ben op zoek naar het eigenlijke antwoord. In ieder geval bedankt voor het advies.
Groetjes Annet.
Saartje50

Berichtdoor Dees » za 08 feb 2014, 19:11

Hoi Annet, ik kan me voorstellen dat dat zo overkomt en dat je daarvan in de war raakt. Misschien waren alle gegevens van de tumor nog niet bekend toen de arts er vanuit ging dat je bestraald zou worden. Het kan ook zijn dat ze het in tweede instantie teveel behandeling voor jouw tumor vonden.

Wij zijn erg blij dat er meer bekend raakt over de restschade van bestraling en hopen dat de artsen wat voorzichtiger bestraling inzetten. Het doel is niet alleen om DCIS of borstkanker te bestrijden, maar ook om daarna gezond oud te worden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Februari 2014