lipofilling, wat is er wel of niet mogelijk

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

lipofilling, wat is er wel of niet mogelijk

Berichtdoor Luusje1982okt » vr 07 feb 2014, 14:48

hallo allemaal,

nieuw op deze site ;-)
Wat goed dat deze site er is.
Ik ben al een hoop wijzer geworden over van alles en nog wat.

Ik ben febr 2013 geopereerd nadat er BK was geconstateerd.
30 jaar!
Borstamputatie(eigen keuze) en daarna 6x chemo en nog 25 (zware) bestralingen met een flap.
Nu ligt het voorlopig nog niet in de planning maar ik ben me eens aan het verdiepen in borstreconstructies.
Nu heb ik het zelf al eens gezien bij een bekende, en een reconstructie vanuit de buik ziet er erg mooi uit.

Alleen zie ik het absoluut niet zitten om er nog eens een mega-groot litteken bij te krijgen op mijn buik.

Nu las ik op internet wat over lipofilling.
Wil dit zeggen dat je alleen met lipofilling een "borst" kunt creëren of is die techniek op het gebied van borstreconstructie totaal niet mogelijk??

Is er hier iemand die hier iets meer over weet?
Ben benieuwd!

grtz
Luusje1982okt

Re: lipofilling, wat is er wel of niet mogelijk

Berichtdoor Dees » vr 07 feb 2014, 15:09

Beste Luusje,
Goed dat je ons gevonden hebt. Wat je bedoelt, een borst maken met eigen vet, bestaat wel. Dat is de Brava-methode. Voor zover wij weten, wordt deze methode officieel niet vergoed door zorgverzekeraars en als het voorgesteld wordt door een plastisch chirurg, betekent dat dat hij het op een andere manier declareert. In dit topic kun je er meer over lezen.

Afbeelding.

Neem de tijd en laat je goed informeren. Behalve reconstructies met buikweefsel (diepflap), bestaan er ook reconstructies met weefsel van de bovenbil (sgapflap), 'lovehandles' (lapflap), binnenkant dijen (tugflap), onderkant bil (ik weet even niet hoe die heet). Omdat die laatste weinig uitgevoerd worden, moet je echt zorgen dat je bij een plastisch chirurg zit die véél ervaring heeft met deze technieken.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Sanne » za 08 feb 2014, 00:38

Hallo Luusje,

Deze Brava-techniek kan in Nederland niet vanuit de basisverzekering worden aangeboden.
Mocht een PC dat wél aanbieden dan is er sprake van een economisch delict omdat het College voor Zorgverzekeringen, een adviesorgaan van de overheid, deze behandeling niet laat vallen onder de basisverzekering omdat deze niet aan de stand van wetenschap en praktijk zou voldoen. Je kunt dan achteraf alsnog met nota's worden geconfronterd, dus pas op.
Ik snap wel dat je als je zo jong bent, en misschien nog wel zwanger wilt worden, je niet kiest voor een reconstructie met eigen weefsel uit de buik.
Zoals Dees al schrijft kan er ook "materiaal" worden "geoogst" uit andere delen, maar ook dan blijft de ingreep groot.
Realiseer je ook dat van uitstel geen afstel hoeft te komen; je kan ook nu kiezen voor een reconstrutie met een prothese en als je ouder bent, die prothese alsnog laten vervangen (protheses hebben een beperkte levensduur) door eigen weefsel. Zo "koop je tijd".
Je kansen zijn niet verkeken als je nu voor een oplossing kiest die bij je leeftijd en je levensfase past.
Neem de tijd en maak desnoods een meerstappenplan... Kan je wat met mijn tussenstopje?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Luusje1982okt » ma 10 feb 2014, 10:27

hoi dames,

super bedankt voor de info!!
We gaan hopelijk eerst nog ons gezinnetje uitbreiden ;-))))
Gelukkig heb ik er eigenlijk geen hele grote problemen mee dat ik mijn borst kwijt ben.....erg nuchter ingesteld haha.
maar ik geloof wel dat ik het over een paar jaar beu ben met een losse prothese en eens goed kijken wat er allemaal mogelijk is kan nooit kwaad.
Ik heb gewoon geen zin om nog eens een groot litteken erbij te krijgen.
Maar als ik het goed begrijp is dit dus allemaal mogelijk maar kom je dan al automatisch in een prive-kliniek terecht??
Ik ga de link nog eens goed bekijken.
Super hoor deze site!!

nogmaals bedankt!

grtz Luusje ;-)))
Luusje1982okt

Berichtdoor Dees » ma 10 feb 2014, 13:05

Hoi Luusje, neem de tijd en ja, gezinnetje uitbreiden, dat is zoveel leuker. Ik herken het wel. Het missen van die borst vond ik 2,5 jaar lang helemaal niet zo erg.... En toen ging het irriteren. Misschien hou je na je zwangerschappen wel een enorme buik over en ben je blij met een litteken op je buik, die verder strak is. Ik heb zelf supergrote littekens (buik en bil) maar ik heb me nog nooit zo slank gevoeld.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor hans » wo 12 feb 2014, 15:28

Hallo
Mijn vrouw ziet het ook niet zitten met litteken op de buik. Heeft nu al bijna strakke buik. Maar van brava methode was ons nog onbekend. Kan dit na bestraling? Borst is verwijderd.
hans

Berichtdoor Dees » wo 12 feb 2014, 17:45

Beste Hans, dat moet je echt aan de chirurg vragen. Ik ken zelf niemand die met de Brava-methode een borst heeft gekregen en ik hoor dat er flink liposuctie van de dijen gedaan moet worden. Heb je wel een borst maar enorm lelijke dijen. Dat kan ook niet de bedoeling zijn, denk ik dan.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor willie » wo 12 feb 2014, 23:52

Zelf beide borsten laten verwijderen na diagnose bk.in li. borst. Er werd direkt tijdelijke reconstructie voorgesteld en afgelopen december heb ik de definitieve protheses gekregen. De PC zei dat in de li. borst waar de bk zat deze altijd dieper wordt uitgesneden.
Dat is de reden dat er in die borst een prothese is geplaatst van 445 cc en in de re. borst 410 cc.
Blijkbaar is die andere borst net zo diep uitgesneden, daar ik nu een aardig verschil kan zien in de li. en re. borst.
In de rechter heb ik nu huid over. Mijn oude bh's passen wel aan de linker kant, maar rechts zijn die bh's te groot.
De PC heeft voorgesteld om deze re.borst met vetweefsel van de buik (verder heb ik nauwelijks vet) op te gaan vullen om beide borsten
weer gelijk te krijgen. Dat vetweefsel zou dan met flinke verdoving van de buik er met een dunne buis weggehaald kunnen worden.

Wordt dit dan ook niet vergoed? Daar is namelijk niet over gesproken.
Zijn er dan ook nog andere opties?

Groeten Willie
willie

Berichtdoor Dees » do 13 feb 2014, 09:53

Beste Willie, wat jij beschrijft wordt Lipofilling genoemd (en is anders dan de Brava-methode). Officieel is er nog geen vergoeding geregeld voor lipofilling. Dat is echt ontzettend belachelijk, want inmiddels is ook wetenschappelijk bewezen dat het een goede methode is. Je kunt dit het beste bespreken met je plastisch chirurg.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Berichtdoor Luusje1982okt » vr 21 feb 2014, 10:19

Hoi Hoi,

eerst ander prioriteiten inderdaad maar ga alvast een rondkijken wat er allemaal kan!
Bedankt in ieder geval voor de info.

grtz
Luusje1982okt

Keer terug naar Februari 2014