Uitleg pathalogisch rapport

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

J.nieuwschierig

Uitleg pathalogisch rapport

Bericht door J.nieuwschierig » di 21 jan 2014, 14:08

Ik zou graag een uitleg willen van het pathologisch rapport wat ik heb kunnen inzien?
Kan dat hier?

Er staat in :

Microscopie:
Scherp begrensde gelobde mammatumor met een syncytiaal groeipatroon gekenmerkt door los en in sheets gelegen tumorcellen met sterk vergrote polymorfe kernen, anisonucleose, eosinofiele macronucleoli, monsterkernen, dubbelkernen en weinig cytoplasma (3pt) ; > 25 mitosen per 2 mm2, waaronder atypische mitosen (3 ps.) Focaal wordt enige glandulaire differtiatie gezien. Tussen de tumornesten weinig interveniërend stroma. Met name perifeer in de tumor is een dicht begeleidend lymfoplasmocellulair ontstekingsinfiltraat, soms met vorming van secundaire lumffollikels. Geen in situ carcinoom. Snijvlakken vrij. De tumor heeft duidelijk medullaire kenmerken, maar gezien de focale glandulaire differntiatie zijn er onvoldoende criteria voor een medullair carcinoom.

Ik hoop dat er iemand is die dit voor mij kan vertalen. Ik ben al behandeld voor bk maar was benieuwd naar de mai-index en die staat er niet in, die werd toen nog niet altijd genoteerd dus heb ik het rapport thuis gekregen met deze inhoud. Ik was namelijk vooral benieuwd naar de snelheid van delen.

Ik wacht het af. Groeten J.

Dees
Beheerder

Re: Uitleg pathalogisch rapport

Bericht door Dees » di 21 jan 2014, 15:12

Hoi J,
Snel lezend, schone snijvlakken. Dat is goed. Lijkt een beetje op een medullaire vorm van borstkanker, maar daar is het net te weinig voor. Geen 'voorstadia' (in situ) rond de tumor). Dan een beschrijving van de cellen en de opbouw van het weefsel.

Ik heb een patholoog gevraagd of ze dat in lekentaal kan uitleggen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Saskia Zomer

Bericht door Saskia Zomer » wo 22 jan 2014, 23:32

Beste J,
De MAI staat er wel in. De MAI wordt berekend aan de hand van het aantal mitosen per 2 vierkante millimeter. In jouw verslag staat dat er meer dan 25 mitosen per 2 vierkante millimeter worden gezien dit is dus een MAI van >25. Gezien de beschrijving van de afwijkende cellen en weinig buisvormig gaat het denk ik om een graad 3 tumor. Stond dat ook in de conclusie?
Ik hoop dat het zo duidelijk is

Groet Saskia Zomer
Patholoog Canisius Wilhelmina Ziekenhuis te Nijmegen

J.nieuwsgierig

Bericht door J.nieuwsgierig » do 23 jan 2014, 07:55

De conclusie was Idd graad 3. Dus snel delend. Ik was benieuwd naar wat de rest nou precies betekende.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 23 jan 2014, 15:09

Hoi J. Nieuwsgierig,
Ik weet niet of Saskia nog tijd heeft. Ik kan er niet veel meer van maken dan dat het een beschrijving van het weefsel is, waar je op zich niet heel veel meer informatie uit kunt halen.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Saskia zomer

Bericht door Saskia zomer » do 23 jan 2014, 15:34

Beste J.,

De rest is inderdaad een beschrijving van de tumor zoals je die ziet onder de microscoop. Het beschrijft de groeiwijze van de tumor (velden van tumorcellen met weinig buisvorming) en hoe de cellen en dan met name de kernen eruit zien (sterk wisselende kernvormen die vergroot zijn). Dit bepaalt samen met de MAI de graad van de tumor.
Als je googelt op breastcarcinoma en histology kan je enkele voorbeelden zien.

Groet Saskia Zomer
Patholoog Canisius Wilhelmina Ziekenhuis

J. Nieuwsgierig

Bericht door J. Nieuwsgierig » vr 31 jan 2014, 09:58

Bedankt voor de reacties. Ik ben momenteel erg bezig met alles op een rijtje aan het zetten vandaar deze vragen. Ik ben ook erg benieuwd of er uit dit rapport valt te halen wat voor soort subtype triple negatief ik had? Of is dat hier niet uit te halen? Dit ivm het feit dat ik overal lees dat bepaalde subtypes een betere prognose hebben, zoals medullaire subtype?
Kan je hier als pathaloog nog iets over zeggen op basis van het rapport?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 31 jan 2014, 10:24

Hoi J,
Om daar iets van te kunnen zeggen zou je een grote groep vrouwen gedurende jaren hebben moeten volgen met een vergelijkbare tumor als die van jou. Op dat niveau bestaat er echter nog geen informatie. Er wordt wel heel hard gezocht naar tumormarkers (zoals BcI2, PTEN, Ki67 etc), stofjes, waarvan de aanwezigheid in verband gebracht wordt met een betere of juist slechtere prognose. Het is helaas nog veel te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen.

Ik had een mooi plaatje van een congres. Daar hadden ze 100 triple negatieve borstkankers beoordeeld op tumormarkers en er werd niet één dezelfde tumor gevonden. Ze waren allemaal anders.

Uiteindelijk wil je gewoon graag weten, ga ik dit overleven of niet, he? Het rottige is dat daar echt niks over te zeggen is. Ik had zelf een superslechte prognose (enorme tumor, positieve okselklieren, borstkanker op jonge leeftijd), maar in maat ben ik 7 jaar na diagnose. Ondertussen heb ik veel vrouwen gekend met aanvankelijk een veel betere prognose die niet meer leven.

Om je moed in te spreken, een vriendin van mij had Mastitis carcinomatosa en ook nog triple negatief, de agressiefste van alle borstkanker. In alle eerlijkheid hebben we altijd gedacht dat de kans meer dan reëel was dat ze het niet zou halen. Dat gaf verwantschap, want dat was voor mij ook zo. Ze is nu inmiddels wel 6 jaar na diagnose. We geloven het soms allebei niet.

Tijd is je beste vriend, zei een lotgenoot/vriendin tegen me. Ze liep een jaar op me voor en ik vond het zo gemakkelijk toen ze dat zei. Maarja, inmiddels blijkt dat ze gelijk heeft.

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”