Update "bloedwaardes bij overgang e.d." en duizeligheid

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Update "bloedwaardes bij overgang e.d." en duizeligheid

Berichtdoor Bliksem » ma 03 feb 2014, 14:04

Hallo,

Aangezien ik niet meer op het bericht kan reageren wat ik in december 2013 heb geplaatst, zet ik het even hier neer.
Inmiddels is half januari mijn bloed weer geprikt. De oestradiolwaarde was van0,16 naar 0,29 gegaan, maar de andere waarden (Lh/ FSH? Zeg ik dat goed?) waren ongeveer gelijk gebleven. Volgens de oncologieverpleegkundige ben ik nog steeds in de overgang. Ze gaf aan dat in hun ziekenhuis bij vrouwen onder de 40 al wel vrijwel altijd Lucrin wordt gegeven en bij vrouwen tussen de 40- 45 doen ze dit alleen als de oestradiolwaarde echt te hoog word.
Voorlopig hoef ik dus gelukkig nog niks erbij!
Van mijn kant nog wel een andere vraag.
Ik slik nu zo'n 4 maanden Tamoxifen. Sinds 2 maanden heb ik last van duizelingen en hoofdpijn (heb het idee dat die 2 in mijn geval bij elkaar horen). Geen duizelingen bij het opstaan, maar meer duizelig alsof er om de paar minuten 1 seconde even geen bloed naar je hoofd stroomt. Het is een beetje lastig uit te leggen. Ik heb er elke dag last van, maar de ene dag is het wel erger dan de andere dag. De oncologieverpleegkundige adviseerde om even mijn bloeddruk te laten testen bij de huisarts.
Zou dit een bijwerking kunnen zijn van de Tamoxifen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes, Bliksem
Bliksem

Re: Update "bloedwaardes bij overgang ed" en duizeligheid

Berichtdoor Dees » ma 03 feb 2014, 15:54

Hoi Bliksem, we sluiten bewust de maand af of geen ellenlange topics te krijgen.

Moeilijk te zeggen waar de duizelingen van komen. Bloeddruk? Schildklier (ik ken nl vrij veel vrouwen die na borstkanker schildklierproblemen kregen)? Restschade van de chemo? Tamoxifen?

Eerst maar eens kijken waar de huisarts mee komt. En dan verder zoeken.....

Ellende he..... Take care....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Bliksem » di 04 feb 2014, 18:58

Hoi Dees,

Ik snap het hoor van het afsluiten van het topic :grin: . Geen probleem!
Wat de duizeligheid betreft zou ik er wel mee kunnen leven als het een bijwerking vd Tamoxifen zou zijn , maar ja, in je achterhoofd denk je toch stiekem aan wat ergers....
Schildklier zou inderdaad ook kunnen. Heb multinodulaire struma, al jaren. Bloedwaardes worden regelmatig geprikt (voor het laatst in het laatste kwartaal van afgelopen jaar) en blijven eigenlijk altijd binnen de marges. Chemo is voor het laatst eind augustus geweest.
Ik ga binnenkort even langs de huisarts om het uit te laten zoeken. Zucht..... Heb van doktersbezoeken eigenlijk mijn buik wel vol :oops: !

Groetjes andere Dees :grin: (Bliksem)
Bliksem

Berichtdoor Dees » di 04 feb 2014, 19:11

Hoi Bliksem, slaap je ook slecht? Je zou kunnen testen of het van de tamoxifen komt. Dan stop je een maand. Wat ga je dan doen als je je dan beter voelt, he? Dat is het lastige....

Ja, die 'blaffende hond'..... die angst die van tijd tot tijd om het hoekje komt kijken..... Tijd is je beste vriend en dat is een dooddoener, maar het klopt wel.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Bliksem » do 06 feb 2014, 19:15

Hoi Dees,

Ik slaap prima! Af en toe wakker 's nachts van bijvoorbeeld een opvlieger, maar val vrij snel weer in slaap. Heb gelukkig absoluut geen klagen over mijn nachtrust!
Als ik een maand zou stoppen (dat zou inderdaad een optie zijn) en mijn duizelingen/ hoofdpijn stoppen, dan komt het inderdaad vd Tamoxifen en begin ik gewoon weer. Dan zijn het vervelende bijwerkingen, maar die neem ik wel op de koop toe.
Maargoed, eerst maar eens uitzoeken of er nog een andere reden gevonden kan worden.
Bliksem

Berichtdoor Sanne » vr 07 feb 2014, 00:32

Hallo Bliksem,

Mag ik vragen of jij een grote vrouw bent?
Lang, fors, groot hoofd?
Je multinodulaire struma triggerde me in deze vraag.
Als je geen zin hebt in antwoord mag dat ook...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Bliksem » vr 07 feb 2014, 09:29

Hallo Sanne,

Ik ben 1,79 en weeg 96 kilo (oeps!) dus inderdaad wel lang en vrij fors. Groot hoofd? dat geloof ik weer niet, maar heb ook geen klein koppie :grin: . Daarnaast ook wel een wat verdikte hals, (van de struma dus), maar niet erg opvallend. Struma is eind vorig jaar nog met echo bekeken. Geen gekke dingen gezien. De grootste cyste is 2,1 cm. Aantal jaar geleden ook bekeken, maar helaas zijn ze die echo "kwijt" dus ze konden niet vergelijken.
En nu wil ik natuurlijk wel weten welke link dit heeft met mijn multinodulaire struma ed :grin:
Bliksem

Sanne?? Update "bloedwaardes bij overgang ed" en duizelighei

Berichtdoor Bliksem » zo 23 feb 2014, 22:17

Beste Sanne,

Begin februari stelde je me onderstaande vraag:
Mag ik vragen of jij een grote vrouw bent?
Lang, fors, groot hoofd?
Je multinodulaire struma triggerde me in deze vraag.

Ik heb daarna hierop antwoord gegeven
Ik ben 1,79 en weeg 96 kilo (oeps!) dus inderdaad wel lang en vrij fors. Groot hoofd? dat geloof ik weer niet, maar heb ook geen klein koppie :grin: . Daarnaast ook wel een wat verdikte hals, (van de struma dus), maar niet erg opvallend. Struma is eind vorig jaar nog met echo bekeken. Geen gekke dingen gezien. De grootste cyste is 2,1 cm. Aantal jaar geleden ook bekeken, maar helaas zijn ze die echo "kwijt" dus ze konden niet vergelijken.

Ik ben erg nieuwsgierig naar wat het verband zou kunnen zijn met de duizeligheid.
Zou je dat nog kunnen doorgeven aan mij?

Alvast bedankt!
Bliksem

Berichtdoor Dees » ma 24 feb 2014, 17:42

Hoi Bliksem, excuus, je reactie is ons ontschoten. Ik stuur het even door naar Sanne.
Groeten, Dees
Dees
Beheerder

Re: Update "bloedwaardes bij overgang e.d." en duizeligheid

Berichtdoor Sanne » ma 24 feb 2014, 19:07

Oops... Hallo Bliksem,
Dat overkomt me eigenlijk nooit, maar ik meende dat ik al had gereageerd.
Oprechte excuses, alsnog mijn antwoord:

Op zo'n forum als dit zie je soms uitzonderlijke dingen langs komen en bij geregeld lotgenotencontact hoor je soms vaker over zeldzamere dingen.
Daarom wordt je soms getriggerd door ook zoiets als multinodulair struma terwijl dat best veel voorkomt en onschuldig is.
Maar in combinatie met borstkanker trok dit mijn aandacht.
Er is een syndroom waarbij iemand een talent heeft om goedaardige tumoren te ontwikkelen zoals multinodulaire struma, lipomen en andere malversaties.
Daarbij is er ook een zeer verhoogd risico op het ontwikkelen van borstkanker (beiderzijds) en helaas ook andere vormen van kanker.
Ook in mijn situatie ben ik onderzocht op dit syndroom van Cowden, vandaar dat ik daar sneller dan gerechtvaardigd aan denk.
Dat wordt vooral gekenmerkt door het hebben van een groot hoofd, vandaar die vraag.
Multinodaal struma kan daar bij horen, net als auto-immuunziekten, lipomen, fibromen/fibro-adenomen, scoliose, huidafwijkingen.
Er is dan een afwijking op het P-ten gen.

Met groot bedoel ik vooral láng (tegen de twee meter) en niet zozeer wat gewichtig... ;)
En met een groot hoofd dat petjes en helmpjes niet passen (hoofdomtrek boven de 59 cm als ik het goed heb).
Ik hoop dat ik je niet ongerust heb gemaakt met mijn vraag; het syndroom is echt uiterst zeldzaam...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Februari 2014