Oedeemtherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Oedeemtherapie

Berichtdoor Hanne1961 » vr 07 feb 2014, 23:41

Hallo Sanne,

Ik heb sinds oktober 2013 oedeemtherapie. Dit via een chronische verwijzing.
In januari ben ik van CZ overgegaan naar VGZ. Ook de aanvullende verzekering heb ik daar afgesloten.
Nu zegt mijn oedeemtherapeut dat de 5 behandelingen, die ik vorig jaar heb gehad, niet door VGZ meegenomen worden in de 20 behandelingen die ik zelf moet betalen.
Dit omdat ik van zorgverzekering ben overgestapt. Ik moet dus dit jaar opnieuw de eerste 20 behandelingen uit de aanvullende verzekering betalen.
Daarnaast heb ik vanwege een whiplash ook nog iedere drie weken manuele therapie. Ik kom dus niet uit met de €1000,- uit mijn aanvullende verzekering.
Nu moet ik dus kiezen of zelf betalen, wat niet meer mogelijk is. Mn spaargeld is op.
Is dit zo. Ik heb zelf vorig jaar de informatie gehad dat VGZ gewoon mijn chronische machtiging van CZ overneemt en ik dus niet opnieuw de eerste 20 behandelingen moet betalen uit de aanvullende verzekering.

Graag jou advies?

Groetjes Hanne 1961
Activiteitenbegeleidster/ dagbestedingscoach in de ouderenzorg
Borstkanker 2010/2012
Autoimmuunziekte als gevolg van intolerantie siliconenprothese
Ervaringsdeskundige zenuwpijn na chemo.
Volledig arbeidsongeschikt
Hanne1961

Re: Oedeemtherapie

Berichtdoor Sanne » za 08 feb 2014, 00:55

Hallo Hanne,

Dit kan dus écht niet... Je hebt helemaal gelijk dat je machtiging wordt overgenomen en dus ook de behandelingen die je van die eerste 20 al hebt gehad.
Als jouw fysiotherapeut je behandelt op een code die van toepassing is op een chonische indicatie volgens "de lijst Borst" dan zijn de eerste 20 behandelingen inderdaad voor eigen rekening. Maar ook niet meer en niet minder. Er zijn dus nog 15 behandelingen die vanuit de AV moeten worden bekostigd en daarna gaat de vergoeding van je behandelingen plaats vinden vanuit de BV.
Maak dus bezwaar bij je huidige zorgverzekeraar (VGZ), vraag bij je vorige verzekeraar (CZ) én bij je behandelaar een overzicht op van de behandelingen (onder de juiste Borst-code! ) en er kunnen alleen nog 15 behandelingen via je AV in rekening worden gebracht.
Het tarief varieert tussen de €35,- en €44,- en voor 15 zittingen ben je dus €525 tot €660 kwijt en heb je dus nog financiële ruimte voor je behandelingen voor je whiplash.

Mocht je problemen hebben, meldt je dan weer!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Hanne1961 » za 08 feb 2014, 09:09

Dank je Sanne,
Dit is wat ik ook dacht.
Maandag ff overleggen met mijn therapeut en met VGZ bellen.

Groetjes Hanne1961
Borstkanker 2010/2012
Hanne1961

Berichtdoor Hanne1961 » za 08 feb 2014, 09:46

Hallo Sanne,
Ik heb toch maar ff met VGZ gebeld en zoals zij mij vorige keer al zeiden, mijn chronische machtiging wordt gewoon overgenomen.
Zij konden alleen niet bevestigen of zij ook gewoon doortellen tot 20 behandelingen. Dit konden ze nu niet vinden en de afdeling die hierover gaat belt mij volgende week terug. Daar ik dit voordat ik overstapte ook al had gevraagd, ga ik er van uit dat dit zeker gebeurt.
Ik moest toch ff bellen om mijzelf gerust te stellen. Roerige tijden!!
Dit wetende, stap ik maandag naar mijn therapeut om te bespreken.
Ik kan nu gerust verder met mijn weekend.
Hoewel ik toch in het gedrang ga komen met de behandelingen van mijn andere fysio.
Beiden zijn voor mij belangrijk om te kunnen functioneren. Ze zullen het tegoed moeten delen.
Het is niet anders.... ;)

Ik houdt je op de hoogte.

Hanne1961
Borstkanker 2010/2012
Hanne1961

Berichtdoor Sanne » za 08 feb 2014, 15:40

Hallo Hanne,

Goede berichten...
Maar dit soort afstemmingen gaan meestal niet vanzelf, vooral omdat er tussen verzekeraars niet standaard gecommuniceerd wordt (via betalingen in Vektis) over behandelingen vanuit de AV. Als jij met je behandelaar de boel op een rijtje hebt en informatie hebt van CZ dan moet het bij VGZ in orde komen.
Het is een beetje puzzelen, maar dan moet het gaan zoals ik eerder heb beschreven.
Succes!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Hanne1961 » di 11 feb 2014, 14:16

Hallo Sanne,

Ik heb nu antwoord van VGZ.
Ik moet inderdaad een nieuwe machtiging bij VGZ aanvragen. Met terugwerkende kracht.
Hiervoor sturen ze mij een formulier toe. Daarbij moet ik de verwijzing van mijn huisarts toevoegen en een overzicht van de behandelingen van vorig jaar van de oedeemtherapeut.
CZ heeft hier geen stem in. Ze hebben met de oedeemtherapeut een contract en dan is een machtiging niet nodig.
Het was wat heen en weer bellen, maar nu heb ik het duidelijk. Totaal een uur in de wacht gestaan :?
Als ik de machtiging krijg tellen ze de behandelingen van vorig jaar mee. Ze voorzien geen problemen met de machtiging.

Wat de verdeling van de behandelingen betreft heb ik er 15 voor oedeemtherapie en 15 voor manuele therapie.
Dan wordt het dit jaar krap an met de behandelingen. Ik heb wel al oefeningen gekregen waarmee ik zelf het oedeem kan wegwerken en het tapen tussendoor wordt niet gedeclareerd. Ik vindt dat super van mijn beiden therapeuten. :grin:

Groetjes
Hanne1961
Borstkanker 2010/2012
Hanne1961

Berichtdoor Dees » di 11 feb 2014, 21:56

Hoi Hanne, he wat een gedoe. Heb je dit ook zo met je oedeemtherapeut en fysiotherapeut kortgesloten? Volgens mij is dat namelijk een kwestie van codes aanpassen in de computer. Dat je opnieuw machtigingen moet aanvragen, komt mij niet bekend voor.

Ik hoop dat het snel opgelost wordt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Hanne1961 » di 11 feb 2014, 23:16

Hallo Dees,

De codes zijn goed, maar er is daar niemand die een duidelijk antwoord kan geven.
Telkens weer een ander antwoord. Voordat ik overstapte naar VGZ heb ik het gevraagd en toen was het geen probleem.
Nu blijkt dat het nogal wat voeten in aarde heeft.
Er wordt een chronische code gebruikt.
CZ heeft dit gewoon van de 20 behandelingen gedaan. Dus ik moet er nog 15, maar dit is dus niet bekend bij VGZ
Omdat CZ een contract heeft met mijn therapeut hoeft er geen machtiging afgegeven te worden. VGZ heeft dit niet dus moet er een machtiging aangevraagd worden.
Dit moet ik dus zelf regelen. Mijn therapeut is op de hoogte, maar ook verbaasd dat dit zo moet.
Maar ik hou vast. Ben soms een pitbull. :twisted: haha!!!
Ik geef niet op totdat het geregeld is.

Groetjes Hanne
Borstkanker 2010/2012
Hanne1961

Keer terug naar Februari 2014